Niet echt modelbouw maar ik heb toch het gevoel dat iemand in de modelbouw hoek misschien een oplossing heeft voor mijn probleem; In mijn zweefvliegtuig (1:1) heb ik bugwipers geïnstalleerd. Dit zijn beugels die aan een kabeltjes met hulp van aerodynamische krachten vliegjes van de vleugel voorrand kunnen verwijderen, tijdens de vlucht! Voor het uitrollen en binnen halen word een electro motor/liertje gebruikt, met nog wat slimme elektronica. Tijdens het binnen halen maakt de motor een naar snerpend geluid. Ik heb vaag de herinnering dat ik een vergelijkbaar geluid ook wel eens in een model trein of boot gehoord heb, vandaar dat ik de vraag hier even post. De liertjes worden aangedreven door dc borstel motoren, zo op het oog 540 formaat. Lagertjes heb ik al van een drup olie voorzien maar maakt helaas geen verschil. Ter verduidelijking heb ik een filmpje van het geluid gemaakt: Ter illustratie nog even een willekeurig filmpje van de werking van een bugwiper: Ik ben benieuwd naar oplossingen, dus als je een idee hebt hoor ik het graag! Groet, Halmar
Een naar snerpend geluid zoals metaal op metaal komt wel eens voor maar als dit kastje 100 euro kost kan je misschien beter nieuw kopen.
Dank voor de input. Fabrikant van de kastjes bestaat helaas niet meer, maar vergelijkbare systemen gaan eerder voor €1000 per kastje… er is een redelijke motivatie om hem te fixen . Ik heb het motortje kunnen uitbouwen en probleem zit definitief in de motor, ik heb hem los van de vertraging getest. Waar precies het probleem zit weet ik nog niet, maar heb wel bij Conrad sterk gelijkende motoren gevonden dus misschien even kijken of dat idd passende zijn en hem gewoon vervangen..
Geen idee of het een motor is met (sinter)bronzen of kogellagers. Vaak zie je dat bronzen lagertjes heet worden en hun smerend vermogen verliezen. Ze lubberen dan uit en dan begint de as te vibreren. Dat geeft bij hoge(re) toeren het snerpend geluid. Een passende motor met kogellagers zou mijn voorkeur hebben. Gr. Klaas.