soorten verf

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door hansv, 26 okt 2011.

1. hansv

hansv

Lid geworden:
    27 aug 2011
    Er zijn nogal wat keuzes mogelijk in soorten verf. Van Flexa tot Humbrol.
    Eigenlijk heb ik maar weinig idee van de verschillen. Daarom ben ik benieuwd naar de in onze modelbouw gebruikte soorten verf. Ik heb bijvoorbeeld nog wat Sikkens glans wit over van de laatste verfbeurt van mijn huisdeuren en kozijnen buitenshuis. Kan ik dat goed gebruiken voor de kajuit van de modelboot?
    De betere verfsoorten uit de professionele wereld worden weliswaar met veel grotere hoeveelheden verkocht dan de busjes in de modelbouw, maar ze zijn naar verhouding ook veel goedkoper. In welk opzicht zijn de modelverven "speciaal"?
    En wat doen we met grondverf = primer? Op metaal hechten veel verfsoorten niet al te best zonder hechtlaag. Hunbrol heeft een matte grijze verf die naar hun zeggen goed geschikt is op aluminium en messing/koper.
    Heeft iemand ervaring met Hammerite? Op grote metalen onderdelen zoals tuinmeubelen zit het muurvast, het is hard en het laat zich goed verspuiten.
    Kortom, een draadje a.u.b. speciaal over verfsoorten.

2. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik heb al gespoten met motip (spuitbussen), Revell, Revell Aquaen Vallejo Model air. Allemaal goeie verven, het voordeel van Revell Aqua en Vallejo is dat dit op waterbasis is, dus geen vieze geurtjes. De vallejo heb ik echter nog niet getest op modellen, enkel op stuk papier.

Ik heb een brandweerwagen gespoten met rode revell Aqua en als onderlaag de witte primer van tamiya, ging prima. Enkel dekt revell aqua niet meteen, er moeten een paar dunne laagjes op.

3. fulco

fulco

Lid geworden:
    26 jan 2012
    Hoi, ik ben nieuw hier en zocht eigenlijk hetzelfde.
    Is bv Humbrol zo nodig voor modelbouw of niet?

Wat ik nu doe is gewone goede grondverf gebruiken die ik flink verdun.
    Dat werkt op zich goed als primer. Maar wat mij wel opviel:
    Ik heb de luikjes van een tjalk waar ik aan bezig ben rood en wit geschilderd, zandlopermotief. Het rood met Humbrol, het wit met Sigma S2U (gewone houtverf van goed kwaliteit) en het rood ligt er dikker op dan het wit. Toch echt een verschil. Maar hoe dit komt weet ik ook niet.

Weet iemand dit en is het wel het geld waard om Humbrol te kopen?

P.S. misschien wel leuk om te weten, die tjalk heb ik gekocht via markplaats, het bonnetje zat in de doos; gekocht in 1983 voor Fl 101,-
    bij de Wehkamp! of all places

Laatst bewerkt: 9 feb 2012
  4. fulco

fulco

Lid geworden:
    26 jan 2012
    Ik kocht hem trouwens voor €30,-

Deel Deze Pagina