Slowfly vleugelprofiel gezocht dat geschikt is voor ailerons

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Phoenix, 7 apr 2004.

  1. Phoenix

    Phoenix Guest

    Hallo,

    ik heb al weer enige tijd geleden een Liteflyer-achtige imitatie gemaakt met een undercambered vleugelprofiel van tempex (zonder de opstaande uiteinden).
    Zoals de indoormensen wel weten heeft deze kist elevator/rudder/esc. Vliegt met z'n 240 gram hardstikke leuk met een 280/gunther + JES006 regelaar en 2S1 ET-1200 lipo's. Hij vliegt 45-60 minuten met dit pack 8O (Ik ben nog van plan om er een 6x3 prop op te zetten, net even wat meer power inflight andere upgrade ideƫen zijn welkom).

    Nu wil ik dit vliegtuig gaan modificeren zodat het geschikt wordt voor aileron/elevator/esc. Nu vroeg ik me af of het Clark Y profiel hiervoor een geschikt vleugelprofiel is. Heeft iemand hier een idee over of weet iemand een ander geschikt profiel? :?: Bijvoorbeeld het profiel van de IMA stick.
     
  2. boss

    boss Guest

    dag Iwan,

    ik heb al veel vliegtuigjes zelf gebouwd en tot nu doe doet elk vliegtuig met ailerons het met elk profiel. Ik heb ooit eens een site gevonden met daarop een bouwtekening van een liteflyer achtig vliegtuig met een peipschuim vleugel die ook nog eens gedeeltelijk hol was. Kan de site niet meer vinden, misschien weet iemand anders het? Haha ik ga zo weer vliegen in de Bloemen...

    veel suc6, Luuk
     
  3. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    clark y is een prima profiel voor rolroeren, bij rolroeren is het volgens mij ook zo dat niet zozeer het profiel ertoe doet, dan wel de stabiliteit die de vleugel. een zwever die een vleugel heeft met van die opstaande uiteinden is van zich zelf zo stabiel dat rolroeren het model niet lekkerder kunnen sturen, in iedergeval niets extras toevoegen aan het model in vergelijking tot een richtingsroer.

    Als ik ernaast zit zal vast iemand dat hier zeggen :roll:

    groeten,
    Monkey
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    met rolroer wordt rugvlucht interessant, en niet elk profiel kan dat...
     
  5. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    als je wilt gaan stunten, maar daar lijkt me een slowstick modelletje niet echt geschikt voor...
    Maar inderdaad, alsj e wilt gaan stunten heb je altijd een (bijna)symmetrisch profiel nodig, anders keert de lift van de vleugel zich in rugvlucht tegen je. :lol:

    groeten,
    monkey
     
  6. Phoenix

    Phoenix Guest

    @boss,

    je gaat zo weer vliegen in "de Bloemen" kan dat dan? Heb je daar soms connecties mede-Castricummer? :thumbsup:

    Ik vlieg zelf in een vliegtuighangaar als deze leeg staat (= bijna elke maandag en vrijdag leeg :D )

    @rest,

    ik wil niet gaan stunten maar ik vind ailerons/elevator prettiger vliegen dan rudder/elevator.
     
  7. boss

    boss Guest

    haha Iwan,

    zo'n reactie verwachtte ik al. M'n vriendin had gewoon gebeld wanneer de zaal leeg was...en of er dan iemand kon vliegen. ze keken raar op, maar nadat ik ff was gaan praten met de baas kon ik er vliegen. Ik vlieg nu meestal 3 keer in de namiddag doordeweeks. Heel erg gaaf, geen wonder dat er groot "sportcentrum de Bloemen" op de vleugels staat. Je kan altijd kijken of je ook mag vliegen...het kost mij niets, maar ik geef de beste man we een keertje een zakcentje! Zolang het geen schade aanbrengt aan de zaal vind hij het goed. Kom anders een keertje kijken...
    post dan f wat op dit draadje of stuur een pm...vanmiddag (do) ga ik ergens tussen 4 en 6 vliegen. Ik vlieg nu met een soort schockflyer, doet het heel goed, ook op z'n kop...maar dat ben ik nog aan het leren :p .

    groeten, Luuk
     
  8. Phoenix

    Phoenix Guest

    klinkt goed :!: Ik kom wel een keertje kijken, ik stuur je wel een PB tegen die tijd.

    Werkt/sport je vriendin in "de Bloemen"? (mijn vrouw sport daar ook)
    Ik begrijp dat de zaal tussen 16-18 uur niet in gebruik is. Ideaal, ik ben meestal tussen 15:30 en 16:00 al thuis. :D
     
  9. boss

    boss Guest

    Is goed Iwan. Ik hoor nog wel wanneer je komt, noch ik, noch mijn vriendin hebben connecties, gewoon brutaal zijn helpt denk ik :D .

    groeten, Luuk
     
  10. Phoenix

    Phoenix Guest

    Om weer even op het topic terug te komen. :eek:ntopic:
    Als het profiel toch niet al te veel uitmaakt en ik niet van plan ben om er mee te gaan stunten, ga ik een vleugel maken met het zelfde profiel als de Liteflyer. Dan wel zonder v-stelling of een heel klein beetje.

    Heeft iemand een idee hoeveel procent van de koorde ik ongeveer moet gebruiken voor de aileron over bijna de gehele lengte van de vleugel :?: 25 % of iets dergelijks?
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Voor een rustiger type vliegtuig als een liteflyer is 15 - 20% van de koorde prima
     
  12. Phoenix

    Phoenix Guest

    Bedankt Arjen. Ik laat het wel weten hoe het gegaan is met de vleugel en hoe het vliegt.

    Misschien maak ik van de liteflyer wel een "convertible", dus rudder/elev/esc en daarna ombouwen naar ail./elev/esc. Door de rudderstuurstang vast te zetten en rudder servo eruit. Aileronvleugel erop, servo aansluiten en klaar.
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Zou ik voor binnen niet doen, bij lage snelheid willen de ailerons wel eens niet helemaal meer (het zelfde) werken (vleugel met het neergaande aileron overtrekt dan en er ontstaat een tegengesteld rollen)..... voor hal gebruik is een richtingsroer onontbeerlijk
     

Deel Deze Pagina