Smeren schroefas?

Discussie in 'Werkschepen' gestart door dune01, 19 mrt 2003.

  1. dune01

    dune01 Guest

    wat is de juiste manier om de schroefas te smeren, met vet of olie? en hoe vaak.

    Martijn

    ps heb 2 smeerpunten op mijn hunter zitten.
     
  2. smering

    Vet is naar mijn idee de beste oplossing. Blijft veel beter op zijn plek en sluit goed af. Ik gebruik lagervet, gewoon gekocht bij de autospeciaalzaak, voor niet al te veel. Ik vul er een injectiespuit mee en pomp het, via twee op de buiten-as gelaste smeerpijpjes, de buiten-as in. Olie zal door zijn viscositeit sneller door de miniscule openingen eruit worden geperst/gedreven door de draaiing van je binnen-as.

    Hoe vaak? valt moeilijk te zeggen. Ligt een beetje aan de kwaliteit van assen in combinatie met het vet. Op het droge hoor je vanzelf dat de boot niet echt soepel loopt. Of als er erg veel uit is gegooid aan de binnenzijde zie je ook wel vanzelf. Zelf ververs ik elke winter het vet. Ik heb daarin tegen ook wel gekogellagerde assen in mijn boten. En bezit geen speedboten welke denk vaker dit soort onderhoud nodig hebben door de hogere snelheden van motoren en/of invloed van nitro.

    Dit is natuurlijk slechts mijn bescheiden mening. Iemand een betere oplossing?

    groet,

    Danny
     
  3. casper

    casper Guest

  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    Smeer 'm!

    Hoi Danny.
    Voor mijn "werkschepen" gebruik ik vaseline. (uierzalf)
    Zelfde methode als jij: smeerpijpje op de tunnel en pers 'm d'r in!
    Vervanging: aan het einde van het vaarseizoen alle ouwe vet eruit persen, tot er schoon, nieuw vet uitkomt. Niet aan het begin van een nieuw seizoen, want gegarandeerd gaat er dan iets fout, en sta je te stressen! :x
    Goedkoop, smeert als de beste en het ruikt nog lekker ook. :)

    Groet
    Roel
     
  5. Inderdaad, vaseline.
    In mijn salina van graupner gebruik ik het ook. En 1 keer in het jaar word er eens nieuw in gepompt.

    Kor
     
  6. jjbakker

    jjbakker Guest

    Heeej Roel,

    Hoe realiseer je het volgende:

    Soldeer je dat er gewoon op of.....??????

    Dit is iets wat ik namelijk ook nog moet realiseren :)

    Gr,
    JJ
     
  7. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    ja, solderen

    Ja, haaks op de buiten-as soldeer je de smeerpijpjes (nadat je eerst een gaatje in de buiten-as hebt geboord natuurlijk :wink: )

    Hierin kun je vervolgens je olie/smeermiddel spuiten.

    Robert
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Smerige schroef assen.....
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    speciaal voor JJB te E:

    Ik heb twee methoden om m'n schroefassen te smeren:

    1
    Een smeerpijp op de schroefaskoker solderen (Gaatje boren in de koker daar waar je er makkelijk bij kan, pijpje erop hardsolderen) en op het pijpje een teflonslangetje zetten. Dan kan je met een injectiespuit de vaseline of het vet er regelmatig inspuiten zonder iets te hoeven demonteren. Echte perfectionisten plaatsen een smeernippel op het buisje, maar dan moet het kaliber van dit buisje wel redelijk groot zijn...

    2
    Helemaal niks op de schroefaskoker solderen; Bij inbouw de koker volspuiten met vaseline of vet, en dan de schroefas er doorheen drukken. Aan de andere kant even je vinger erop, zodat de vaseline / het vet in de koker blijft zitten als je de schroefas er doorheen perst.
    Nadeel van deze laatste methode: je moet je schroefas demonteren, en dat kan wel eens lastig zijn, zeker als je bijv een tunnel met aangegoten roer achter je schroef hebt zitten...

    Suit yourself!
    Roel
     
  10. dune01

    dune01 Guest

    Bedankt voor alle adviezen, ben voor vet gegaan en het loopt weer als een zonnetje.

    Martijn
     

Deel Deze Pagina