SK450 Deadcat niet stabiel

Hoi,

Ik ben al even bezig om mijn quad stabiel te krijgen.

Met de PID instellingen ben ik al aan het spelen geweest, maar ik krijg nog niet helemaal duidelijk wat ik nou moet aanpassen (heb er al flink over gelezen en filmpjes bekeken)

Dit zijn mijn huidige instellingen:
Screenshot%202014-07-08%2013.18.21.png

En dit is een filmpje van een testvlucht met die instellingen:

Heeft iemand tips, of ziet wat er fout gaat?

Ik ben vanuit de default settings begonnen, en heb eigelijk voornamelijk de PID's van Roll & Pitch verlaagd, maar helaas zonder succes...
Wat me opvalt, is dat je tijdens het vliegen, geen mooi constant toerental hoort, dat lijkt continu te schommelen.

Het is een SK450 Deadcat frame, met daarop:
- multiwii pro 2.3
- 30A Esc's
- NTM 28-26 1100kv motoren
- 9047 props
- 3S 2200 lipo

Laatst bewerkt door een moderator:
Standaard methode om PIDs af te stellen is om je PIDs OMHOOG te zetten tot je oscillatie merkt.
Verder naar beneden houd in dat ie traag en oncontroleerbaar word.

Het punt is dat hij met de default PID's al oscileert, vandaar dat ik hem gelijk al verlaagd heb..

Het deadcat frame is een erg slecht frame, veel te flexibel. Resultaat is dat je multiwii controller ontzettend veel trillingen te verduren krijgt. Tweede bijkomstigheid is dat het een assymetrisch frame is waar multiwii in principe wel mee kan omgaan maar wat de vliegeigenschappen niet beter maakt.

Vliegmaatje van me is een flinke tijd bezig geweest met de deadcat en heeft het frame uiteindelijk verkocht en toen een fatsoenlijk frame gekocht. In een paar dagen was hij maiden ready en vloog de quad perfect!

Tot zover mijn ervaringen en gehoorde verhalen over het frame. Nu een mogelijke oplossing: Heb je al een low pass filter in config.h van multiwii ingesteld? Ik weet bijna 100% zeker dat dat je probleem gaat oplossen. Gas is zeker ook bijna niet te doseren?

Zie het verschil wat het bij mij op mijn goedkope rctimer framepje maakte:

[media=youtube]xgmYGK5GDDw[/media]

Met de normale SK450 had in inderdaad dat low pass filter nodig, anders kwam ik niet eens van de grond af.
Bij de deadcat mod leek het niet nodig te zijn, maar ik zal het ook eens proberen!

Wellicht alvast een zijspoor:
Wat zou een goed frame zijn om mijn configuratie op over te zetten?
Een mini-h/flip260 zou ik ook wel gaaf vinden, maar dan heb ik wss andere motoren, esc's, accu etc nodig...

Pak een Q450 of DJI450 frame (2 rode en 2 witte armen)(pak geen goedkope knock off, dan heb je hetzelfde probleem)
Die armen zijn een heel stuk stijver dan wat je nu hebt.

Desnoods zelf wat knutselen met vierkante aluminium profielen, die tordeer je ook niet zomaar.

Als je die LPF filter nodig hebt betekend het dat je echt trillingsproblemen hebt en die eerst op moet lossen.

Thnx voor de tips, ik zie dat een DJI450 ook niet veel kost, dus die heb ik maar besteld.
Liever even knutselen om alles over te zetten naar een goed frame, dan dat ik met die sk450 loop te prutsen om het werkend te krijgen...

Verstandige beslissing inderdaad! Reken er overigens maar op dat je óók op het DJI 450 frame de low pass filter moet instellen op multiwii. Ook dit frame is (alhoewel het veel minder erg is dan de sk450) flexibel enz al dus trillingen doorgeven.

De Naza controllers schijnen in een soort gelei te zitten die de trillingen opvangen, waardoor de naza controllers dus zonder problemen hun werk doen op de DJI frames. Je multiwii zal je vermoedelijk met gyrotape vastzetten, dat dempt wel een beetje, maar niet veel.

Ik heb hier de HK Q450 en daarop heb ik mn naze32 (gebaseert op multiwii) met nylon standoffs gemonteerd.
Geen filter nodig en vliegt heerlijk!

Het zou kunnen dat de naze32 standaard al eea net wat anders filtert Mark...alhoewel Timecop (maker van de Naze32) alles van DJI verafschuwt en overal met koeienletters schrijft dat z'n spullen niet met DJI (clone) frames werken:-D

Het zou idd kunnen, maar ook met mn kk5.5 en kk2.0 vloog het gewoon goed.
Dus ik denk niet dat daar echt heel veel verschil in zit.

Verder heeft timecop groot gelijk :mrgreen: (pakt alvast de popcorn erbij :D )

Die dingen zijn leuk voor een camera die geen trilling mag krijgen.
Een flightcontroller moet juist wel alle bewegingen van het frame door krijgen zodat ie daarop kan corrigeren.
Zet je die op zo'n anti vibration mount dan haal je alle precisie uit het bordje.

Vandaag het DJI frame binnengekregen, en alles overgezet:

full

Default settings in de multiwii geladen, en indoor even heel voorzichtig laten hoveren.

Het ziet er goed uit, geen vreemde fluctuerende geluiden van de motoren tijdens het hoveren, dus ik ben benieuwd hoe ie het morgen buiten gaat doen!

Het frame voelt een heel stuk stugger als het HK frame, dus de verwachtingen zijn hoog ;)

to be continued...

Die dingen zijn leuk voor een camera die geen trilling mag krijgen.
Een flightcontroller moet juist wel alle bewegingen van het frame door krijgen zodat ie daarop kan corrigeren.
Zet je die op zo'n anti vibration mount dan haal je alle precisie uit het bordje.

oei..

dat is dan jou voorkeur. Ik heb liever dat sensoren zich bezighouden met attitude en niet modus van oscillatie... ik wil graag dat hij lekker alles level houdt en niet spastisch elke trilling tracht te counteren immers zou je dan echt een zeer trillende vlucht krijgen die ook nog eens kans op loss of control kan eindigen omdat de cpu van de flight controller nooit snel genoeg is om alle trillingen juist te interpreteren.. afijn, je doet wat je wilt maar met gedempte controller vliegen de mijne heerlijk stabiel...

De meeste flightcontrollers hebben filters ingebouwd die de kleine trillingen eruit filtert.

Als de trilling zo groot word dat je flightcontroller er iets van gaat merken is er echt iets ernstig mis met je hardware. (denk aan gebroken propellors/kauwgomkwaliteit armen)

In dat geval kan je beter zorgen dat je hardware in orde is dan je FC maar op extra rubbers zetten.

Als je hardware wel in orde is en je hebt nogsteeds last van oscillaties heb je je PIDs te hoog staan. PIDs een klein beetje naar beneden zetten zou het dan op moeten lossen.

Back