Smeren Thrust bearing

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Freddie1, 3 jun 2014.

1. Freddie1

Freddie1

Lid geworden:
    19 sep 2010
    Er is mij laatst iets opgevallen bij mijn Logo 480.
    Om dat ik last had/heb van een tailwag bij mijn Logo 480 heb ik de tail gedemonteerd om te kijken of ik de Thrust bearings wel goed had geplaatst.
    Gelukkig zaten die goed :) Maar wat mij opviel was dat naar vier afstel vluchten die ik gemaakt had met de heli echt al het vet uit de Thrust bearings was verdwenen :confused: Heeft het dan nog wel zin om de Thrust bearings überhaupt te smeren? Ik heb dit vet gebruikt TRI-FLOW Superior lubicant TF75454 hobbymaniac.nl
    Wat is jullie ervaring op dit gebied?

mvg. Freddie

Laatst bewerkt: 3 jun 2014
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tri-Flow is teflonvet.
    Smeert goed, maar blijft niet super goed zitten....

Probeer voor de gein eens Vario Titanfett.... dat zit er, mits op de juiste manier aangebracht, een jaar later nog voldoende om te smeren....

Groet, Bert

Groet, Bert

3. Freddie1

Freddie1

Lid geworden:
    19 sep 2010
    Bedankt voor de info Bert.
    Kun je het vet dan verkeerd aanbrengen? Wat is dan de juiste manier van aanbrengen?

Mvg. Freddie

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat ik normaal doe, is de beide schotels van het druklager een heel dun veegje vet geven, en de schijf met kogeltjes masseer ik tussen duim en wijsvinger een klein beetje vet in. Niet veel, want hoe groter de klodders, hoe meer invloed de centrifugaalkracht heeft....

Dus hoe dunner en "gerichter" je het vet aanbrengt, hoe beter het blijft zitten, en belangrijker: het zit dáár waar het hoort te zitten en kan dus zijn werk doen. Je hebt niks aan een dikke klodder vet die náást de kogelgroef ligt....

Helemaal niet, als die na een tijdje nog nutteloos weggeslingerd wordt ook.

Groet, Bert

5. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Ik gebruik hier al een paar jaar remzuiger vet... er is haast niets wat beter blijft plakken dan dat..wel vrij dik (vloeit niet, geeft echt klonten) maar met een injectienaald van 1mm kan je dat prachtig erin spuiten.
    Ik haal overigens mn druklagers niet uit elkaar tijdens smeren. heb een m3 gaatje in de grip geboord, recht boven het drukager en kan het daar zo inspuiten, grip tijdens het inspuiten ronddraaien, daarna het setschroefje weer terug locktiten en klaar.. heb al dik 3000 vluchten per heli erop zitten, en gebruik al 4 jaar dezelfde druklagers.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het is geen aanval, maar je moet ook weer geen onzin vertellen Anko....
    Niet om flauw te doen, maar dat zijn getallen die ik niet echt geloof....

3000 vluchten per heli, en vier jaar dezelfde lagers, zijn getallen die niet bij elkaar KUNNEN horen. Niet in combinatie met jouw leeftijd, bezigheden en vliegstijl.
    Het zou een gemiddelde van 2 vluchten per heli per dag betekenen (wat op zichzelf staand niet zo heel verbazend veel is) maar vier jaar lang dag in dag uit, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar, met meerdere heli's is domweg onbestaanbaar.

Daarnaast geloof ik niet dat jij, met jouw vliegstijl, een heli 4 jaar heel weet te houden of nog nooit lagers hebt hoeven wisselen.

Ik geloof best dat je een heli al vier jaar hebt,
    en ik geloof ook best dat jij een heli hebt die nog steeds dezelfde druklagers heeft. Maar dat is niet dezelfde heli waar je 3000 vluchten mee maakt.... En dat is ook niet de heli waar je 3000 vluchten in jouw knalharde 3D stijl mee gevlogen hebt.

Geen enkele heli vliegt zoveel zonder dat er een crash is waarbij lagers vervangen moeten worden. Dat is statistisch gezien domweg onmogelijk.... En met jouw vliegstijl, is het zelfs geen statistiek meer....

Vier jaar geleden had je namelijk volgens eigen zeggen minimaal één keer in de twee weken een heftige crash, en bijna dagelijks wel "minor damage", vier jaar geleden ging je óók nog naar school en had je geen rijbewijs, dus helemaal geen tijd om zo afschuwelijk veel te vliegen: je moest namelijk regelmatig repareren....
    Het impliceert ook, dat als je dat vier jaar geleden nog regelmatig deed, je niet opeens 3 jaar en 364 dagen geleden opgehouden bent met iedere twee weken te crashen.

Ik weet hoe veel tijd het vreet om in 4 jaar tijd met één heli 1000 vluchten te maken.... met meerdere heli's per heli 3000 vluchten maken, daar heeft een werkeloze het geld, en een schooljongen of een arbeidsmarkt-beginner geen tijd voor.

Groet, Bert

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Anko is van het electrische :D
    3 minuten vliegtijd, waar de nitro heren er 8 halen...

wel knap dat je de druklagers zo lang heel houdt. Bij mij willen ze er door het jaar heen nog wel eens tussen uit komen vallen. Nu gebied de eerlijkheid wel om te vermelden dat ik doorgaans maar 1 of 2 keer per jaar de kop uit elkaar haal, om de algehele staat te bekijken. en dus ook vet bij te vullen...

de 450 etc blijven ze dan weer wel heel. stom genoeg..

8. Freddie1

Freddie1

Lid geworden:
    19 sep 2010
    Mannen bedankt voor de gegeven info:thumbsup:
    Zal binnenkort even ander vet bestellen en de lagers opnieuw smeren.
    Nogmaals bedankt.

mvg. Freddie

9. awt74

awt74

Lid geworden:
    21 sep 2005

Deel Deze Pagina