smog hog

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 22 nov 2015.

1. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Hallo, een lang verhaal, maar ik hou het kort.
    Onze oudste lid vliegt nog steeds, maar te toestellen beginnen wat te snel en vooral te klein te worden. hij had vroeger een smog hog en was op zoek gegaan naar een nieuwe smog hog. Mijn schoonvader is dan op zoek geweest naar eentje voor hem maar nergens te vinden, wel had hij de plannen gevonden.
    Hij heeft in zijn loopbaan al heeeeel wat modellen gebouwd, maar de laatste tijd willen zn handen niet zo goed mee om veel en vooral lang te bouwen. Daarom heb ik gezegd om er eentje te bouwen voor hem.

Smog hog heeft een wingspan van 1,9meter ( groot dus) en op plan staat er het volgende
    in 1956 winner nationaal en een motor van 0.19 tot 0.35 erop.
    Echter is er nu beslist geweest dat we er een electro motor op zullen zetten (voor verschillende redenen)

Ik heb alles wel wat "vermoderniseerd" de romp wordt gelasert alsook de vleugelribben. (normaalgezien deze week ergens). Stabilo wordt niet afneembaar(gewichtsbesparing) de hoek van de vleugel wordt iets verminderd en ze worden voorzien van ailerons( hij is toch nog niet te oud voor een rol en loop!!)

zoiets moet het dus worden:(gewicht heb ik nog geen gedacht(2500/3000 gram??)

setup:

Hij heeft nog een 80amp regelaar liggen en zal met een aparte accu werken voor de ontvanger en servo's.
    servo's 25grams analoog met 2,5kg trekkracht

motor heb ik deze liggen: Turnigy G46 550kv
    .http://www.hobbyking.com/hobbyking/...y_G46_Brushless_Outrunner_550kv_46_Glow_.html

lipo's 4cell lipo... (bestel ik nadat hij gebouwd is, dan kunnen we het gewicht bepalen.
    nadeel van die motor is dat hij een 15inch nodig heeft voor het maximale rendement eruit te halen, maar wellicht zal een 13/14 inch prop ook al voldoende zijn.

suggesties of opmerkingen zijn altijd welkom!

2. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005

dit bestandje gaat naar de frezer: ( alles wordt gehaald uit overschotten, moest ik nieuwe platen hebben kan het eenvoudiger.)
    vleugelspanten uit 3mm balsa
    motorplaat uit 6mm triplex( 2 mogelijkheden, ik kies dan wel welkeentje)
    rechtsonder 3mm berkentriplex
    linksonder 3mm liteply
    zoals je ziet heb ik de rompzijkanten wat moeten "verknippen" want ik heb geen liteply meer van 1200 mm...

rudder klaar met scharnieren en stuurhevel.

hoogteroer van hetzelfde:

en samen op de foto met de gegevens van de smog hog en je ziet ook de reuze servo's van toen...

3. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Chris, zou niet weten waar ik moet aanvullen :)
    Gaat al direct netjes en mooi!
    Een draadje om lekker volgen.
    En als dat lukt, graag veel foto's
    Gr Bas

4. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Mooi werk ik ga het volgen.

5. Leech

Leech

Lid geworden:
    2 jun 2014
    Ik ben nog druk aan het oefenen voor mijn brevet, maar maak al wel plannen voor daarna. Mijn eerste laagdekker gaat een Astro Hog worden. Ik heb de tekeningen al laten printen. Vroeg me af hoe de staart nou precies in elkaar zat... Jij hebt me dat precies laten zien op de foto's :).

Ik ga je volgen!

6. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    geen probleem, vanavond krijg ik de gelaserde stukken en komt er wel een foto.

stabilo is normaalgezien afneembaar, maar dit doe ik niet. de roeren zelf zijn normaal gezien uit 1 massieve lat van 10mm geschuurd, maar ik heb dit ook wat anders gedaan waardoor die iets lichter is en sterker.

het rudder is normaal ook uit 1 plank balsa gemaakt, maar ik heb voor deze constructie gekozen, die ook sterk is maar veel lichter, en zeker omdat deze electro wordt is dit beter( er komen ook geen trillingen op...)

update volgt vanavond, eerst mn bureau een laatste vernislaag geven!

7. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    alles netjes gekregen!! super, alles past als gegoten( enkel de onderste plaat niet, die heb ik 6mm te smal getekend... ofwel opnieuw zelf manueel eentje snijden, ofwel deze opensnijden en wat breder van latjes voorzien... of gewoon weglaten en een andere accu plaat maken, want de servo's komen toch in de staart.

gewichten staan erbij, alles kan zeker wel lichter ( -+100gram) maar het moet toch zeker haalbaar zijn, en zal wel een stevig geheel worden!

de rechtsonderste plaat is te smal...

2 keuzes van motorbevestiging ( niet door gefreest, dus manueel verder uitzagen)

deze kon de helft lichter vermoed ik...
    volledige zijkant uit liteply.

deze dus opnieuw maken, ofwel vervangen door een lichter en korter exemplaar

alle rompdelen samen zonder motorspant en plaat landingsgestel.

de romp moet denk ik gecoverd klaar geraken rond de 1kg
    staartdelen gecoverd +-180?
    vleugel??

8. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb hier nog een Baby Astro Hog staan. Heb wel wat foto's, maar mijn ruimte op de MBF server is zowat vol.

classicracer vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Mooi werk Chris!!!!! Gewichten? Veelbelovend zo. Behoorlijk rap 'gekit'. Me dat toch eigenlijk ook maar eens eigen maken.

Bruno, je kan ook zonder de MBF album hier plaatjes plaatsen.
    1000 px breed, 72 dpi en jpeg compressie aan de lage kant. (in Photoshop hanteer ik een factor van '6' in een schaal van 1-12...
    Wel via het veld 'Meer Opties' tijdens het intikken van je stukjes.
    Zo vanuit je harde schijf van PC of Mac, in het tekstkader slepend.
    De foto wordt geplaatst waar je je cursur op dat moment hebt staan... Kan je het keurig blijven editen.

Gr Bas

10. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    update:
    mijn vrouw staat altijd redelijk vroeg op om te gaan werken, soms gebeurt het dat ik mee opsta en dat loont in de bouw natuurlijk. da avond ervoor alles klaargelegd om te lijmen, deze ochtend wat gelijmd, en over de middag in de pauze terug een stukje gelijmd en daarjuist nogmaals.
    nu ligt er terug een deel te drogen tot morgen(vanavond geef ik avondles)

leuk als alles in elkaar valt als duplo blokken!

rompdelen eens droog passen zonder lijm, de zwarte randjes wegschuren waar nodig. klik klik, muurvast!

dan maar lijm erin! voorste deel gelijmd en perfect haaks. de staart wordt later gelijmd met de romp rechtop.
    uit de haak lijmen lukt gewoon niet met deze constructie!

de vleugel.
    voorste ligger volgens een metalen lat vastspelden op het plan zodat hij mooi recht is.
    de achterste komt op 2mm support blokjes te liggen die ook op het plan gespeld worden.

met bruislijm vastzetten( iets beter dan witte houtlijm op de "lichtverbrande randjes" + er zit ietswat speling op.

gewichten erop en vastspelden

ik had de vleugelribben uitgetekend met vooraan eerst een 3hoeklat van 10x10, echter nergens te vinden hier, enkel 8x8
    ik heb deze erin gelijmd en zal de overstekende deeltjes van de ribben wegschuren, en een bredere neuslijst maken dan.

hier heb ik extra achterlijstjes 3x5mm gesneden die achteraan inkomen, ter versterking ook van de scharnieren en het makkelijker uitlijnen van de vleugelspanten.

alles te drogen gelegd.

11. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    De Baby Astro Hog:
    Baby Astro Hog 1.jpg Baby Astro Hog 2.jpg
    Baby Astro Hog 3.jpg
    Baby Astro Hog 4.jpg Baby Astro Hog 5.jpg

MicropropSport vindt dit leuk.
  12. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    mooi met dat zichtbare hout!! zeer mooi:)

13. Leech

Leech

Lid geworden:
    2 jun 2014
    Prachtig!

14. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    romp achterzijde lijmen + plaat waar landingsgestel op steunt;

haaksheid controleren + kijken dat alles mooi gelijk loopt met het plan( driehoek op het plan leggen)

vleugel onder een hoek gelegd ( minder dan het zou moeten zijn op aanvraag maar er komen ailerons op...)
    indien alles mooi vast dan kan de wortelrib haaks op het plan gezet worden.

ik ga niet de volledige romp beplanken, hij is nu al zeer stijf. enkel waar stabilo en rudder komen beplank ik en zorg ik voor de stevigheid voor die vlakken. ik ga toch het deeltje waar het stabilo moet komen lossnijden, want ik kan hem er niet in schuiven omdat de liggers op het stabilo schuin lopen.

hier zie je onderaan de diagonalen( ik kan er nog kruisen van maken, zie ik morgen wel als alles droog is)
    ofwel steek ik de andere diagonalen bovenaan de romp(maar dan onder het vlak voor de cover, want dit vlak is hol, dan zou de cover niet mooi staan.

vleugelhelften zonder ailerons, tips, beplanking, en servomontage wegen nu samen 140 gram ( zal zeker nog wel verdubbelen!)
    de romp weegt nu inclusief de 2 servo's een 580gram

15. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo Chris... je gaat met ontstellend rasse schreden. Goede voorbereiding is het halve werk.
    Waar lijm je nu mee? Witte vinyl houtlijm. (na drogen watervast)?
    Of ook CA?

16. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    witte houtlijm d3 voor beplankingen enzo en de liggers en spanten met bruis.normaal gebruik ik altijd enkel witte houtlijm, maar de bruis heeft me wel overtuigd bij deze( sterker zeker als je nog moet schuren

17. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Bekleed met geel en rood tissue (9 gr) en de vleugel met rode zijde.

classicracer vindt dit leuk.
  18. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    stabilo voorzien van vulstukjes voor de bevestiging,

en erna mooi in vorm schuren en schaven

dekseltje:

vleugel bovenzijde beplankt

vulstukje erop, deze zal ingedekt worden met de onderste beplanking. Ik ga nog een ligger met de juiste vstelling in de vleugel verwerken voor de stevigheid:

romp voorzien van wat extra houvast aan het holle deelte van de romp voor de beplanking

en nadat de romp glad geschuurd is maar eens gecoverd:

morgen wellicht de romp wat verder afwerken als ik tijd kan vinden(we zien wel)
    de romp weegt nu 598 gram zoals op de foto maar zonder rudder.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    En volgende week invliegen? Man, dit gaat hard! :worship:

20. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    zo snel zal het wel niet lopen, vandaag niet echt wat gedaan, morgen mss nog, maar de rest van de week zal ik vermoedelijk wat minder tijd hebben savonds( nog een boekenrek maken, en nog examens opstellen:)

Deel Deze Pagina