Sleepmeeting zaterdag 19 maart brandstof en elektro

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door GJVO, 1 dec 2015.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Diepte schatten is ontzettend moeilijk tijdens het vliegen. Wie is er nooit tegen een boom of paal gevlogen waarvan hij écht dacht dat hij verder weg was?
    Ik snap wel wat Kees bedoelt - een deel luchtruim waarin de sleepcombinaties veilig omhoog kunnen. Maar ik denk dat je beter gewoon even kunt wachten als het zo druk is, en anders heel goed opletten dat je met je sleepcombinatie vrij blijft van de zwevers.
    Wel iets voor de heren zweefpiloten om te overdenken: als een sleepcombinatie bij je in de buurt komt is het handig om óf te blijven cirkelen, óf een bepaalde richting op te vliegen. Dan kunnen de combinaties een richting kiezen om uit te wijken. Ik heb ook een lastig momentje gehad toen ik met een zwever achter me aan uit wilde klimmen en er een zwever volkomen onverwacht snel achter elkaar enkele malen koers wijzigde.

2. P.L.

P.L.

Lid geworden:
    14 feb 2015
    Dat kan ik misschien wel eens zijn geweest. :oops:
    Ik zat op een gegeven moment klem tussen een zwerm zwevers links van mij en een sleper die ik vanuit mijn rechter ooghoek mijn kant uit zag komen.
    Lering welke ik er uit heb getrokken is dat zoiets niet lukt als slepers en zwevers niet bij elkaar staan (geen communicatie mogelijk, ik kon niet roepen waar ik heen wilde gaan of horen waar de sleper mij moest hebben) en dat de enige oplossing is dat ik als zwever daar gewoon niet had moeten vliegen .punt. (gewoon achterom nog verder naar links zodat de slepers vrij baan hebben).
    Daarnaast is het op 'je eigen clubje' iets makkelijker omdat je de modellen van je clubgenoten kent en weet hoe groot ze zijn. Hiermee bedoel ik te zeggen "Is het een 4 mtr zwever op dezelfde hoogte of een 2,5 meter zwever 100 meter lager?"

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nee hoor, geen punt. Ik had mezelf me helemaal niet in die positie moeten manoeuvreren en al veel eerder een andere richting moeten kiezen. :)
    Ik heb een dikke motor voorop, ik kan alle kanten op. Een zwever niet.

4. King

King

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Hier nog wat foto's

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 19 mrt 2016
  5. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Mag ik nog even een oproep plaatsen voor Nico (King)
    Op Koningsdag hebben ze een grote (echt grote) modelvliegshow op hun club.
    Heel gezellig en er komen heel veel toeschouwers.
    Nico zoekt nog mensen die willen komen vliegen.
    Dus stuur hem even een PBtje als je interesse hebt.

GJ

Helikapoter vindt dit leuk.
  6. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Wie zei dat maar weer?

Maakt niet uit, ik ga zeker ook voldaan in slaap vallen. (Deed dat achter het stuur al bijna, MOEST echt op een parkeerplaats even de luikjes dichtdoen . . . )

Wie zei dat maar weer?

Daar is nog ruimte voor verbetering! Als ik dit type pagina's lees (geschreven na een treffen), denk ik altijd: wat zou het leuk geweest zijn om al tijdens het treffen met elkaar te praten!

Wie zei dat maar weer?

Ik, een keer met een deltawing :hammer:(de instructeur had van tevoren nog gewaarschuwd: kijk uit voor die boom!), en een keer met een parapente :hammer:(de instructeur had van tevoren nog gewaarschuwd: kijk uit voor die boom!).

Anyway, ik heb een prima dag gehad (organisatie, veld, slepers, mensen, vliegen, alles).

De Skylark ging als een brave hond achter de slepers de lucht in: deed het erg goed. Blij mee! :thumbsup:

(Het filmpje staat op YouTube, geüpload en wel, maar ik kan het niet terugvinden . . . )

Kascommissie: ooit kom ik die ontbrekende 0,50 euro alsnog betalen (zij konden niet wisselen! Ik had geld zat . . . :D)

Wanneer is de volgende keer? :)

jan.

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Net als de rest heb ik ook genoten van de dag. Ik heb het nauwelijks koud gehad, de wind was prima te hebben en ondanks de geheel bewolkte lucht hebben velen (waaronder ikzelf) toch thermisch kunnen vliegen. De sfeer was ouderwets relaxed. Ik heb een paar prachtige vluchten met mijn Nimbus kunnen maken, waar ik erg blij mee ben.
    Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar ik zag een aantal anderen wel druk in de weer met camera's.

Op naar de volgende meeting!

8. King

King

Lid geworden:
    15 sep 2011
    In september organiseren we weer een meeting in Enkhuizen bij Pegasus, op de datum is men nog even aan het broeden, zodra hij bekend is laat ik het weten

vissermax vindt dit leuk.
  9. Dopieman

Dopieman

Lid geworden:
    19 nov 2012
    Bedankt voor alle foto's van het event. En nu zie ik op een van de foto's een geweldig mooie Goevier! Wie kan mij in contact brengen met de eigenaar?

Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  10. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ton is de eigenaar. Staat hier op het forum bekend als Tone. Zie post 8

11. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Zijn er ook nog bewegende beelden in de maak? (Gerben?)

12. cver

cver

Lid geworden:
    11 sep 2011
    Fantastisch evenement en goed georganiseerd.
    Als toeschouwer heb ik er samen met 2 clubgenoten van de VLC enorm van genoten.

Carel

13. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Gerben is daar wel mee bezig. Ik kan niet beloven wanneer het klaar is. maar zodra het filmpje er is plaats ik hier de link!
    Max

14. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Maar eh . . .

Als we dit met z'n allen zo leuk vinden (slepen en zweven), waarom doen we dat dan niet vaker?

Of doet iedereen het wel geregeld/vaak, maar gewoon op z'n eigen club?

Qua meetings zie ik voor de rest van het jaar niks staan (behalve wat aangekondigd werd voor Enkhuizen).

Bij mij (Stitswerd) wordt totaal niet gesleept (het veld is ook tamelijk klein).

Waar in het noorden wordt wel gesleept?

Odoorn?

jan.

15. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Wij slepen bijna altijd. In elk geval op de maandag-avond zodra de zomertijd is ingegaan. En ook heel veel op zaterdag, alleen in mijn geval staat dat tijdens het vliegseizoen op gespannen voet met mijn vliegplannen voor het ("echte") zweefvliegen.

En je weet hoe het gaat als we 10 van dit soort treffens organiseren: dan komt er per keer maar een man of 5-6 en dan haal je niet de gezelligheid en diversiteit zoals gisteren. Tijdens de zomer heeft iedereen ook (te-) veel plannen en te weinig tijd.

Aangezien er twee sleepkisten uit Leeuwarden waren veronderstel ik dat daar ook regelmatig gesleept wordt. maar de Skylark waar jij gisteren mee vloog zou ook prima door kleinere vliegtuigen omhooggebracht kunnen worden. Bijvoorbeeld met een Funcub op 3S of een Ucanfly en de Calmato E. Misschien kun je iemand in jouw omgeving enthousiasmeren. Zo zijn wij ook begonnen. Met kleine vliegtuigen waarbij we gewoon een vliegerdraad aan de hoofdbouten of het elastiek van de trainer deden. De grotere zwevers zijn bij ons pas de laatste 3 jaar doorgebroken.

Max

16. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Het was voor mij toch een heel leuke dag, alhoewel met een zuur eind.
    Ja, de sleeplijn moet van achteren in mijn rolroerspleet aan de tip zijn binnengekomen.
    Ik heb het niet zien gebeuren omdat ik van de startplek naar de pilotenbox heb gelopen.
    Dan let je toch even wat minder op ...
    Doordat het touw muurvast in die spleet zat, zat mijn rolroer maximaal naar boven. Zelfs verder dan de maximale uitslag door de servo.
    Daardoor kom ik dus niet voldoende tegen sturen.
    De schade valt te behappen, maar balen is het wel.

Aan alle helpers van Cumulus, en alle andere piloten: BEDANKT voor de gezellige dag.

17. tone

tone

Lid geworden:
    12 dec 2014
    Dat ben ik dus..Alleen heb ik deze pracht kist niet zelf gebouwd maar gekocht van "de mosselman" uit leeuwarden.Gisteren was ook de "maiden"die door Flymax werd "gepleegd". Ook de aanschaf, alle in en afstellingen heb ik op zijn advies gedaan en ik kan je zeggen...Dat vliegt super!!!!
    Ik ben wel een mooie 5 meterse Slingsby Petrel aan het bouwen,die komt ook nog wel op een treffen.
    Ook wil ik m'n dank nog uitspreken aan iedereen die deze dag zo geslaagd hebben gemaakt!
    Ik hoop dat er weer snel een treffen is om onze zo mooie hobby weer met zo'n diversiteit van mensen te mogen uitvoeren! Tot snel !

18. flymax

flymax PH-SAM

Lid geworden:
    11 jan 2009
    En vandaag wordt ook weer duidelijk hoeveel mazzel we hebben gehad: tot nu toe alleen maar druilerige regen hier!
    Max

19. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Even op de vraag waarom er niet vaker gesleept wordt.

Vorig jaar hebben we redelijk wat elektrosleepmeetings gehouden maar toen was het aantal deelnemers soms zo laag dat het meer een 1 op 1 treffen werd (1 sleper, 1 zwever).
    We wilden elektroslepen promoten omdat dat zo lekker stil is en mensen nog steeds denken dat elektro niet sterk genoeg is.
    Het was afgelopen zaterdag vreselijk leuk en een hele mooie opkomst.
    Ook de combi elektro en brandstof, beginners en gevorderden samen ging prima.
    Het gaf een goed gevoel toen ik mensen onderling hoorde vragen of iemand ze even kon helpen met de eerste vlucht of de eerste sleepjes en ook iedereen bereid was dat te doen.
    Dat is modelvliegen zoals het hoort, niet bang zijn dingen te vragen en ook bereid zijn elkaar te helpen.

Er zitten sleepmeetings aan te komen alleen zitten we nog een beetje te bedenken hoe we het bekend gaan maken.
    Er zit geen agendafunctie meer op het forum en facebook heeft ook niet iedereen
    https://www.facebook.com/groups/1418718178388603/
    Zelf zit ik in een Whattsap groepje met Bertus, Berrie, Bart, Clemens en Jeffrey.
    Als er gesleept gaat worden dan begint mijn telefoon op hol te slaan door alle berichtjes.

Dus als iemand een idee heeft?

In Juli wil Aeroclub Kennemerland een meeting houden (bij Alkmaar)
    In September bij Pegasus in Enkhuizen.
    Bij de Hawks in Vught wil men ook iets gaan doen.
    En laten we dan een afsluiting doen bij MVC Cumulus in Kampen?
    Voor de heren in het noorden zou ik dan zeggen, probeer een datum te prikken en maak het bekend.
    Bijvoorbeeld Odoorn, daar zouden mensen ook nog kunnen kamperen, dat is zo'n mooi veld en accomodatie.
    Maar hou rekening met F5J wedstrijddata en Vintageglider treffen.

Grts Gert-Jan

20. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Nou ik kan alleen maar namens mijzelf spreken, maar ik vond het zo'n gezellige dag op "ons" veld dat ik er helemaal voor ben om dit seizoen ook weer af te sluiten bij MVC Cumulus.

Misschien met een barbecue? :)

Deel Deze Pagina