Behalve bij de (nieuwe) vriendin op de bank zitten ( . . . ), wil je ook wel eens wat anders. Bouwen aan een vrije vlucht rubber modelletje, bv! (Dat kan, zonder dat je er een hele werkplaats voor hoeft in te richten.) Lang gezocht en gekeken, en uiteindelijk kwam ik deze tegen. https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=1710 Perfecte tekening! Maar deze is wel heeeeel erg klein. Ik ga zo de tekeningen ophalen, die zijn afgedrukt op 133% (40 cm) en 150% (45 cm). Weet nog niet goed welke maat ik moet kiezen. En ja, daar kan dus bv. dit in. https://microaces.myshopify.com/col...aces-aio-aero-flight-pack-standard-prop-shaft Geen rubber . . . En ja, als ik de recent aangeschafte zwevers vliegklaar heb en thuis ben, ga ik weer verder met de Bird Dog. jan.
Overigens, en daar hebben we gelijk de eerste vraag: stel ik ga voor de 133% versie, wat doe je dan met de aangegeven dikten van het hout? Maal 1,3? Zelfde vraag voor de 150% versie. jan.
Is geen Vintage & classic is van een 2013 tek van RCME, is trouwens wel een hele mooie. Wel effe een wat oudere tekening selecteren Jan van 1960 of zo en daar zal ook zeker een grotere variant tussen staan.
Nee, dan dit draadje maar even naar het vliegende schaalmodellenforum verplaatsen. (Kan een moderator dat even doen?) Op bv. Outerzone staat heel veel, maar ik vind dit wel een erg prettige tekening. (Snap alleen nog niet goed hoe spant F1 er uitziet.) Maar nu de maten (dikten) nog! jan.
Nee lekker hier laten en een leuk verslag van maken en alles x 1,33 of 1.5 . Kijk anders bij vrijevlucht modellen met rubbermotor voor de houtdikte
gewoon materiaal van tek halen,zit de vergroting er gelijk in... zo doe ik het meestal,nog nooit een kissie uit elkaar gewaaid...
Moet t vliegen? Wat worden de spanwijdtes? Rubber aangedreven? Als ik beetje info heb kan ik wel beetje adviseren qua afmetingen. Want niet alleen afmetingen doen er toe maar ook de dichtheid..
Ja 't moet vliegen. Spanwijdte 45 cm. Electrisch. Uit 't hoofd: Spectrum AL6410l Ik heb met dit ding de bovenzijde van de 'musterrippe' uitgeslepen, daarna even langs de schuurschijf. Dat is erg goed gelukt. Iemand suggesties hoe ik de onderzijde ook zo mooi krijg? Of gewoon hard werken . . . jan.
RC. Aluminum ribje leek me wel keuk, maar . . . Multiplex was misschien beter geweest. (Kan alsnog.) jan.
Alu zou ik doen zonder welving in de rib. Om die onderkant mooi te krijgen is erg lastig. Ok voor rc mag t allemaal wat steviger dan zou ik je vergrotingsfactor op het hout gebruiken. Keer 1.3 of 1.5.
Vlakke onderzijde: dat maakt het leven in een keer een stuk eenvoudiger. Wat doet dat met de lift? jan.
Bij rc heb je meer power die je kan varieren. Bij vv is dat anders. We gebruiken wel welving profielen bij sommigen toestellen. Bij lage vleugelbelasting vliegt dat heel mooi langzaam. En we gebruiken bij schaal dan veelal wat t origineel had. Dus ook vlakke onderkant als nodig
Ik bedoel dus eigenlijk. Heb je een rib met vlakke onderkant een alu mal maken. Heb je een rib met welving dan met triplex o.i.d aan de gang.
Ik ga (eerdaags) eerst de alu proberen. Kalm aan, tijd voor nemen . . . Anders met multiplex. Pertinax? Er is veel mogelijk. jan.
Zo, hoog tijd voor een update. Met zo'n slijpschijfje kun je prima een holle vorm uitslijpen. Dedicated schuurklos. Klaar. Het achterste gat zit een paar tiende mm te hoog . . . Mooie schuurplek. Let op de holle carbon buis (1,5 mm diameter). Dit worden ook de liggers. Schuren . . . Andere ribbetjes: secuurder uitsnijden! En ja, de eerste zijn klaar. Samen 0,18 gram. Blij dat ik de tekening anderhalf keer zo groot genomen heb; met een spanwijdte van 30 cm waren dit helemaal kleine dingetjes geworden . . . jan.