smit nederland

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door rotterdammer1987, 30 mei 2009.

1. rotterdammer1987

rotterdammer1987

Lid geworden:
    29 mei 2009
    wie ken mijn helpen met mijn Smit Nederland?

zou graag willen weten wat voor moter's ik er in moet legen.

en waar ken ik een verhaal lier kan hallen die achter op staat. waar ik die vandaan ken hallen.

wie weet er nog wat leuke dingen die je er op ken bouwen die werken?

2. Timsol

Timsol Guest

gaupner speed 500 bb torque denk ik ... of 720 maar dat lijkt me een beetje te sterk

en wat je dr op kan bouwen is eigen idee.. je kan werkende lieren, lichtjes, radar maken ..

3. rotterdammer1987

rotterdammer1987

Lid geworden:
    29 mei 2009
    oke dan zal ik kijken voor die moters.
    ik heb al een lier tje gezien er voor maar zoek ook nog een lier die achter op hoort die je dan kan bedienen

4. Timsol

Timsol Guest

die grootte van de motoren moet je zelf even bekijken hoe hard je dat ding wil laten varen.. want 720 is waarschijnlijk erg sterk...

ben benieuwd! kan niet wachten op de eerste foto's

5. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ik zou voor de Graupner Speed 720BB gaan, die zijn sterk, en geschikt voor deze boot.
    Speed 500BB loopt veel te snel.

Bart

6. rotterdammer1987

rotterdammer1987

Lid geworden:
    29 mei 2009
    ken niemandt mijn helpen die weet waar ik een lier vandaan ken hallen voor mijn smit nederland die op het achter dek hoort die je ken bediennen

7. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Laten bouwen of zelf doen

Die moet je zelf of laten bouwen hoor.
    Mvg
    Frederik:D

8. rotterdammer1987

rotterdammer1987

Lid geworden:
    29 mei 2009
    oke zelf bouwen ja maar hoe zou je hem dam makelijk om bouwen naar bedienning?

9. Geert Bongers

Geert Bongers

Lid geworden:
    6 dec 2006
    Rotterdammer,

Volgens mij kun je de bestaande lier keurig ombouwen naar een werkend model. Ik ben nu zo'n ding in elkaar aan het knutselen en ik denk dat het prima gaat lukken. Dat grote blok balsa aan de BB zijde van de lier moet je dan gewoon weg laten en er met triplex een holle bak van maken. Met een setje tandwielen van b.v. Conrad moet er, met een beetje pielen, een goed werkend model van te maken zijn. Als ik mij niet vergis heb ik hier op het forum iemand gezien die het op dezelfde manier doet en er ook foto's van heeft geplaatst. De lieras heb ik vervangen door een van de de bijgeleverde schroefassen. Samen met de busjes uit de schroefaskokers een schitterend gelagerd spulletje geworden.

10. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Je bedoeld denk ik deze
    mvg
    Frederik

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. Geert Bongers

Geert Bongers

Lid geworden:
    6 dec 2006
    Frederik,

Nee, die bedoel ik niet. Volgens mij heb ik plaatjes gezien van iemand die de originele lier heeft verbouwd.

Deze is overigens wel erg strak. Maar ja, niet iedereen heeft de spullen en de handigheid om zoiets te fabrieken.

De verbouwing die ik op het oog heb komt wel op hetzelfde neer hoor gewoon tandwielen in de bak, net als die bij jou en dan onderdeks een aansluiting, al dan niet een worm tegen het teruglopen, maken voor de aandrijving.

12. Geert Bongers

Geert Bongers

Lid geworden:
    6 dec 2006
    Rotterdammer,

Hier een paar foto's van hoe ik het opgelost heb, (voorlopig)

De aandrijfkast hol uitvoeren, zodat daar de tandwielen in kunnen.
    Nu de gaten dusdanig opruimen dat daat iets steviger assen in kunnen. Zelf heb ik daarvoor een van de originele schroefassen gebruikt met drie van de bijbehorende glijlagers. Op bovenstaande foto de twee gaten met onderin het lager geplaatst.

Hier beide lagers en assen op hun plek. de linker (onderste) afkorten tot op het lager.

En zo ziet het er dan aan de onderzijde uit. Het gele tandwiel steekt straks onderdeks en kun je aandrijven zoals je zelf wilt, met tand- of wormwiel.

Let ook op de twee wit plastic geleiders onder de trommel. Deze staan ook op de echte boten en zorgen ervoor dat je draad niet naast de trommel wordt opgerold.

Ik hoop dat je er wijzer van bent geworden en als je meer wilt weten laat je het maar horen.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Rode Zee

Rode Zee

Lid geworden:
    4 apr 2008
    Sleeplier Smit Nederland

Geert,
    Ik kan het verkeerd zien, maar het lijkt op de foto, dat het aandrijf tandwiel op de onderste as groter is dan het tandwiel op de trommel as.

Zou je dit niet andersom doen! Hierdoor draaid de trommel straks te snel, of erger de lier is niet sterk genoeg om tegen het slepen in, weerstand te bieden. Mischien moet je de trommel met drie tandwielen aandrijven, met het grootste tandwiel op de trommelas aflopend in grote naar de aandrijfas enz.

mvg Paul. :eek:

14. Geert Bongers

Geert Bongers

Lid geworden:
    6 dec 2006
    Paul,

Je kunt vreselijk gelijk hebben, wat in zou houden dat ik de boel moet omdraaien, maar omdat ik van zins ben het geheel met een worm aan te drijven denk ik (hoop ik) dat het mee gaat vallen. Nadeel is dat ik pas echt kan testen als de boel vastzit. Wellicht dat ik er dan een regelaar tussen zet.

15. Rode Zee

Rode Zee

Lid geworden:
    4 apr 2008
    Sleeplier Smit Nederland

"met een worm aan te drijven"

Hallo Geert,
    Ik zelf vaar al vele jaren met de Smit Duitsland 1:33 met een werkende lier. Ik heb vele kleine oude servo tandwielen gebruikt zonder een worm overbrenging. Het kleine motortje is van die zelfde servo en zit exact op de plaats van de echte motor aan de buitenzijde van de lier onder de trap. Ook staat er een kleine vaartregelaar op, om de lier variabel te kunnen regelen.
    Het nadeel van een wormoverbrenging is "denk ik", dat als je een te harde ruk aan de sleepkabel krijgt je misschien alles stuk trekt in de lier.
    Bij een gewone tandwieloverbrenging krijg bij een ruk, dat de trommel afrolt dus een demping en minder kans op schade.

Succes mvg Paul

16. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Op een goede sleeptros zit een rekker hoor

17. Rode Zee

Rode Zee

Lid geworden:
    4 apr 2008
    Sleeplier Smit Nederland

"Op een goede sleeptros zit een rekker hoor'

Je zegt het zelf al, op een goede wel, maar in de modelbouw praktijk heb ik zo mijn twijfels.
    Een Smit Nederland 1:33 weegt al snel 12-14 Kg, en dat kan een aardige ruk geven kan ik je vertellen.

Maar een ieder moet het uiteaard zelf weten hoe het te maken.;)

mvg Paul

18. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    En je kan bij een fietsenzaak van die mooie ronde elastieken kopen:D
    Zitten ook wel op de bagagedragers
    Die zijn net echt aan een rekker
    mvg
    Frederik:D :D

19. boot-man

boot-man

Lid geworden:
    8 jun 2008
    ja en dat noemen we een snelbinder ;) (en met 3 een triobinder, en je hebt ze ook met 4 'snaren'; een quatrobinder :D:D)
    maar je kan ook een binnenband gebruiken, of zelfs een velglint.....

20. Geert Bongers

Geert Bongers

Lid geworden:
    6 dec 2006
    Allemaal 100 punten.
    Paul ik snap wat je bedoelt en ga er nog eens rustig naar kijken. Aangezien ik de aandrijving onderdeks maak kan ik nog kiezen voor een normaal tandwiel. Ook de rekker van Frederik is natuurlijk nog een optie. Echter, waar het om ging was Rotterdammer een manier te laten zien als antwoord op zijn vraag. (zijn draadje?)

Maar daarom niet minder bedankt van mijn zijde voor jullie opmerkingen.

Deel Deze Pagina