slecht vliegweekend!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo Coenen, 21 sep 2003.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit weekend was voor mij een echte zwarte pagina in het modelvliegdagboek. :?

    Vrijdag moest ik een Westerly van een beginner weg gooien en gelijk na de worp werdt het model door de wind gegrepen en kon de instructeur niet meer corrigeren. Schade enkele losse lijm naden bij het motorspant.

    Zaterdag crashte mijn extrem Flyer door onbekende oorzaak. Schade: model total loss inclusief de 6,5 ccm Irvine motor, electronica is onbeschadigd.

    Vandaag crashte mijn Ennu doordat de hoogteroer servo op de top van een looping afbrak. Schade: afgebroken servo plankje, motor losgebroken op breuklijn, en roerhoorntje op kielvlak uitgescheurd.

    Tijdens het opnieuw invliegen ivm wijziging, speed 280 aan 8 cellen Twicell ipv 6, van een piccco zwever (van vriend) bij de landing een paaltje geraakt. Schade vleugel gedeeltelijk niet meer te repareren. Waarschijnlijke oorzaak motorkoppel.

    Na het vliegen met de Pond-Racer bleek dat een van de accu pakketten kapot is of een slechte cel bevat.

    Zijn er meer mensen die zulke weekenden kennen?
     
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    hmmm tja zo erg als jij ben ik het gelukkig nog niet tegengekomen.

    maar goed. kom vanmiddag terug van hed veld en loop mijn kist nog even na tijdens het schoonmaken. resultaat. motorschot begint los te raken .er zit van de bovenkant een centimeter van mijn schot los (speling van 1 a 2 mm). gelukkig tijdig gevonden anders had ie na verloop van tijd wel eens in mijn handen kunnen bijten.

    moet toch maar eens zachtere landingen maken.

    groet,

    vinze
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik dacht dat ik een zwaar weekend had maar dat valt nog best mee zie ik.

    Zaterdag op de club 20 pylonrace in Tongeren (Belgie) m'n kist vlak na de start opeens onbestuurbaar (ja, hij stond aan). Vliegt onder een bovenleiding van een treinrails door en verdwijnt met bijna 200 Km/u uit het zicht vanwege het heuvelige landschap. 2 uur lopen zoeken in een spruitjesveld met 30 graden. :?

    Kist compleet aan puin teruggevonden. :(

    Groeten,

    Paul
     
  4. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Ach, theo, het kan altijd nog beroerder in een weekend... Kijk, het feit dat ik vandaag met mijn splinter nieuwe Extra in 4 landing twee keer het landingsgestel ben kwijt geraakt (hoewel, tweede keer was meer omdat de secondenlijm toch niet helemaal genoeg was... :? ), maar gisteren vond ik mezelf terug, met een vliegtuig aan touwtjes... Nee, da's een verhaal die je maandags op je werk wilt vertellen... :twisted:
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Ben, Ik heb al veel mee gemaakt in die 30 jaar modelbouw. Maar nog nooit zoveel pech als dit weekend. Niet met vrije vlucht, lijnbesturing, of de electro autotjes en de electro speedboten welke ik allemaal gehad heb. Morgen eerst maar eens kijken of ik de Ennu gerepareerd krijg en dan weer vrolijk verder.

    Ondanks de pech toch nog de nodige vluchten zonder problemen kunnen maken, ofwel zelf of als instructeur.

    @ Paul, Tongeren is niet zover bij mij vandaan en ik heb hem niet zien langskomen...........

    @ Vinze, je hebt een goede gewoonte om na elke vliegdag thuis effe alles na te lopen. Op die manier heb je nu een eventuele crash of erger kunnen verijdelen. Hou die gewoonte erin. Dit geldt ook voor alle anderen.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.911
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    theo, je hebt van die dagen dat alles misgaat, ikzelf heb meestal dan vantevoren al genoeg hints gekregen in de vorm van kleine dingen die misgaan, spuitende slangen met tanken, losse pluggen, plugstekkers in de uitgang vd startmotor etc etc, meestal dan daarna als alles toch al niet lekker gaat heb ik prijs :wink:

    maar zoveel pech in een weekend ? nee......... gelukkig nog niet.
     
  7. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Heb gelukkig niet al te veel pech gehad afgelopen weekend, maar toch wat.

    Als eerste mijn Electro trainer waarbij de regelaar afslaat. Gelukkig nog bestuurbaar dus kon ik hem verderop (achter een heuveltje) landen.

    Daarna had ik een nieuw model bij me die ik wou invliegen. Er zat nog geen prop op dus even ervoor naar de modelbouw winkel gereden en een nieuwe prop gekocht. Nadat ik hem op het veld gemonteerd had kwam ik erachter dat ik vergeten was de moter verkeerd om aan te sluiten ivm. vertraging.

    Dus al met al niet zo leuk, maar gelukkig minder pech dan jij..
     
  8. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik had dit weekend ook mijn eerste (en waarschinlijk niet de laatste) crash met schade in mijn 2,5 jaar dat ik modelvlieg.
    Een iets wat ongelukkige aanvaring gehad met een hoop paaltjes met daaraan bevestigt een stalen draad, beter bekent onder de benaming "hek". (Hij raaktje de stalen draad)

    Ik kwam aanvliegen voor de landing... ik dacht dat ik al boven het veld zat en dat was dus nog niet het geval. (zware inschattings fout dus) Resultaat: rechterkant van de vleugel was niet meer dan een oracoverzakje met daarin wat balsa. :(

    De romp was nog ok... dus misschien ooit nog eens een nieuwe vleugel helft maken.
     
  9. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik had ook een klote weekend.
    De eerste dag op de club 20 wedstrijd een gemiddelde van 2 cuts.
    De 2e dag 2 club 20 kisjes stuk (in drie minuten) door iemand die een beetje te zacht opgooide en, nog veel meer cuts gevlogen.
    groeten Martijn
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.212
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Op zich was het wel een geslaagd weekend.
    De minpuntjes:

    *Er niet in geslaagd Cropduster misselijk te draaien...
    Ik kan -zoals de meesten van jullie weten- flink verongelijkt :evil: uit de hoek komen, maar ik ben ook de eerste die zijn ongelijk toegeeft. Klasse Ben!!! :D

    *Ineens stopte de Oliver Tiger Mk4 er mee. :cry: :cry: :cry:
    Nadere inspectie bracht een scheur aan het licht in het carter langs de voorrand van het achterlager.
    Heel vreemd, want ondanks dat hij op een trainertje zat hebben we er geen harde landingen mee gemaakt. Zal wel ouderdom zijn geweest.
    Jammer, want het was een klasse motor, vooral de unit is nog perfect. Misschien kan ik nog ergens een carter vandaan halen, dan bouw ik 'm wel weer op.
     
  11. Sjack

    Sjack Guest

    nou zo erg als jullie was het bij mij gelukkig ook niet, maar bij mijn allereerste vlucht was mijn kist net 5 seconden los en toen STORING, kist in puin ( hij was nog goed te repareren). Later kwam ik erachter dat mijn stuurknuppel van mijn gloedje nieuwe multiplex zender het niet goed deed.
     
  12. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Woerden
    Afgelopen zondag de hele middag lekker gevlogen, geen problemen. Eerst even bezig geweest om het bladspoor goed te krijgen maar daarna lekker gevlogen.
    Aan het einde van de middag nog even m'n tankje leeg vliegen, dan hoef ik het er niet uit te pompen. Motor wilde NIET starten. Meter van m'n gloeiplugmodulator stond op 0. Of de gloeipug was defect of er was iets anders defect. Alles leek verder heel dus moest het de plug wel zijn. Helaas is die niet makkelijk te verwijderen zonder en spaciaal gemaakte pijpsleutel. Die lag natuurlijk thuis! Uiteindelijk lukte het de plug eruit te krijgen en hij bleek inderdaat defect te zijn. De nieuwe plug kreeg ik er wel in maar niet vast.
    Dus niet starten en het model dan maar zo mee nemen naar de auto, de anderen waren al op weg naar voren! Geen zin om de tank leeg te maken (doe ik thuis wel) en zo de spullen in de auto. Op weg naar huis zakte de heli op z'n kant in de auto en nu zit ik met een flinke vette plek in het kleed van de kofferbak.
    Nou ja, eigen schuld dikke bult zeggen ze bij ons dan.
     
  14. Kop op Theo, volgens Karin heb ik zowiezo al te veel vliegtuigen!

    Voel je je nu alweer wat beter?

    Grt
    Paul.
     

Deel Deze Pagina