Sleper Zeeland URS

Discussie in 'Werkschepen' gestart door wouter zzw, 30 okt 2005.

  1. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    Hallo modelbouwers,

    sinds een aantal maanden alweer ben ik met een nieuw project begonnen. dit betreft de sleper zeeland van URS. dus niet die van muller als het model van BB maar een volledig zelf gebouwde sleper. foto`s van de bouw zullen op een later tijdstip volgen maar ik ben al wat verder gevorderd.
    [​IMG]

    De romp van het schip is inmiddels al verder gevorderd en al glad gemaakt. mijn dank aan ko van dixhoorn daar voor.

    verder ben ik met de accomodatie al tot het stuurhuisdek en staan de sleepbogen op het achterdek.

    foto`s van de bouw volgen in de loop van de week

    gr,
    wouter zzw
     
  2. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi Wouter

    Hoe groot word het model, welke functies komen erop, is ze op Werschependag klaar?? :lol: Maar het is een mooie ik ben net even op tugspotters aan het kijken geweest...

    Dit is ze tog?

    [​IMG]
    ;foto tugspotters

    Groeten Justin
     
  3. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    Hoi Justin,

    Dat heb je helemaal goed gezien....Dat is hem, die ben ik aan het bouwen!! En wat de werkschependag betreft dan hoop ik een heel eind te zijn met de bouw... zo ongeveer varen... ik hoop trouwens al dat hij in goes kan varen!! dus ik heb nog werk eraan....

    Pff Daar vraag je me wat!!! Ik denk dat je beter had kunne vragen welk niet!! er komen er wat op kan ik je wel vertellen.....

    1) Vooruit\Achteruit (uiteraard)
    2) SB/BB (Wel makkelijk als punt 1 bekijkt)
    3) De Sleepwich moet kunnen slacken en hieuwen
    4)Blusmonitoren moeten werken( anders had ik net zo goed de Anton V kunnen bouwen!!)
    5) Blusmonitoren draaien
    6) Stopperwinch moet kunnen slacken en hieuwen
    7) Verlichting moet schakelbaar worden
    8) Zoeklichten (Aan en uit)

    Nu de maten nog....Oftewel in de scheepvaart de Principal dimensions

    1:1 1:33
    Lengte 29.50m +\-90 cm
    Breedte 8.80m +\-26.7 cm
    Diepgang 3.25m +\-10cm
    Hoogte 20m +\-60cm


    zoals beloofd nog een paar foto`s van de bouw.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ik hoop dat jullie meer duidelijkheid hebben gekregen.

    gr,
    wouter zzw
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ wouter zzw 2) SB/BB (Wel makkelijk als punt 1 bekijkt)
    De vraag wat er eigenlijk op kwam :!:
    Dan wil ik hier wel even graag een uitleg van :roll: :roll:
     
  5. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    @ fvg,

    nou als je gaat varen, vootui en achteruit dus, is het wel makkelijk dat je kunt sturen he???;)

    gr wouter
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Goh dat wist ik niet hoor :D
    Maar zet je er wel een motor in :?:
    En kan die dan ook achteruit :!:
    vond de omschrijving iets aparts he :eek:ops
     
  7. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Wouter,

    Welke motoren komen er trouwens in? Dan kan ik daar alvast rekening mee houden :twisted: ( :wink: ).

    Groetjes, Danny.
     
  8. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi danny,

    als je dat wil weten om te towen misschien moet je maar eens zware motoren aanschaffen... ik zat te denken aan 2 900 bb torques van graupner.

    tevens ben ik vandaag even om een stuk staal... 70 mm rond even vragen op school vragen of ik daar de tunnels kan draaien...

    gr,
    wouter
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ wouter zzw.
    Ik weet niet wat jij er onder hang maar ik zou straalbuizen nemen hoor :)
    Want tunnels zijn geen gezicht he :)
    Maar dan even serieus :arrow:
    Neem nou geen staal he [roesvorming he ] :oops:
    Aluminium of kunststof 8O
    Brons en messing gaat ook hoor.
    Maar ik kan natuurlijk niet in je geldbuidel kijken he
    En stuk kunststof is volgens mij het goedkoopst
    Groeten van Fam van Gent
     
  10. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Wouter,

    Slik, weet je dat zeker twee Speed 900BB Torque's :? ( :wink: ).

    Weet je wat ik zou doen, Aero-Naut heeft ook leuke messing straalbuizen in zijn assortiment.................. :lol: :lol: :lol: ( :wink: ).

    Groetjes, Danny.
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Lelijke pestkop :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :oops:
     
  12. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    @ f van gent...

    nu valt roestvormijn wel mee denk ik want als je direct na het draaien er een laagje grondverf overheen spuit zal het allemaal wel meevallen... en mocht het toch nog gaan roesten kan ik altijd overwegen om er als nog kunstoffen onder te hangen...

    overigens was het staal wat ik gehaald heb een stuk rest-metaal waar ik om gevraagd heb bij de firma de feyter in terneuzen.

    @ danny

    over die straalbuizen danny..... nouja je weet vast wel wat ik wil zeggen. ze zijn namelijk nogal berucht he;)

    gelukkig weet ik wie het zegt!!!


    gr,
    wouter zzw
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En toch krijg je daar spijt van.
    want u schroeven zijn van messing.
    En uw straalbuizen van staal .
    nu messing en staal verdraagd elkaar niet zo hoor
    een messing afsluiter op een stale pijp duurd echt niet zo lang hoor eer de kraan er af valt
    kan je bij wijze van spreken op wachten
    Maar ja het is uw boot he
    u vraagt om raad en die geef ik u naar mijn beste weten en uit wat ervaring ex binnenvaartschipper he ook wel eens zowat verzopen door afgeroeste afsluiter in Machinekamer hoor
     
  14. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ja Van Gent en dan moet je die motoren hebben die geen Interkoeling hadden maar Zoutwaterkoeling daar kwam de binnenvaart natuurlijk ook wel mee in aanraking zout water.
     
  15. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Beste,

    Tunnels van staal zullen zeker sterk zijn en zwaar ook, ik zou liever voor pvc of aluminium gaan, stuk lichter ook in gewicht, en met 2 x bb900 torque erin als motoren, ( ik vind dit trouwens wel errg heffie hoor, ga liever voor de bb720 torque ), zal je ook nog wat ruimte nodig hebben voor een grote accu, kortom als ik jouw was zou ik nog even nadenken of het met die motoren wel helemaal gaat lukken, kijk ook eens naar je gewicht straks....


    Verder ziet het er al mooi uit !!

    Tom Boere
     
  16. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Staalbuizen van messing kun je solderen.
    Van een Sok zoals je bij Gas en Waterleidig buis gebruikt kan je ook grotere diameters krijgen bij NonFerro Metalen Groothandel.

    Van kuststof kun je lijmen.
    Van een stuk afvoerpijp kan je mooie straalbuizen draaien.

    Ik heb eens een straalbuis binnen 80 MM gedraaid van een sok.
    Buitenkant Conisch binnenzijde recht.
    Heb je een ander type straalbuis nodig zal je een andere oplossing moeten zoeken.
     
  17. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi,

    allemaal errug bedankt voor jullie reactie...

    Ik ga niemand aanvallen maar ik denk dat ik het toch bij staal houdt. want die boot moet toch ooit eens op de waterlijn komen en met 12 kilo wat deze boot ongeveer gaat wegen maakt het ook niet direct uit van welk materiaal de schroeftunnels gemaakt zijn maar toch bedankit voor de tips...

    dit verklaart ook de keuze van de motoren . omdat het schip redelijk zwaar wordt wil ook nog genoeg trekkracht overhouden om een sleepobject goed voorruit te krijgen.

    Dan zal ik de plannen voor mijn weekend ook maar bekend maken!!
    verschansing sb. en de overlopen voor boven de bolders...
    dus heb ik wat te doen nou om eerlijk te zijn:"wel ja"

    gr,
    wouter zzw
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Zwaar?? 12kg! :rolling:
    Sluit me geheel bij Tom aan!
    Deze week nog gevaren met iemand die had een schip van 25kg! en hier stonden gewoon twee "decapermpjes" in, en deze persoon had op z'n zender al een schakelaar gemaakt om rustig te varen (dual rate).

    Je kunt er wel hele zware motoren in zetten, maar als die hun vermogen niet kwijt kunnen op de schroeven (te kleine diameter) zal je trekkracht niet toenemen.
    Ik neem tenminste aan dat je straalbuizen een maximale afmeting hebben en de straalbuizen bepalen dan weer je maximale schroefdiameter.
     
  19. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    Hoi,

    na weer een lang modelbouwweekend waar in ik weer lekker wat heb kunnen doen, dacht ik laat ik maar weer een update op mijn bouwverslag plaatsen... dus hier kom tie.


    Wat heb ik dit weekend voor elkaar zitten brijen?? nou,....

    -begin met het draaien van de straalbuizen(heer van gent;))
    -verschansing aan bb is bijna klaar...
    - de overlopen zijn klaar en de raadgeleiders zijn allemaal klaar
    - aan sb zijn de poten voor de verschansing ook al geplaats.
    - het kraantje voor de zodiac is ook al een begin gemaakt
    - achterzijde van de accomodatie is ook geplaatst.

    Hier volgen er wat foto`s van wat ik gebrouwen heb...


    op deze foto is te zien dat de plaatjes voor de verschansing zijn geplaatst. zoals te zien is zitten ook de spuigaten of waterloospoorten er in.
    [​IMG]

    ook de overlopen zijn klaar. onder de constructie komt nog een noodluik te staan en ook nog een basket voor trossen maar het begin is er.
    [​IMG]

    hier is te zien dat de draad geleider ook geplaatst is en het gat in de verschansing.. dus schrik niet het is de deur in de verschansing maar.
    [​IMG]

    helaas weinig tijd deze week... moet naar texel voor een milieucursus. maar ja het hoort er ook bij he??;)

    zo dat was het weer.

    gr,
    wouter zzw
     
  20. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Laat me raden, cursus schone zeevaart.
    ik kan je vertellen het is om in slaap te vallen.
    ik ben er ook geweest en je komt terug met no info en een dikken multomap :lol:
    mooi schip!!!!! (even weer over het topic)
    succes verder!
     

Deel Deze Pagina