solenoid ventielen 6v of 12v veranderen?

hallo,

ik ben op zoek naar een kleine solenoid valve (magneetventiel) die werkt op 6 volt (5 mag ook)
deze kan ik nergens vinden, weten jullie nog een adresje?
kan ik anders die 12v varianten ombouwen tot 6v? misschien iets van spoel wikkelingen veranderen ofzo?

-Lord

Met een beetje geluk gaat een 12 volt klep bij 6 volt open, maar reken daar maar niet te veel op. Ik denk dat het in theorie wel helpt om het aantal wikkelingen van de spoel groter te maken, maar dat weet ik niet zeker.

Alleen aantal wikkelingen vergroten is geen optie.

Immers, het magneetveld dat een spoel opwekt wordt bepaald door de stroom maal het aantal wikkelingen. Als je het aantal wikkelingen vergroot, neemt door de toegenomen draadlengte de stroom af. Resultaat: Het magneetveld neemt niet toe.

Als de spoel dan ook nog op een lagere spanning moet werken, laat het resultaat zich raden.

De spoel moet bij 6 Volt hetzelfde magneetveld opwekken. Dat kan door b.v. hetzelfde aantal wikkelingen te gebruiken, maar met dikkere draad zodat er dezelfde stroomsterkte is als bij 12 Volt. Zo heb je hetzelfde magneetveld.

Laatst bewerkt:
Nee, twee keer zo dik is een vier maal groter oppervlak van de doorsnede Oppervlakte = 0,25 x Pi maal diameter maal diameter.

Het oppervlak van de doorsnede moet twee maal zo groot worden.

Omdat je een dikkere draad met hetzelfde aantal windingen gaat gebruiken, is voor de draad meer ruimte nodig. Dat is een bijkomend probleem. Als je de spoel dikker gaat maken, is er meer draad nodig wat weer leidt tot een hogere weerstand en minder stroom.

Zo zie je maar weer, een oplossing leidt tot een nieuw probleem...

Een 6V solenoid kun je prima op 12V laten werken als je hem als pulse gebruikt.
Maar waarom gebruik je geen step-up zodat hij op een hoger voltage werkt?
Ook kun je met een condensator het voltage verdubbelen, Dat kan vrij licht gebouwd worden want een spoel van een klein klepje trekt natuurlijk erg weinig stroom. Een ralais kan ook gebruikt worden als er een accu aanezig is die wat meer spanning heeft.
12Vklepjes vind je van o.a. Gardena bij het tuincentrum (en beter: Wildkamp.nl)
Jakko

hoe doe je dat met die condensator?
step up heb ik liever niet omdat je dan nog een ding hebt wat je er tussen moet schakelen.
het moet een beetje licht blijven, en compact. ik neem aan dat zo'n step-up ook weer een formaatje heeft.

Met alleen een condensator kan je de spanning niet verhogen. Daar komt nog de nodige aanvullende elektronika bij.

oke,
de solenoid heeft een spoel voor 12v en 500 mA
wat ik dus zoek is een klein dingetje dat het kan omzetten.
maar die step-up dingetjes kan ik niet echt vinden. of ik ben gewoon super blind ofzo :P
waar zijn ze te haleh?
heb wel deze gevonden http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=437840 maar die kan te weinig stroom geven
is trouwens ook te duur...

Laatst bewerkt:
Nee, twee keer zo dik is een vier maal groter oppervlak van de doorsnede Oppervlakte = 0,25 x Pi maal diameter maal diameter.

Het oppervlak van de doorsnede moet twee maal zo groot worden.

Omdat je een dikkere draad met hetzelfde aantal windingen gaat gebruiken, is voor de draad meer ruimte nodig. Dat is een bijkomend probleem. Als je de spoel dikker gaat maken, is er meer draad nodig wat weer leidt tot een hogere weerstand en minder stroom.

Zo zie je maar weer, een oplossing leidt tot een nieuw probleem...

Hoezo een probleem, als je de draad doorsnede verdubbeld ofwel de diameter 1,4 keer dikker maakt, dan gaan er de helft van het aantal windingen op het zelfde spoellichaam. De weerstand is dan 1/4 van wat hij eerst was, n.l. de draad is twee keer zo dik, en half zo lang. Bij 6V is dan de stroom 2X zo groot als dat hij op 12V was. Het aantal ampere windingen blijft dus gelijk.

Het spoeltje trekt nu 500mA, dus heeft een weerstand van 24 Ohm.
Als je hem omwikkeld zal je spoel 6 Ohm zijn, en trekt dan 1A. Het vermogen blijft 6watt.

6 watt is toch een beetje veel voor een eenvoudig 5 cellen ontvangeraccu pakketje.
zeker omdat de servo's ook aangestuurd moeten worden.
die link van dat solenoidje voor straaljager vliegtuigen is wel wat, alleen een beetje te duur...
misschien dat daar nog een goedkopere van bestaat?

als alternatief is altijd nog het opnieuw wikkelen van een 12v versie een optie...

die link van dat solenoidje voor straaljager vliegtuigen is wel wat, alleen een beetje te duur...

Tja wat is duur? Je hebt er een complete unit voor die je zo kan aansluiten en aansturen met je gewenste spanning. Ik denk dat je met losse onderdelen toch ook aardig in de richting gaat komen.

Waar ga je het trouwens voor gebruiken?

ik ga een installatie bouwen die af en toe een gasstroom kan geven.
mijn plannetje is om een gaspatroon te hebben, die te schakelen aan een drukregelaar en daar aan een solenoid ventiel.

qua prijs: ik zie dat zo'n schakeling ongeveer 3 euro kost dus dat moet te doen zijn.

Euhm.. Weet je wel wat 6 watt inhoud.. dat is het Vermogen.... Vermogen hangt van 2 dingen af, stroom en spanning, stroom x spanning = vermogen.. dus 6(watt) gedeeld door 6(volt) = 1(Ampere..) aan jouw de vraag of je een ontvangeraccu hebt die dat aankan, meeste 6v humppacks van 6v kunnen zoon 10A max geven, PIEKvermogen.. zonder dat het voltage teveel inkakt.. dus een iets sterkere accu(6v, 2300,2700,3000 mah) is wel aan te raden dan ja..

Ik vraag me alleen af of dit allen wel de moeite is.. wat voor gaspatroon ga je gebruiken? en op een nitro auto kan je dit wel vergeten, dan wordt het gewoon een kill switch.. stel je blok wat beter af en je gaat nog harder ook..

Back