Ik ben op zoek naar een sleephaak voor mijn sleepboot Amsterdam (schaal 1:50) van Artesania. Nu zag ik op www.muco-webshop.nl 2 sleephaken. Ik ben op zoek naar de onderste. (http://www.muco-webshop.nl/index.php?zoek_string=sleephaak&inst_id=201&lang_id=1) Wat zijn de afmetingen van deze sleephaak. Welk materiaal is dit? Is dit goed te verlijmen met secondenlijm op een geverfd dek? De bovenkant van de haak (waar het horizontale scharnier in vast staat) moet dan tegen de onderkant van het tussendek worden gelijmd. Hopelijk heb ik alles een beetje knap uitgelegd. Lastig als je geen foto's mee kan sturen om het duidelijk te maken. Groeten Edwin
Hoi Edwin, Ik heb het bestelnummer van de sleephaak die ik bedoelde weer gevonden . Het is de 387 van Graupner, die is 35x21x8mm en grotendeels van kunstof. Met een servo kun je hem ook nog werkend maken . De sleephaak kun je beter niet op het dek lijmen, want je kunt de sleephaak daar niet echt goed vastzetten en hij hoort daar ook eigenlijk niet. Bij het origineel zat hij tussen het dek en de "motorkap" :wink:. Groetjes, Danny.
Danny, daar ben ik het helemaal mee eens. Daar zat eerst een "vaste" sleephaak gemonteerd. Ik wil eigenlijk een "bewegende" haak hebben die horizontaal kan draaien. Als je een sleep hebt trek je de vaste haak van dek af wanneer je dwars gaat slepen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven... Dat is ook de reden dat bij sleepboten een stopperdraad op de sleepdraad staat om dwarsuit slepen te voorkomen (met de nodige gevolgen van dien). Kijk vooral naar de slepers "op de lange draad" (zeeslepers, suppliers). Let dan maar eens op de foto's. Mijn oude zeemanshart gaat weer kloppen... Groeten Edwin
Officieel zal de Amsterdam Sleeplieren hebben die binnen in het schip staan. Als je op het achterdek tegen de opbouw aankijkt dan zie je daar meestal rechthoekige gaten waar de Sleepdraad uit komt. Aangezien mijn oude sleper geen sleephaak had en ik wel de sleeptros los wou kunnen gooien heb ik eem ontkoppeling in een van die gaten gemaakt met een magneetspoel uit een oude bandrecorder. Deze is verticaal in de boot gebouwd de pin van de magneet is te dit daar het ik een dunner buisje met busjes op gemonteerd en een 3 mm massieffe messing as die als pen fugeerde. Aam de bovenzijde van het gat een 3 mm massief stukje messing met daarin geboord een 3 mm gat gelijmd. Als de magneetspoel bekrachtigd werd was de pin naar onderen getrokken dan kon je een toue met een oog iets naar binnen steken spanning er weer af en de 3 mm pin schoot omhoog met de punt in het gat van het blokje. Zo zag de sleper er verder normaal uit en ik had een ontkoppeling het andere gat kwam de sleeptros op de sleeplier uit. De Beting die die hier voor stond zorgde dat de sleeptrossen ook midscheeps bleven.
Hoi Allemaal, Eerst maar eens met het origineel beginnen; Foto: ?? Deze foto is gemaakt tijdens de overdracht naar Wijsmuller, zoals jullie kunnen zien is het een bewegende haak. Later is de Amsterdam ook nog uitgerust met een sleeplier die boven deze sleephaak op het dek stond. Groetjes, Danny.
Danny, Ik heb de plaats van de sleephaak bekeken. Mijn versie van de Amsterdam heb ik in de "Duitse kleuren"... Dus voor de Wijsmuller-tijd. Daar zit inderdaad de sleephaak direct achter op de opbouw gemonteerd. Bij mijn Amsterdam zat daar ook de vaste sleephaak gemonteerd. Daar moet nu een horizontaal bewegende sleephaak komen. Jij gaat ook niet over 1 nacht ijs... Groeten Edwin
Danny, Yes, helemaal goed! Je hebt mijn foto's al gekregen dus weet hoe mijn scheepie eruit ziet. Groeten Edwin
Hoi Edwin, Nu we toch bezig zijn; MBC Krefeld MBC Krefeld MBC Krefeld Ook op foto 2 kun je de sleephaak weer goed zien zitten :wink:. De foto's komen trouwens van een Duitse site. Groetjes, Danny.
Wow, met die trapjes en andere grills op de schouw is hij wel erg mooi. Enneuh, waarvoor dient dat party-tent geraamte op de punt? Om een fesstje te houden? Ik ben ook met de Amsterdam bezig en ben van plan om een sleeplier te maken die onder het dek moet. Dat van die sleephaak is een goede (tip). Want op de bouwbeschrijving hangt hij aan een buisje van de reling(brolplaats), als je dan eens trekt heb je een stuk reling mee. Nu heb ik goed gezien hoe de sleephaak er uit ziet en waar de "ingang" naar de sleeplier zit. Ik ga iets proberen om de sleephaak te bedienen met een servo. Bedankt voor de info (hoewel ik dit topic niet geopend heb komt het ook van pas voor mij). Groet Sam.
Sam, Die party tent op het voordek daar wordt een zeil overheen gespannen wanneer ze in de tropen zit. Er waren ook sleepboten van Wijsmuller en Smit die hadden dit op de brugvleugels zodat het de warmte wat tegen hield. mvgr Jaap
@Edwin M. Die sleephaak op de site van Muco waar jij naar vroeg aan het begin van dit draadje is van Aeronaut, bestelnummer 5338-11 om precies te zijn (blz 127 in de catalogus van 2005). Heb geen scanner tot mijn beschikking, anders had ik even een plaatje gemaakt. De lengte is ca. 58mm en het geheel is gemaakt van een makkelijk te bewerken metaalsoort, geen idee wat precies maar geen witmetaal in elk geval. Ik heb dit ding in een gemodificeerde versie aan de beting van mijn Zeemeeuw i.a. hangen. Groeten, Marcel.
Hoi Edwin M. Kan je mischien wat foto's van je model hier plaatsen? (als oefening) En dan kan ik zien waar ik tegenop moet bouwe. Wie heeft er eigenlijk allemaal een Amsterdam?
Het heeft even geduurd maar hierbij mijn scheepje... Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de boot zo heb gekocht van de eerste bouwer... De boot staat in een superstrakke lak en is zo glad als een aal! Ben er best wijs mee. Met dank aan Theo / www.modelbouwclubhuizen.nl Groeten Edwin