Smeerpijp (jes)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Luit, 14 nov 2003.

  1. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Eeeeehhh.... ik heb die foto's van de Aziz (zie hier) ff bekeken, mooie foto's trouwens.
    Maar nu zie ik dat de smeerpijpjes aan het eind (of begin) van de schroefassen zitten.
    M'n vraag is, kan dit?
    Als je het zaakje gaat smeren, dan kiest het vet toch de weg van de minste weerstand (ben geen natuurkundige :teacher: ) en komt al het vet er aan de "kortste" kant uit.

    Nog een vraagje,
    Ik heb 2 schroefassen gekocht in de winkel, en deze zijn volgens mij verchroomd, kan ik hier gewoon van die pijpjes op solderen?
    En maakt het ook nog verschil of je hard of zacht soldeert?

    Schiet me nog een te binnen :yes: ,
    Als je de schroefas gaat verwarmen, heeft'ie dan niet de neiging om krom te buigen?

    Graag een antwoord op een of alle vragen,
    Luit
     
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Luit,

    Voor mijn eigenbouw schepen heb ik tot nu toe altijd zelf m'n schroefassen gemaakt.
    Als het goed is zit de as vrij strak passend in de beide lagers. Hierdoor is "de weg van de minste weerstand" dus het gedeelte wat zich hier tussen bevind.
    Bij het vullen van de koker even een vinger op het gaatje waar als eerst het vet uitkomt, en vervolgens door blijven vullen tot het er aan de andere zijde ook uit komt.
    Vervolgens de as er in steken, weer de vinger aan de andere zijde, en de as door drukken.
    Het overtollige vet zal bij je vinger er uit geperst worden.
    Assen op deze manier gevuld zijn bij mij jaren waterdicht.

    Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met het "krom" trekken van de schroefaskoker door verwarmen.

    Als je aan je chromen askokers niet wil solderen zijn er ook nippels te verkrijgen die je om je as heen klemt.
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dank je wel. :)

    Hallo Luit.

    Het maakt inderdaad in't geheel niks uit waar de smeerpijpjes zich bevinden (voor, midden, achter).
    De kant waar het vet uit de schroefassen wordt geperst heeft gewoon met de draairichting van de assen te maken.
    Door het links- of rechtsdraaien van de assen wordt het vet ofwel binnenin het schip ofwel buiten onderaan aan het schip uit de schroefassen geperst (trek/duwbeweging).

    Als ik mijn boten hun onderhoud geef laat ik tijdens het smeren van mijn assen de motoren zachtjes vooruit draaien tot dat het vet aan één kant uit de assen komt.
    Daarna gewoon de motoren zachtjes op achteruit laten draaien en weer gewoon verder smeren.
    Het vet zal nu aan de andere kant van de schroefassen tevoorschijn komen.

    Ik smeer zo al jaaaaren mijn boten (bijna allemaal 2 motorig) en heb nog nooit enig probleem ondervonden i.v.m. lekkage.

    Als je toch nog je chromen assen wilt solderen kan je best op de plaats waar de smeerpijpjes moeten komen eerst het chroom met een fijne vijl verwijderen.

    Groetjes,

    Droopy
     

Deel Deze Pagina