Software en settings voor Castle Creations

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jjmouris, 7 jan 2010.

1. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Even een nieuw draadje begonnen.

De Italianen gebruiken nu software v2.18 met hun CC P125 en P180 regelaars. Voorheen gebruikten zij v1.23 nadat het bleek dat alle nieuwere software meer bedoeld was voor Heli vliegen en daarmee geen verbetering bracht maar alleen meer extra rotzooi in de processor.

De versie v2.18 heeft naar het schijnt toch wel wat verbeteringen in de software die voor ons van groot belang zijn. Zo loopt de processor nu op een hogere frequentie waardoor er met hoge toerentallen minder kans is op foutive aansturing van de fets. Deze software is ook wat beter ingestemd wat betreft de nieuwe lipo's die veel minder weerstand hebben. En zo is er nog wel meer wat je helaas niet echt terug kan vinden op de CC website.

De Italianen hebben ook met een enkele regelaar nog nieuwere software geprobeerd maar dat schijnt niet een succes te zijn geweest. Beter niet zelf proberen gezien als het mis gaat de kans hoog is dat de regelaar stuk gaat.

De Amerikanen gebruiken nog v1.23 naar het schijnt. Dat is vorige week opnieuw bevestigd door Steve Neu over de e-mail.

Het is een moeilijke keuze want als je naar v2.X gaat kan je niet meer terug naar v1.X met de castle link. Je zou dan de regelaar terug moeten sturen naar Castle Creations met een briefje erbij.

Ik ga met de P125 eerst eens even testen maar als er niks mafs gebeurd dan denk ik dat v2.18 de nieuwe norm wordt. Tot nu toe heb ik gemerkt dat de rem een stuk beter werkt, wat een goed teken is.

Stay tuned.

Jos

2. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Mijn (oude) P125 gaat maar tot 1.56.... Heeft ook de "George" mod niet nodig, het spoeltje zit er niet op...Mijn CC180 hou ik voorlopig op 1.23, gaat goed en ik kom toch nooit boven de 65000 UPM uit (en dan nog bij 2P, bij 4P blijf ik onder de 60.000) met mijn 2S accuutjes... Er is trouwens net een 3.12 Beta/3.24 soft uit denk ik die veel problemen van oa de 2.18 oplost (velen zijn teruggegaan naar 2.16)

Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  3. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Wim, ik neem de italianen als voorbeeld voor wat ik doe. Gezien zij met Neu motoren vliegen en als land zowel als individu europees kampioen zijn.

4 polen vs 2 polen is een factor van 2 dus je zou met een 2 polen motor 100.000 RPM moeten draaien om de regelaar het zelfde te belasten als je 50.000 RPM met een 4 polen motor draait. Gezien 100.000 de absolute maximum is voor 2 polen motoren maar die met minder ook heel goed werken en we met 4 polen motoren dus idd ergens tussen 60.000 en 70.000 zitten te prutsen vindt ik het niet heel raar dat George met zijn 2 polen Hackers minder problemen heeft.

Een voorbeeld, draai je met een 2 polen motor 80.000 RPM dan zou dat slechts 40.000 RPM zijn met een 4 polen motor. Gezien wij 60.000 doen is dat 50% extra schakel bewegingen.

Om deze reden heb ik maar een Kontronik Kira 600-30 besteld zonder fan en voor op mijn Neu vertraging. Daarmee hoop ik dan totaal van de blaffende rem problemen af te zijn en de regelaar wat minder te belasten. Wellicht dat er in de toekomst een 8.25:1 vertraging komt, dan kan ik een Kira 600-38 nemen. Zit daarmee nog steeds ver onder het aantal huidige schakelbewegingen.

Als je als beginnende F5B piloot geen problemen wilt, koop dan een Hacker B50L motor.

4. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Ik heb een 8:1 reisenauer, die komt op m'n nieuwe 2S motor (Lehner met > 10.000RPM/V)Waarom nog wachten? Oh, ja, in een romp met 32mm spinner gaat ie wsch niet in... waarom een hacker en geen kontronik als beginnende piloot?

5. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Wim, omdat bij kontronik sinds de overstap van FUN naar KIRA er links en rechts onderdelen afvallen / kapot gaan. Helaas verkopen ze de FUN niet meer.

Ook zou je een Hacker B50L normaal kunnen nemen, dus niet FAI en er dan zelf een Neu vertraging op zetten. Is zo gepiept. Voordeel is de kosten (natuurlijk is de FAI duurder, wat een onzin) en dat de Hacker vertraging zichzelf nog wel eens los kan draaien, dat kan een Neu niet.

George zet zijn Hacker FAI vertraging nog een keer extra vast op zijn Hackers met verse loctite en een hele grote hevel arm om dat ding echt hard vast te draaien. Daar moet je dan op vertrouwen.

Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  6. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    pff. Ik vroeg strecker om de settings voor een streckermotor in combi met CC en kreeg als antwoord..nooit van die regelaars gehoord..

CC daarentegen geeft gewoon geen reactie..

7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Jan, even precies schrijven welke motor en regelaar. Zal ik even kijken wat ik kan vinden.

8. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    een strecker 195.03 LU 74 windingen met een phoenix 10 van CC.

alvast bedankt.

9. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Euhm, sorry maar ik wist niet dat je een CC Phoenix 10 kon programeren. ;) Grapje.

Ik denk dat je in het verkeerd hoekje zoekt, dit is Pylonracen & speedmodels. Jou setup is meer een parkflyer of indoor setup?

Probeer eens te zoeken op RCG, daar is vast wel wat te vinden over die combinatie.

Sorry, ik kan je daarbij niet verder helpen.

10. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    weet ik toch, jos. hihi.. ik denk laat ik de vraag eens stellen en kijken hoelang het gaat duren..haha. sorry.

11. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Mag ik dan nu weer verder met het ontwerpen van de nieuwe F5B kist?

;)

:):):)

12. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Leuk dat de motor die ik een jaar geleden uitgecijferd heb blijkbaar op een mooi gemiddelde zit qua verbruik. de 1511/1y zit er iets onder en de 1512/1,5d en 220/37/A1 P6 er wat boven alhoewel van de laatste niemand echt weet welke kv die heeft.
    Heb je een besteld met 'fai' magneten? of denk je ook dat dit maar een verkoopspraatje is, om er zo 150€ bij te doen.

Val

13. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Ik heb net de posts gelezen in het andere draadje,
    Nu ik heb die George mod kompleet uitgevoerd en gemerkt dat de print gewoon lauw bleef op 6s. Ik heb toen ook een testje gedaan met een servo eraan die ik met de hand belaste, met het zelfde resultaat.
    over 2 weken heb ik er dan ook mee gevlogen, eerst op 5s en dan op 6s zonder problemen. Dit was wel zonder een unilog, en koud weer dus enorme koeling. Daarom mijn vraag trekt die unilog zoveel vermogen dat hij alsnog de bec opwarmt?
    Als het weer het toelaat ga ik morgen vliegen, en er een temp censor opplaatsen welk blokje komt er het heetst?
    En als je een betere oplossing hebt kom er dan maar mee op de proppen graag.

Groeten
    Val

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  14. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Val,

De ding wat het heetst wordt is de SO8 zoals Alessandro hem noemt. Dat is dat ding met 8 pootjes (4 voor en achter) net naast die gele brok. Die wordt rustig 80 graden zelfs al heb je helemaal niks aan de servo kabel hangen en staat de regelaar nog niet eens scherp. Ik heb hier 4-5 regelaars liggen en ze doen allemaal het zelfde.

De reden is niet de BEC of wat er aan de BEC hangt. De reden is 6S terwijl het een component is bedoeld voor 2S.

We gebruiken de BEC om dat ding te ontlasten. Dat is het idee van die jumper kabel.

Ik zou je er echter geen zorgen over maken. Omdat ik nu dus die jumper kabel er op heb zitten en de Unilog registreerd het voltage van de BEC, wordt hiermee ook hoeveel volt er naar de processor gaat geregistreerd. Die is nog nooit ingezakt. Ook niet toen de regelaars dood gingen.

George, Alex en ik denken dat het een software probleem is. Gewoon pech hebben dus zo af en toe. Maar zeker weten doen we het ook niet.

Dat de rem niet lekker werkt is een functie van de grootte van de prop, het getrokken vermogen, de afmetingen van de motor, het aantal polen van de motor en jawel.... software.

De FAI18 regelaar had daar nooit problemen mee. Betere software dus. Duitsers he.

Ik weet ook niet geheel zeker of dat een 2 polen motor de CC regelaars beter maakt. Het bewijs lijkt wel die kant op te gaan.

Dus maak je niet te veel zorgen en ga gewoon vliegen met je Kira.

Probeer de regelaar niet te lang ingeschakeld op de grond te laten liggen voor de vlucht. Dan heb je namelijk geen koel lucht en wordt de hele print langzaam warm.

De oplossing die ik heb bedacht is niet bepaald makkelijk en heeft zoveel onderdelen die los kunnen raken ofzo dat het niet een verbetering is van de veiligheid.

Wat wel een goed idee is om gewoon onder de 4.5-5KW piek te blijven. Kom je daar boven dan is de kans groot dat je problemen krijgt. Dat geld voor 4S, 5S, 6S en eigenlijk voor elke regelaar.

Jos

15. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Ik heb inderdaad nog geen last gehad met de rem met mijn 'milde' 6s en rfm16X16 3,4kw piek. De rem staat nu trouwens gewoon op fast om de gearbox een beetje te sparen.

Merk je verschil tss fast very en immediate?
    Kan het zijn dat je motor lelijk doet als je tijdens de rem tegelijk aan het rollen bent. Bij mij slaan de bladen dan extra hard tegen de romp.

Val

16. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Val, ik rol helemaal niet en denk dat 10.000 RPM van de prop niet echt vergelijkbaar zijn met hoe snel ik rol. ;)

Zoals ik al in dat Backfire draadje schreef. Ik heb lange tijd met 3.5KW gevlogen. Is helemaal niks mis mee.

Sterker nog, ik geloof dat de Duitsers het ook niet zo gek maken.

17. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Even voorstellen: je komt uit het rak aan base A je toestel is vlak, en geeft gas, met motor aan maak je een halve 'looping' ,het vliegtuig is ondersteboven. Wanneer rol je het toestel weer vlak voor base A of erna?

Of doe je zoals ik wel geprobeerd heb gewoon ondersteboven doorgaan tot aan base B en draaien.:D

18. Trichte

Trichte

Lid geworden:
    13 okt 2006
    best juist voor je de base invliegt moet je terug horizontaal hangen .
    Anders moet je in de basen corrigeren en verlies je snelheid door te sturen.

grtz,
    Luc

19. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Luc,
    Ik heb daar vandaag een beetje op zitten oefenen.
    Maar het is best veel zo: een mooie curve maken - terwijl horizontaal komen voor de (ingebeelde) base A - optoeren tot hij net niet uit elkaar spat :D* en motor af.
    Met deze koude is het wel eigenlijk niet te doen om veel te oefenen. Daarom heb ik er meer 2 showvluchtjes van gemaakt, dat heeft ook een beetje meer warmte.

*Dat gebeurd ook niet , want de Kira houd het zeer goed uit, ik heb even horizontaal gas geven en dit geeft hem geen krimp, afgewisselt burst's gegeven tot 7' om de batterij voldoende warm te krijgen. De motor en regelaar was 25° na de vlucht.

Nu begin ik te hongeren naar een grotere prop want ik heb te veel tijd nodig om het toestel echt op snelheid te krijgen.
    Val

20. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Lijkt mij een onderwerp voor en nieuw draadje...... hoe de klim het beste te vliegen en wat na de klim te doen.

Jos

Deel Deze Pagina