Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door RonD43, 24 aug 2005.

  1. RonD43

    RonD43 Guest

    Ik wik graag me boot Smit Nederland van billing varende maken, nu heb ik begrepen dat de schroefas en de schroef die er bij zaten in het beslag daar niet voor geschikt zijn.
    Kan iemand mij vertellen of dit waar is.
     
  2. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    RonD43,
    als je ons wat meer info verschaft kunnen we je beter helpen. Post even het merk van de boot en de schroef(as). Eventueel met foto.
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Hallo Hawk, wel even opletten.
    Welke boot zou hij bedoelen met de Smit Nederland van Billing :?

    Ron, vul even bij Zoeken "Smit Nederland" in en je kunt de rest van de week lezen over wat er hier al over de Smit Nederland geschreven is 8)
     
  4. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    sorry had er overheen gelezen :oops:
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi RonD43,

    Ik heb slechte ervaringen met de Billing Boats schroefassen in mijn Walcheren, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat al die assen slecht zijn.

    Ik wil alleen even waarschuwen voordat je ze in gaat bouwen. Meet voordat je ze plaatst even met een schuifmaat de buitenmaat van de schroefas en het gat in de schroefaskoker. Als daar een behoorlijk verschil inzit zou ik ze niet inbouwen en voor andere schroefassen en schroefaskokers gaan (bijvoorbeeld de Graupner 321).

    Groetjes Danny.
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.593
    Locatie:
    zaandijk
    Ron, ook bij de firma Krick,
    www.krick-modell-de
    hebben ze hele mooie schroefassen ze zijn niet goedkoop maar ze zijn wel waterdicht, je moet maar eens op hun site kijken, de bestelnummers zijn 65210, -11, -12, -13.
    de siteprijzen zijn ongeveer 22 euro.
    ik heb de 65213 bestelt voor mijn Borkum want ook bij deze boot vond ik de schroefas niet echt denderend.
    maar kijk maar even
    groetjes piet
     
  7. DarkWhite

    DarkWhite Guest

    Linkje hier boven moet natuurlijk www.krick-modell.de zijn

    Dan, er zijn hier ook een paar topics over zelf schroef assen maken, misschien is dit ook wel interresant
    Zelf heb ik in mijn container schip assen van graupner zitten, die bevallen me prima
    Voor me snellere bootjes maak ik eigen flex assen uit wat teflon buis, messing buisje en veren staal.

    MvG,
    Erwin
     
  8. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.593
    Locatie:
    zaandijk
    Erwin bedankt voor het veranderen, ik denk dat ik iets te vlug was.
    groetjes piet
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.593
    Locatie:
    zaandijk
    Jan ik ben het met je eens dat de schroefassen van Raboesch erg goed zijn en ook prijs gunstig, maar heb je ook de specificaties van de
    Krick-assen gelezen, nee ik heb geen aandelen.
    groetjes piet
     
  11. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Piet,

    Ik gaf dit even als voorbeeld Rivabo had ze vroeger ook.

    Maar ik maak ze zelf aangezien ik in het bezit van een draaibankje ben.
    Bij de motor een verdikking die gedraaid wordt met een kogellager en bij de scheepsschroef een verdikking met daarin een sinterbronslager die is zelfsmerend.
    Als vet gebruik ik altijd vet van een 1 : 1 schip
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    J an zet jij komplete lagers in of alleen de kogeltje.s net als dat raboes dat doed
    Met kompleet lager wordt dan dat dikke stuk wat je er opmaak niet een beetje erg dik die verloop zullen we maar zeggen
     
  13. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Van Gent,

    Dat valt wel mee hier in Groningen zit een Groothandel waar je allelei kogellagers kunt bestellen.
    Dus voor een M 4 as met M 10 buitendiameter M 5 met M 11 buitendiameter.
    M 4 met M 8 buitendiameter dit is een naaldlager.
    Je kan ze ook krijgen met een flens net als een treinwiel.

    Bij de schroef komt een conisch toelopende bus ter dikte van de naaf van de scheepsschoef hier kan je een naaldlager in plaatsen maar ik gebruik daar een sinterbronslager voor als vet gebruik ik schroefasvet van de oude waterboot van Groningen 3000 Owm.
    1 a 2 maal per jaar nieuw vet erin gebruik al as silverstaal uit de modelbouw dat is spekglad en dat heeft het voordeel dat het vet er niet uitgewerkt wordt door de as.

    Om er draad op te snijden moet je dat gedeelte ontharden en op een draaibank werkt dat mooi centrisch omhet draad erop te snijden het begin dan.

    Voor de schroefaskokers wordt er ook weer messingbuisuit de modelbouwwinkel gehaald.

    Als je grote partijen nodig hebt ga je ook weer naar de groothandel in Nog Ferro Metalen buis vanaf 3 MM.

    Voor een straalbuis koop je een rechte sok zoals je die op de waterleiding of gas gebruikt die zijn er wel tot 80 MM daar haal je dus 2 straalbuisen uit die je aan de buitenbank conisch draaid op de draaibank.

    Scheelt een slok op een borrel dan ze kant en klaar te kopen.
    Je kan ze ook in aluminium kopen maar dat is moeilijk solderen zal je moeten lassen en daar heb ik geen materiaal voor wel voor hardsolderen.
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    jan je heb nog een pb
    groete fam van Gent
     

Deel Deze Pagina