smit nederland

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door seabex two, 20 jul 2008.

  1. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    hey iedereen

    ik heb een smit nederland gekocht voor niet te veel geld.
    en ik ga nu een bouwverslag houden hier op het forum.
    en inplaats van de standart aandrijving heb ik de schroefas
    vervangen door twee schottels.
    ik heb een paar fotos van die ik heb gekregen
    [​IMG][/IMG]
    [​IMG][/IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    maar zal morgen of vanavond de fotos van mij er opzetten
    de schottels heb ik er al ingebouwt
    maar ik heb ook nog een vraag
    welke motoren raden jullie me aan ik zelf dacht aan
    twee marx decaperm of twee graupner 900 Torque
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2008
  2. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    ik heb hier nog een paar fotos van hoe ze nu is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    maar nog een vraag weet iemand of er ook voor
    marx schottels messing schroeven te koop zijn of niet:confused:
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    :D
    Ja ja ik had in dit geval ook de kiel weggehaald hoor:confused: :confused:
    En ook de twee stulpen waar de schroefassen hebben gezeten .
    Want als je nu de schottels dwars zet dan blaast er altijd een tegen de kiel aan wat het sturen niet ten goede komt hoor
    mvg
    Frederik:D:D
     
  4. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    bolders

    Als ik de foto's bekijk komt het model bij een leek vandaan
    bolderpennen die naar de midden staan heb ik nog nooit gezien
    afzagen die dingen!

    en volgens mij hangen de schottels niet recht naar beneden maar iets naar achteren.

    je heb dus nog een hoop werk, maar wel een mooie uitdaging om hem helemaal in orde te krijgen.

    succes met renoveren, groeten, Brandaris
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ja het is inderdaad waar.
    De schottels :hangen veel te veel achterover hoor.
    Het schroefwater zal daarom wel eens flink naar boven kunnen komen, wat weer een hoop krachtverlies met zich meebrengt .
    En dus ook geen gezicht is.
    Mvg
    Frederik:D
     
  6. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Leuk idee, 2 schottels eronder, je moet wel de schottels er rechter onder plaatsen, nu trek je de kont erg omlaag en dat wil je niet.... iets mag maar nu is het te veel.. kiel zou ik laten zitten, komt het rechtuit gaan ten goede, verder qua moterisering moet je even achter je oren krabben, volgens mij zijn beide, Decaperm en BB900 te veel voor deze schottels, is een BB720 niet ruim voldoende....

    Tom Boere
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2008
  7. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    voor de seabex one advizeren ze graupner SPEED 600 BB TURBO 12 V op de schottels

    ik heb deze set (schottle + motor) in een boomboot staan op 12v dit heeft ruim voldoende power
     
  8. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    hey iedereen

    dank jullie wel voor de tips.
    over het sturen heb ik net gelukkige geen probleem
    want als ik stuur dan stoppen ze net voor de kiel.
    dus dat laat ik zo.
    ik ga denk ik de schottels wat rechter zetten.
    maar voor motoren ga ik toch wat tom boere zegt voor
    de graupner BB720.
    ik denk dat ik daar wel genoeg power mee heb.
    maar nog de andere vraag van mij
    of er ook voor marx schottels messing schroeven te koop zijn of niet.
     
  9. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    schroeven zijn er niet, zeker niet zonder ze zelf te maken, verder zou ik het niet doen, dan komt er aanzienlijk meer belasting op de diverse overbrengingen met meestal een slecht eind tot gevolg, zorg er wel voor dat de motors recht voor hun werk staan, een schuine koppeling kost kracht en produceert veel herrie !!!!

    [​IMG]
    zo zitten een en ander in mijn Smit Mersey

    [​IMG]
    het echte voorbeeld van de Smit Mersey

    Verder nog even over de motoren, in mijn Mersey zitten 2 GZ600BB motoren van Conrad, op 5 blads 52mm afgetopte messing schroeven...ik denk dat deze power genoeg hebben voor jouw schottels, meer is niet nodig !!!

    [​IMG]
    Smit Mersey schaal 1:50

    [​IMG]
    en nog 1 in close up...

    Tom Boere
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Ik zou ook voor deze kiezen.
    Zelfs BB720's zijn nog veel te zwaar voor deze ieniemie schottels.
    Je heb ze eerder in de soep gedraaid dan hersteld.

    Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar eigenlijk zijn deze schottels gewoon niet geschikt voor een model als de Smit Nederland.
    Niet omdat het niet zou horen, maar gewoon omdat ze te klein zijn (of het schip te groot is)
    Het vermogen wat je nodig zou hebben om een SN leuk door het water te krijgen, kunnen deze schotteltjes gewoon niet hebben.
     
  11. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    ik denk dat 720 teweinig toeren draait
    in de schottel zit een vertraging van ongeveer 3:1

    speed 720 bb torque onbelast 4100 min-1
    speed 600 bb turbo onbelast 17200 min-1
    gz 600 bb onbelast 15000 min-1
     
  12. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    hey adam

    ik zelf weet ook dat deze schottels te klein zijn.
    maar ik heb voor deze twee gekozen omdat ik die nog had liggen.
    maar als ik weer wat geld het ga ik de andere schottels kopen.

    maar ik heb nu me motoren gekozen het wordt de speed 600 turbo.
    die komen als het goed is zaterdag.
    ik ben nog niet verder gekomen door te veel werken.
    maar zaterdag en zondag heb ik weer vrij dan ga ik twee
    lekkere dagen modelbouw doen dus dan komt de smit nederland
    wel verder.
     
  13. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    ik heb mijn motoren vandaag niet
    want ik ben langs muco gegaan maar hij had ze nog niet
    hij moest ze nog bestellen:bad-words:
    maar ik heb al voor een andere motor gekeken.
    want als ik daar op moet wachten kan ik gelijk twee maanden wachten.
    maar is deze motor goed voor mijn smit nederland?
    [​IMG]
    ik ben vandaag niet veel verder gekomen had niet veel tijd had het een beetje druk:rolleyes:
     
  14. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    hallo,

    Ik zag een erg grote fout in de plaatsing van het dek.Het dek moet liggen op de rode plek maar licht op de blauwe plek.[​IMG]

    tim
     
  15. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    srry de link werkt niet hier de goede link.Foto Preview

    tim
     
  16. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    hey tim

    ik kan je foto niet zien ik zie alleen een rode kruisje
     
  17. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
  18. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    hoi tim

    zoals ik al had geschreven dat ik deze boot had gekocht.
    dus dat was allemaal al gemaakt dus ik laat dat nu gewoon.
    maar wel goed dat je dat gezien had
     
  19. seabex two

    seabex two

    Lid geworden:
    28 okt 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    bergen noord-holland
    omdat ik na het eten nog wat tijd over had ben ik weer een klein
    beetje verder met de S N.
    en heb ook weer wat fotos gemaakt voor jullie.
    ik heb vandaag de schottels rechter gezet.
    ik kan ze niet nog rechter zetten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Helaas is niet goed te zien of de motor bruikbaar is op de Robbe site; want ze vermelden geen toerentallen. Maar ook voor zover ik weet hebben de Schottels een vertraging, en die 3:1 zou goed kunnen kloppen. Dan moet je een motor hebben die ongeveer 3x zo hard draait als een motor die je anders voor een boot zou gebruiken. Even heel generaliserend, draait een motor voor een boot (werkschip) maximaal tussen de 4.500 en de 6.000 toeren. Dan moet je voor een Schottel dus een motor hebben die zo'n 14.000 tot bijna 20.000 toeren kan maken. Of deze power turbo dat kan, kan ik helaas niet achterhalen.


    VrGr,


    Theo
     

Deel Deze Pagina