De huidige moderne onderzeeboten hebben alle sonar. Ze zijn op verschillende plaatsen geplaatst aan de romp. Zo heeft de Walrus ze achter,voor en vooronder geplaatst. De Seawolf heeft zelfs 7 sonar plaatsen. De Akula heeft achter op de roervin een grote sonardome,en vooronder. Deze voorondersonar wilde ik eens gaan nabouwen. Zo heb ik op de boot lijnen afgetekend,en met een zaagje van 0.4 mm de deksel er afgezaagd. Aan de deksel en aan de boot heb ik een bevestigingsstysteem gemaakt,zodat de deksel geopend en afneembaar is. Om het onstaande gat aantekleden heb ik van alu een afdekplaat gemaakt. Ook had ik nog wat gaas ,en kunstofstrippen, en hiervan heb ik bij benadering de sonar nagebouwd. De volgende stap is plamuren en spuiten. Wordt vervolgd.
hallo harry ga je de zijdelingse sonar ook na bouwen ??? want over al waar je die schuine streepjes ziet zit er een sonar in de romp gewerkt deze strepen zijn er om de sleep boten te waarschuwen dat ze daar niet mogen duwen de doorlopende streep daar zou de reactor zitten dus zeker niet gaan duwen groetjes raf
Raf . Helemaal goed Raf over de schuine strepen rond de romp. Nee ik ga de sonar aan de zijkanten niet namaken,ik zou dan in de openromp moeten zagen. de deksellijnen zijn wel gegrafeerd in de romp. Met het uitzagen van de vooronder deksel had ik geluk dat het afsluitschot kon blijfen zitten. Op de foto zie je waar ongeveer de reactor zit.
Even weer verder gegaan met de Sonar inbouw. Door het uitzagen van de deksel ben je 0.4 mm materiaal kwijt. Dit moet weer opgevuld worden,dus de boot afgeplakt met tape,(waar dus geen plamuur aan mag hechten)en met polyesterplamuur de naad weer opgevuld. Daarna de boot en de deksel in de verf gespoten. Na het drogen de sonar ingebouwd,en de deksel geplaatst. Ziet er aardig uit vind ik. De deksel sluit ook weer mooi aan op de boot. Zo blijf je de wintermaanden bezig. Heb de zaag alweer in de hand,kijken waar ik hem in kan zetten..hi.hi
Hoi Harry, Dat ziet er inderdaad mooi uit; lex zijn bek staat open, maar zijn kunstgebit als er dat maar niet uit pleurt Gr. Rob
Inderdaad. Als zijn bek open staat onderwater, kan hij wel een klein onderbootje naar binnen happen. Maar er past ook wel een gehaktbal in.(dus Lex).
O, ik hoor net dat Harry een demonstratie 'onderwater gehaktballen happen' weg gaat geven straks in Biddinghuizen .. ! Dat wordt spektakel !
Hoi heren Als dat een nieuw discipline wordt moeten sommige boten nog om gebouwd worden……LOL Maar Harry het ziet er goed uit. kun je hem straks via de zender open en dicht maken?
Er is ruimte om via een constructie de klep te openen..via de zender. Eigelijk heb ik het zo gemaakt,om dit als een demonstratie te zien.