Snap-Roll

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 9 mei 2008.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Op de site van Bert-Dick-Derk staat een video, Snap-Roll (Tutorial)
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Snap-Roll.wmv

    Wat ik zie zijn rollen met een heel beperkte slingering van de staart.
    Ik heb nu voor het eerst, voor het B-programma, gepoogd snaps te maken, hetgeen resulteert in een woest slingerende beweging en lage puntenwaardering. Voor het maken van een snap gaf/geef ik full up en rechts aileron en rudder en dit alles tegelijk.
    Naast het feit dat de beweging er woest en ongecontroleerd uit ziet blijft het toestel ook niet precies op koers, de baan gaat naar rechts afwijken.

    Hoe doen de profi's dit?
    Geven zij maar beperkt input van aileron, hoogte en rudder. Zetten zij eerst de rol en geven zij pas na een kwart van de rol, beperkt input van hoogte en rudder? etc. Wat is het recept voor het uitvoeren van de perfecte snap?
     
  2. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hoi, Hans.

    Je moet je niet teveel verkijken op de filmpjes, deze waren bestemd voor de jury cursus en bevatten een aantal voorbeelden van expres slecht gevlogen figuren.

    Alleen voorbeeld 3 is een echte snap zoals Derk ze vliegt op wedstrijden.

    De meeste piloten gebruiken een snap knop of een speciale instelling op de zender om altijd dezelfde uitslagen te krijgen om consistentie te verkrijgen in de snaprollen.

    De meeste piloten gebruiken hiervoor wat extra rol en wat minder rudder en hoogte.
    Voorbeeld Integral Rol,120% Rudder,70% Hoogte,70%.

    Voor elke kist kunnen de exacte waarden wat verschillen. De bedoeling is dat de kist wel snapt, natuurlijk. Hiervoor begin je met relatief weinig hoogte en richting roer en vergroot die dan steeds totdat het model plotsklaps overtrekt en begint te snappen.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Dick,
    Bedankt. Ik begon al te vermoeden dat het anders moet gaan dan maar simpel de knuppels de hoek in te trekken met je standaard uitslagen. In mijn tweede ronde afgelopen zondag heb ik wel een poging gedaan om maar een deel van de uitslag te geven. Doordat de rolsnelheid dan niet precies is wat je gewend bent kom je niet level uit.
    Er zijn dus drie mogelijkheden mel elk hun eigen problematiek.
    1- Geheel met de hand sturen, hierbij is de repeteerbaarheid niet optimaal
    2- Volle knuppel-uitslag bij aangepaste uitslagen. Dan moet wel je een schakelaar tijdens het programma overhalen en weer terug zetten. Je bepaalt dan wel zelf het exitpunt door op tijd los te laten.
    3- Voorgeprogrammeerd. Weet ik eigenlijk niets van hoe dat werkt. Kan mij voorstellen dat als op een of andere reden de snelheid van rollen niet steeds hetzelfde is, het exitpunt niet meer klopt.
     
  4. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Aanvullende vraag op zoek naar het recept voor de perfecte snap roll - wat 'snapt' in het algemeen strakker - linksom of rechtsom?

    Ik kan me voorstellen dat dit verschil maakt ivm het koppel van de motor.

    Is er een algemene voorkeur voor links of rechts? of maakt het niet uit?
     
  5. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.386
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Mogelijkheid 3 valt dan toch af want bij mijn weten zijn voorgeprogrammeerde figuren toch niet toegestaan, of wel?
     
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Kurt toch wel, zolang als je aan deze knop geen tijdsduur koppelt.

    uiteindelijk maak je een sturing met een knop zolang je deze ingedrukt houdt, dat doe je met je stick ook.

    en dat met 1 beweging meerdere kanalen bewegen is geen probleem, we hebben meestal ook een rudder - hoogte/rol mix geprogrammeerd dus als je richting geeft gaat hoogte en rol ook mee.

    ik wist echter niet dat dit veel gebruikt werd.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Leuk idee, een knop die je uitslagen beperkt tot de ideale snap.

    Toch zijn alle snaps in dat filmpje redelijk rustig, ook de 3e, maargoed je wilt ook niet al je snelheid eruit halen.
    Word er nog iets met het gas gedaan?
     
  8. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hoi, Hans.

    Zoals je al gemerkt hebt is optie 1 (zelf met de hand kleinere uitslagen doen) eigenlijk geen optie, de reproduceerbaarheid is te gering.

    Blijft dus over te kiezen tussen optie 2 (Kleinere uitslagen) of optie 3 (Snap knop).

    Om optie 3, de snap knop goed te gebruiken moet je de zender nog wel apart kunnen instellen voor snap rechts of snap links. De meeste modellen willen zich iets verplaatsen bij snaps b.v. in het F3A-B programma zul je merken dat je model bij de snaproll van rechts naar links gevlogen de snaproll naar rechts iets dieper uitkomt dan naar links. Dat is doorgaans minder erg dan dat het model op je af komt, dus je moet beide varianten, afhankelijk van de windrichting en de vliegrichting van het programma, beheersen.

    Heb je niet de beschikking over een zender met meerdere keuzes van snap richtingen dan zul je het toch met de uitslagen moeten doen. Het voordeel van deze optie (2) is dan weer dat je de snaps nog iets kunt beinvloeden door de volgorde van aansturing lichtjes aan te passen.

    Derk vliegt overigens met optie 2.
     
  9. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Ik heb ergens een keer in een blaadje gelezen hoe Somenenzi snapt. En die vliegt de snap echt. Daarbij begint hij met rudder te geven, hoogte erbij, rol erbij, rudder verminderen, hoogte verminderen en afrollen tot ie weer level vliegt. Hierbij worden dus niet perse de volledige uitslagen gegeven, maar wordt het figuur echt gevlogen waardoor er veel meer invloed is op het figuur. Wat natuurlijk wel wat oefening vraagt. Ik zelf vlieg dit met de funtana, ene keer beter dan de andere natuurlijk, maar de snap ziet er veel eleganter uit op deze manier. oa de exit is op deze manier veel mooier en 'rust' gevender.
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Dick,
    Mijn dank voor de uitleg. Dit was echt een onontgonnen gebied voor mij. Deze week zijn nieuwe props binnen gekomen. Ik dan drie dagen oefenen op de snaps met props die wat meer broodnodige snelheid aan het toestel geven. Had een MZ 20,5*12W, hierbij vloog ik ook op de 1e wedstrijddag, met weinig wind, gewoon te langzaam. Straks proberen met een PT model 21*14, APC 21*14, 20*15
    Groet,
    Hans
     
  11. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Over goede snaps zijn er heel wat discussies.
    Voor de komende acro masters is er dan ook een opmerking geven over de snap rols.

    Natuurlijk gaat het hier over F3M en geen F3A en bij F3M gaat het natuurlijk echt om een "schaal" snap.

    In the past many pilots flew snaps with very little elevator, little rudder input and much aileron.
    Many of these rolls were only fast rolls. That you can discuss a lot about snaps, everyone knows.
    For 2 years know, that type of snaps aren`t allowed anymore. In the international FAI (DM,WM,EM), and on competitions like the TAS or Don Low Masters these figures are scored with a ZERO.

    We do not want to score zero for incorrect snaps at the „Acro Masters 2008“, but a downgrade from about 5-6 points will occur , if somebody flies a snap that way told before.
    Correct and right scores are only given for snaps that look like snaps of real aerobatic aircrafts.

    uitleg voor een positieve snap from "normal flight"


    Before the rotation starts, the nose of the fuselage has to go up, you have to see a break.
    Short after this the rotation of the airplane starts.
    You can see the corkscrew of the tail.

    Tot tegenstelling wat de meeste mensen denken moet je niet op jezelfde vlieglijn blijven(iets wat Hans aanhaalde in post #1).

    How does a judge recognize a correct snap ???

    very easy:

    the plane jumps out of his flying - line, up or down (over elevator up or down ), and makes a jump out of the flying line to the right or the left side.

    If the plane comes out on exact the same flying line, it was a fast roll (much aileron, and less other) : 5-6 points downgrade !!!

    That this break can be flown with snaps, many pilots at the DM,EM, WM changed style and are flying them right know. To get high scores at GAM, you should notice the rules and fly the snaps correct.

    Voor een snap moet je dus eerst een "break" zien. In tegenstelling tot wat ik hier al gelezen heb begin je dit dus zeker al niet met de rudder.
    Maar je doet deze break met het hoogteroer waarna de input op rudder en aileron komen.
     
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Jens je hebt gelijk. ik heb de volgorde verkeerd beschreven. eerst hoogte, dan rudder, ail, hoogte minderen, rudder minderen en uitrollen met ail. Excuus.
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Met de snap bezig geweest. Op dit moment 125% aileron, 85% hoogte 70% richting. Ziet er nu heel anders uit.
    Instellingen via een DualRate schakelaar die ik met mijn rechter middelvinger omschakel net voordat ik de downline inzet.
    Dick bedankt voor het aangeven en Fred voor de fine-tuning.
     

Deel Deze Pagina