Hallo, Ik lees diverse berichten over het single pull systeem met Dyneema lijn, maar na het in mijn Apache geprobeerd te hebben, rees er toch een dringende vraag: Hoe nu goed/sterk en zeker te knopen? Je hebt volgens mij geen verstel mogelijkheid, dus met andere woorden. Het MOET in 1 keer goed zijn.!! Wat is hier nu de beste methode voor?? Of is er toch een manier om nog enigzins te kunnen (na) stellen? Bedankt alvast. Groetjes Martin
Ik ga je even verwijzen naar mijn site :lol: www.F3K.nl Als je bij rubriek Micro kijkt zie je op 1 van de laatste foto's het binnenwerk van de OFA Je ziet dat het laatste stukje naar de servo een stukje staal is waaraan de pulldraad aangeknoopt is. Gewoon 3 knoopjes met een drupje CA erop. Als je in dat laatste stukje staal een klein knikje buigt kun je hiermee nadien de lengte wat corrigeren. zie ook http://members.lycos.nl/theoschoorl/Devinebouw6.htm Daar kun je goed zien wat ik met dat knikje bedoel. Dit is zoals ik het doe en daarmee bedoel ik niet dat het zo moet hoor. Er zijn hier en daar ook al andere oplossingen aangedragen. :wink:
Hoi, Kun je mij vertellen hoe het werkt met een Pull systeem voor kielvlak en stabilo. Ik ben rechtshandig dus de werppen zit in de linker tip. Voor mijn gevoel moet het pull systeem bij het kielvlak dan ook aan de linker kant zitten. Zit ik hier goed in mijn denkwijze?? Voor het stabilo zou ik zeggen dat hij als hij "pult" het stabilo "up" gaat krijgen. Ik ben ook niet zo kapot van een kielvlak in een ingezaagde romp. Ben een 1 meter DLG aan het bouwen en zou hem graag tegen de romp plakken (ik gebruik een stuk hengel als romp). Welke kant zou hier de logische zijn? Mooie site die je hebt over F3K. Ik hoop een keer in de gelegenheid te zijn om een wedstrijd te bezoeken. Jan
Betreffende de aansturing voor het kielvlak schreef Frans Bal al eens, Als de trekdraad aan de andere zijde dan de werpstift zit, zit de draad goed. Dus bij een werpstift in de linker vleugel (rechtshandig gooien) moet de draad rechts. Waarom, bij het gooien wordt het richtingsroer door de lucht naar links geduwd. Als de draad rechts zit wordt het roer door trek op zijn plaats gehouden. Voor het stabilo hangt het natuurlijk af waar deze geplaatst is . Stabilo onder de boom gemonteerd pull up en boven de boom gemonteerd dan is pull down. Waarom sommige modellen stabilo onder of juist boven de boom hebben is mij niet bekend. Wel heb ik iemand eens horen roepen dat hij bij eventuele breuk van de stuurlijn het liefst het stabilo in de upstand zag klappen. Daar zit wat in. :wink: Het kielvlak tegen de boom lijmen is geen probleem. Als je goed nadenkt over Frans zijn uitleg waar je je richtingsroer moet "pullen" dan weet je ook aan welke kant van de boom je hem moet lijmen. Alleen lijm is absoluut onvoldoende hoor. Die knalt er de eerste keren vliegen direkt af ben ik bang. Wel even vastzetten met draad en naald. Bedankt voor de opmerking over de F3K site. Ik heb nog heel veel dingen in de planning die er allemaal op moeten. Heb geduld en kom regelmatig eens terug.
Daar zat ik nu mee te worstelen. Ik dacht: Door de centrifugaalkracht wordt het sturende gedeelte van het kielvlak naar buiten gedrukt (rechts in dit geval) en door de lucht juist naar links. De centrifugaalkracht (natuurlijk door het lage gewicht) is dus blijkbaar minder dan de luchtdruk. Om alles zelf empirisch te onderzoeken is ook zo'n klus....... Logisch natuurlijk, maar als je aan het twijfelen slaat....... Zal ik doen, niet dagelijks maar wel vaak. Hartelijk dank voor je uitleg. Jan
Hallo Theo, Ok, doorvoerbuisjes zitten goed, op naar de volgende stap, de aansturing zelf. (veertje ook al klaar) Ik ga het inderdaad op deze manier proberen. Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk werkt. Bedankt voor de info. Groetjes Martin
Wel iets zwaarder maar ook fijn af te stellen: Zie ook hier, da's wel voor pull-pull maar ook bruikbaar. Leon