ik heb op deze site http://arn.gui.free.fr/realis.htm die ik van jos heb gekregen een sonar systeem gevonden. Ik heb de schakeling doorgespit en de onderdelen opgeschreven.Alles is bij conrad te bestellen en het totaalbedrag is €48,33. Maar wat is nu eigenlijk wat je met deze sonar kunt, op een computer aansluiten ofso? Denken jullie dat je hier iets aan kunt hebben? Ik kan alleen de printplaat nergens vinden, maarja , zoveel onderdelen zijn het ook weer niet. Als je de lijst in exel wilt, stuur maar ff pb ik snap alleen niet waar ping en pong naar toe gaan :roll: groetjes Rik
oh joepie ! sonar. deze schakeling geeft als output alleen het dichtst bijzijnde obstakel, en dat in een vrij breed blikveld. wil je hier meer van weten, dan moet de sonar gedraaid worden. dan kan je in een paar richtingen bepalen waar het dichtbijzijnde obstakel uit (ongeveer) die richting zit. de schakeling is 100% functioneel vergelijkbaar met een z.g. parkeerradar, alleen werkt die in lucht. dat verschil is belangrijk want in water gaat geluid 5 x zo snel als in lucht, en daarom is het schatten van de afstand in water 5x zo onnauwkeurig. met andere woorden, dit werkt wel, maar je hebt er niet al te veel aan (m.a.w. je moet er niet op vertrouwen) maar het zou leuke output zijn vanuit je boot (moet je de data eerst nog wel naar de vaste wal versturen...) oh ja : ping is het signaal dat jij of een computer moet geven. daarmee laat je de "luidspreker" een piep geven van 40 khz. pong is het signaal dat de schakeling terugmeldt als de echo van de ping wordt gedetecteerd. het tijdsverschil tussen ping en pong is de "reistijd" (heen en weer) van en naar het obstakel. in een milliseconde reist het geluid in water 1,50 meter (ongeveer) dus als je na een milliseconde de pong ziet, zit het obstakel op 75 cm afstand. ik ben al een tijdje bezig met het idee van een sonar, maar de voorlopige conclusie is : - je boot wordt een drijvend/zinkend rekencentrum - leuk, maar vooral niet op vertrouwen - duur, moeilijk te testen, speciale electronica nodig. (de CPU's die ik overwoog konden niet snel genoeg meten) kijk even op de links van onze website, daar heb ik wat sonar links onder "divers" opgenomen. groeten, Ronald
hallo sonar leuk vooral veel tijd en moeite in steken en bakken geld aan besteden om dan tot de conclusie te komen dat nie werkt waarom omdat ik dit reeds jaren gelden heb geprobeert wat mijn ervaring van toe heeft opgelevert blijf er vanaf voorbeeltje geven het systeem dat je beschrijft is een sonar die geen verschil kan maken tussen harde pong en een zachte alles wat in het water zweeft geeft pongetjes terug tel je nu een bepaalt aantal pongetjes tesamen dan krijg je een net harde pong genoeg om te detecteren wat heb je gedetecteerd ?????????????? zet je de sonar naar onder en je vaart over de bodem mooi diepte bepaling lekker laat maar lopen die boot ja werkt perfect in een zwemdok nooit in open water waar modder licht op de bodem modder is niet vast dat is iets tussen water en vast dus je sonar die geen verschil kan zien ziet door de modder heen en denkt he ik heb nog 30 cm onder me kiel trek maar een duikerpak aan om je boot uit de modder te gaan scheppen het doppler effect waar nog niemand heeft over gesproken hier werkt maar wat heb je er weer in gods naam aan geen idee wat je met de snelheid van je boot tegen over de grond gaat aanvangen buiten dat je dan weet hoesnel hij ongeveer (zie boven geplaatste postings over afwijkingen)gaat maar probeer het een keer en kijk wat het wordt je kan wel een model bouwen maar dat water blijft wel even dit als waar de echte visjes in zwemmen en die hebben een ding waar wij steeds gebrek aan hebben POWER in overvloed groeten raf
:? mm, t was eigenlijk meer zo van omdat ik dat geluidje wil maken, of is dit niet hoorbaar. Het doppler effect is trouwens (of je het weet of niet maakt niet uit) dat als een geluidsbron naar je toe komt dat de frequentie hoog/hoger is, en als de geluidsbron van je af gaat dat de frequentie lager is.( denk aan een F-1 auto) maar ik zie het verband niet tussen sonar en doppler.
hallo niet alles beter willen weten uit onze antwoorden kan je nog altijd iets leren vooral omdat ik er ook reeds lang mee bezig ben geweest Doppler Sonar Velocity log is a three axis speed log that provides fore-aft and port-starboard speed for surface ships, plus vertical speed for submarines. It measures speeds over ground and through the water more accurately than current standards Doppler sonars have been used for many years to aid underwater navigational systems, reducing their complexity and enhancing their accuracy. This paper describes recent improvements that significantly advance Doppler performance. A new, state-of-the-art, phased array transducer has been developed which offers a number of significant operational advantages. Among these improvements, the phased array eliminates speed of sound dependency, a principle error source in older designs. The conformal surface of the array also eliminates turbulence and simplifies array mounting. Performance advances have also been achieved by the use of digital signal processing (DSP) techniques. Adaptive bandwidth tracking filters and the use of a maximal likelihood digital spectral estimator, have greatly improved available accuracy. Recent advances in manufacturing techniques have made a miniaturized system optimized for autonomous underwater vehicle (AUV) use practical. anders eventjes gewoon de moeite eens doen en op google of yahoo zoeken op doppler en sonar en kijken wat je daar nog kan leren. daarom ook mijn antwoord hier boven echte schepen hebben enrgy genoeg wij niet als je alleen het pingetje wilt is een ne555 met wat klein onderdelen en een grote luidspreker voldoende lijkt me . en waarom wil je een ping ??? wie gaat het tehoren krijgen als je boot in het water licht de vissen ?????? die vinden dat echt niet leuk er spoelen reeds genoeg walvissen (al zijn het zoogdieren) aan groeten raf
Nou nee....het probleem is dat de processor 5x zo snel z'n werk moet doen....en dat het daardoor onnauwkeuriger wordt is alleen maar als je hetzelfde systeem dat ontwikkeld is voor de lucht gebruikt. Overigens is 'doppler' radar/sonar een beetje ernstig zinloos voor het meten van stilstaande objecten. Om de doodsimplele reden dat de installatie eigenlijk gebouwd is om toch vooral 'stilstaande' objecten te negeren. Het waarom moge duidelijk zijn: als je 'bewegende' objecten wilt meten is elk 'stilstaand' object ook een mogelijke 'clutter' (storing). Dus heb je een tweede systeem nodig dat weer precies alleen stilstaande objecten detecteert en beweging negeert. De gemene deler is datgene wat je dan wilt zien. Een doppler systeem in een sonar is dus bedoeld voor het meten van bewegende dingen onder water, en om met een 'knutsel-zelf-in-elkaar-systeem' een 'minimum speed threshold' oftewel laagst meetbare snelheid van een paar kilometer per uur (de gemiddelde snelheid van een model-duikboot) te berekenen is echt niet haalbaar. Verder vraag ik me af wat je zou willen bereiken met het meten van bewegende dingen onderwater....of je zou de slag om de Atlantische oceaan moeten willen naspelen? Het doe me trouwens goed om Raf weer te zien posten By-the-way...nou heb/had ik iets met radars...(PA, Doppler, 8mm/ 3cm, Pulse etc...) Jos
ik wil ook helemaal niet alles beter weten, anders zou ik het hier niet vragen. ik postte alleen wat ik dacht dat het was en wist niet dat het ook voor water bestond. sorry als ik iets typ waardoor jullie denken dat ik het beter wil weten, zal voortaan beter kijken als ik iets schrijf. groetjes rik
[quote="rikdragonfly] ik wil ook helemaal niet alles beter weten, anders zou ik het hier niet vragen. ik postte alleen wat ik dacht dat het was en wist niet dat het ook voor water bestond. sorry als ik iets typ waardoor jullie denken dat ik het beter wil weten, zal voortaan beter kijken als ik iets schrijf. groetjes rik[/quote] Hooohooo!!!! nou geen ruzie gaan krijgen, en dat geldt voor iedereen hier! Rik is bezig om info te krijgen, en komt hier 'net kijken' :newbie: . Wat ik tot dusver gezien heb van hem is behoorlijk indrukwekkend, dus geef'm wat credit. Laten we allemaal even niet vergeten dat we hier aan het typen zijn...en dat het heel makkelijk is om dan dingen verkeerd te begrijpen omdat je elkaar niet echt recht in de ogen kan kijken!!! Jos
hallo collegas, Ik ben hier het niewelingetje op deze forum. En ik wil het ook allemaal niet beter weten en vooral geen meningsverschil met iemand hebben. Maar ik heb aandachtig jullie forumpjes gelezen , maar zelf ben ik o.a. bezig met de U-181(engel) met een totaal ander wtc gedeelte .En zelf zit ik er aan te denken om een portablefishfinder in te bouwen , en de beelden af te lezen op b.v. een laptop.En volgens mij is dat hier al eens te spraken geweest . Weet misschien iemand hier iets meer over groetjes, Ron
hallo ron ik ben geen moderator maar kan je voor je vraag niet eventjes een nieuw topic openen dat is makkelijker om ontopic te blijven met rik zijn vragen zo kan er ook gepast op uw vraag geantwoord worden jos inderdaad doppler is zinloos maar als het werkt dan werkt het in twee richtingen je kan de richting en de snelheid bepalen van een bewegend voorwerp als je zelf stilstaat of mischien nu met dat nieuwe systeem ook waneer je zelf aan het varen bent maar als je zelf voort beweegt dan kan je ook je snelheid meten via een vast voorwerp waar je langs of overheen gaat meestal gebruiken ze daar de bodem voor die is nogal overal aan wezig op aarde geloof ik en zo kan je de snelheid tot de grond berekenen waar het goed voor is geen idee maar het kan want ik heb het reeds zien gebruiken in een laat ons zeggen niet voor huis en tuin gebruik van een echt yacht er zijn nu van die yachten met de massa verkocht nadat er niet meer op kreeft (laat het ons zo maar noemen)mocht gevist worden. en die konden met hun sonar exact hun snelheid tenopzichte van de bodem zien groeten van een zieke raf
beste Raf, Ik heb niet gezegd dat het zinloos is, want ik vind in ons wereldje dat NIETS zinloos is maar sommige dingen moet eerst goed over nagedacht worden . Goed idee trouwens , ik ga gelijk eeen forumpje plaatsen Raf heel veel beterschap. Groetjes, Ron
hallo ron ik bedoel ook niet dat sonar in een boot zinloos is maar er kleven zoveel nadelen aan dat het de moeite niet loont bv het vreet energie om het sonar systeem telaten werken die fish finders slikken accu's je kan de info van een volledig onder gedoken boot niet naar de kant krijgen daar je anders met een vlotter met annex antenne moet gaan werken dan aan de kant zie je iets wat net een paar seconden geleden gebeurt is ???? en als je dan ook nog een camera mee aan sluit dan zit je met 2 antennes en ook nog eens voedings draden voor de versterkers in de vlotter heel het systeem in een ROV bouwen die met kabel geleiding werkt (goeie oude promars of terra top) dan wordt het een ander probleem dan vervallen haast al de argumenten stroom van de wal coaqs kabeltjes gebundelt met een serieele draad voor de ontvanger en daar de stroom kabel bij dan heb je wel geen vrij rond varende boot meer maar dan kan je wel iets hebben aan je sonar namelijk je kan zien hoever je nog van de bodem (opject)bent kan je hem draaien zie je ook hoever je er vanaf zit in het horizontale vlak kamera met 4 sterke hallogeen lampen afstand bedient en video rekorder aan de wal nu voor rik wat die twee trusters betreft die hoeven geen doorlopende as te hebben de buis waar de trusters op draaien laat je een cm of 3 in de romp uitkomen daar steunje die buis (as) moet hol zijn want je draden moeten er door voor de motor en daar zet je een tandwiel op op een servo die je in de verlenging achteraan zet daar doe je ook een tandwiel op en die twee verbind je met een kettingkje datzelfde doe je aan de andere kant maar deze servo zet je van voor(voor de balans nu heb je tussen je twee truster assen mooi ruimte gemaakt voor je duiktank. die 3 cm kan meer zijn als je de plaats hebt ideen zijn er om te delen en samen over na te denken groeten van een zieke raf
hallo raf, het is opzich wel een idee ja met die servo's, de buis die had ik al gehaald van 8mm en die is idd hol :wink: , kwa overbrengen van gegevens, ik heb van Jos een keer een link gehad van een Franse meneer die een ROV heeft gebouwd. die stuurt zijn hele ROV aan met PICBASIC2000, een of andere boardcomputer, onder het kopje la realisation>la electronique>transmissin de donnees(overbrenging gegevens) staat dat hij aan het proberen is het met "Hoog frequente modem Radiometrix", ik ben denieuwd of hem dit lukt, want deze is geloof ik 2,4 GHz, dezelfde problemen als bij de camera beterschap gewenst raf, groetjes rik http://arn.gui.free.fr/realis.htm
En kijk 's op de laatste foto van deze link: http://www.diveteq.com/html/alvin.html Lijk toch dat hier nog iemand aan het experimenteren is/was. Verder staat hier geen uitleg. Wel dus een kleuren monitor, camera en videobril :!: . Wat ik mis is nog de 'virtuele handschoen' om de grijparm te bedienen... :wink: :wink: Jos