speed 900 BB Torque VS Hectoperm

Discussie in 'Werkschepen' gestart door smartje268, 8 feb 2006.

  1. smartje268

    smartje268

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Herselt, belgie
    Over motoren en zo wordt in onze club steevast een potje gebakkeleid.
    Ik ga eerstdaags aan een grote boot starten. Dat wordt een Severn Lifeboat van Speedlinemodels. Dat ding is 150 en weegt vol geladen tussen de 25 en 30 kg.

    Ik heb daar twee speed 900 BB torque's voor in huis gehaald. Die geven een mooie 6500 toeren en verbruiken weinig en hebben veel koppel.

    Ik vroeg me wel af of ik niet beter twee Hectoperms gekocht had?
    Heb vroeger veel Decaperms gebruikt in andere boten en was daar wel zeer tevreden over. Ik hoop dat die speed 900's me evenveel voldoening gaan geven...

    Wat is jullie ervaring met die motoren (900 vs Hecto)?
     
  2. W. Riezebos

    W. Riezebos Guest

    Graupner 900's is mooi, maar ik had gekozen voor 2 robbe 1000's. Lopen nog langzamer, hebben nog meer kracht en verbruiken nog minder energie.
    Bij deze motoren kan je volstaan met een simpele rokraft.
    Anderzijds denk ik dat de 900's prima zullen functioneren. Houdt wel rekening met de diameter van je schroeven. 7 cm is wel het maximum is me ter oren gekomen.
     
  3. smartje268

    smartje268

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Herselt, belgie
    Ik was van plan om er twee raboesch schroeven onder te zetten.
    Zo heeft de nederlandse economie er ook wat aan , niet ? :D
    Diameter 75 mm en vijfblad geskewd.

    Niet omdat het moet , maar die zijn zo mooi !!!
    De 75 mm zou precies op schaal zijn.

    Is dat nog doenbaar met de torque's ?


    By the way: die Power 1000's die draaien toch veel minder toeren ?
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    75 mm onvertraagd :?

    M'n gevoel zegt dat dat niet lukken gaat.
    Voor een Hectoperm weet ik het zeker, die gaat onvertraagd maximaal tot zo'n 45-50mm.
     
  5. W. Riezebos

    W. Riezebos Guest

    heb ook het idee dat 75mm voor een graupner direct aangedreven iets teveel gevraagd is... Dit ga je echt merken in je stroomverbruik en warmteafgifte van de motor. Misschien toch kijken of je de motoren kan wisselen voor een hectoperm of robbe 1000.

    45~50 mm gaat bij een Graupner 720BB prima. In mijn zwarte zee zit een 720bb met een 45mm schroef en dit wordt niet eens warm. Kan een hectoperm niet meer hebben?

    groeten,
    Wessel.
     
  6. smartje268

    smartje268

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Herselt, belgie
    Als een 720 Torque een schroef van 45 à 50 mm aankan zonder warm te worden, zou het dan een probleem zijn voor de 900 Torque met schroeven van 70 à 75 mm ?

    In de modelbouwwinkel zeiden ze me eerst zelfs schroeven van 90 te gebruiken . Maar dat is er wat over ! 75 zou perfect op schaal zijn.
    Maar 70 is natuurlijk ook nog doenbaar.

    Laat me maar iets weten
     
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Van de hectoperm heb ik grafieken die ooit eens proefondervindelijk door de heer Ledoux gemaakt zijn.
    Dit "schroevenbijbeltje" koester ik :D

    Helaas kan ik een BB900 niet vergelijken met een Hectoperm :cry: , dus kan daar weinig zinnigs op zeggen.
    De waarden voor de Hectoperm staan voor wat mij betreft als een huis!
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Ehmmm, bij mij gaat een 900 met een 130 mm drieblads messing schroef prima hoor? :roll:

    Motor wordt niet warm en de regelaar (rokraft 120 up) ook niet.
    Als je te veel gas geeft heb je net een speedboot. Model is 1,30 m lang.
     
  9. W. Riezebos

    W. Riezebos Guest

    Een mede modelbouwer heeft het slagschip de holland gebouwd, 186 lang met 2 80mm schroeven eronder. Hem werd ten stelligste afgeraden om 900bb torques te gebruiken, juist vanwege de belasting. Dit werd door een verkoper met 25 jaar modelbouwervaring medegedeeld. Hier ga ik met 4 jaar niet tegenin. Om de prijs hoeft het trouwens niet te worden gelaten, want het scheelt 8 euro per motor.

    groeten,
    Wessel.
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zeg ook niet dat je het MOET doen. Ik geef alleen aan dat het wel degelijk kan. Zeg nu zelf, hoe vaak vaar je nu volgas? Ik kom meestal niet hoger dan 1 of twee tikjes op de trim en dan gaat 130 mm op een 900 bb torque helemaal prima hoor. :)
     
  11. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @W. Riezebos

    wat voor schroef heb je onder je zwarte zee? 2-3-4 blad ?
    de diameter alleen is namelijk niet voldoende in deze vergelijking, ook de pitch en materiaal kunnen meespelen.

    @smartje268 en iedereen

    >Als een 720 Torque een schroef van 45 à 50 mm aankan zonder warm te worden

    nou dat durf ik niet zeggen hoor.

    zonder mijn boeken over motoren open te slaan zou men algemeen kunnen zeggen dat een motor eigenlijk ook een soort verwarmingselement is.

    bij rendementen van 70-80% verlies je al wat energie in warmte

    nu - neem dat een 900 torque 71% max rendement heeft bij 8A belast (vollast)

    neem dat je op 12V vaart en de schroef zo kiest dat je max Amperes uit de motor haalt (maw 8A)

    12 v x 8 A = 96W

    neem daar 100-71=29% van

    geeft je 96 x 0,29 = 27W dat je aan het verbranden bent in je motor.

    vaar je dan een halfuurtje, met wat spelen rond de haven en zachtjes heen en weer.... die 27W gaat je motor (645gr ijzer) niet echt zeer hard opwarmen. Vergelijk het gewoon met een 27W gloeilamp/halogeen in je boot, uiteindelijk gaat het een wat warm worden.

    je kan perfect berekenen hoeveel dit je motor gaat opwarmen, maar dan moet ik mijn thermodynamica boeken gaan halen en daat heb ik geen tijd voor nu.

    ga je echter 1-2 uur vollen bak gaan, dan accumuleer je wel wat warmte in de motor.

    Dit is natuurlijk in het BESTE geval, in de realiteit hebben die motoren serieus wat speling en zeer waarschijnlijk minder dan 71% rendement, dus is gewoon warmer.

    uit eigen ervaring, mijn 2 x torque 720 met 4 blad 5cm rivabo schroefen trekken 4-6 A in de badkuip. Dat is waarschijnlijk ook te wijten aan het vet in de schroefas en de koppelingen. Ideaal zouden ze max 3A mogen trekken - maarja, nen mens forceerd die dingen meestal wat.

    ik neem aan dat in het water dit gaat zakken (bij vliegtuigen 10-20% dacht ik)

    dus slechtste geval 6A * 12 V = 72 W aan 100-75% rendement = 18W op te nemen door 380gr ijzeren motor.

    lijkt niet zo veel... maar ik kan je vertellen dan met mijn vaar/vliegstijl die motoren WEL degelijk warm werden. Zo warm dat ik besloten heb er een ventilator boven te zetten. Nu blijft alles koud.

    lekker koud betekend ook minder hitte die in de magneten van de motor zit, dus een langere levensduur en minder rendementsverlies over tijd.

    Patrick
     
  12. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    >Als je te veel gas geeft heb je net een speedboot. Model is 1,30 m lang.

    interessante opmerking (jongens .. lange posts)

    effe zuiver theorie - ik heb hier geen scheepsvaartopleiding.

    stel dan je een sleper/duwboot hebt met die motor. Die gaat gewoon een muur van water opzij moeten duwen en het gaat lijken voor de motor dat ie hard moet werken.

    neem mijn dusseldorf, 8kg maar slank en goede stroomlijn...

    waarom belangrijk, omdat een schroef gaat "ontladen" in het water. Als de boot even hard gaat gaan als de pitch van de schroef aangeeft (in werkelijkheid nooit 100%) ga je minder verlies hebben. de schroef gaat als het ware door het water snijden en de boot vooruit duwen met een minimum aan energieverlies. Dit is het principe van een destroyer, slanke romp, hoge snelheid - grote actieradius.

    bij de modelvliegerij testen we een toestel op de grond en gingen er dan vanuit dat in de lucht de belasting op de motor minder was. Dus we stelden de motor iets te rijk af, en in de vlucht maakte ie meer toeren en was het mengsel ok.

    ga je echter de boot tegenhouden (door de rompvorm, belading, ponton, sleep?....) dan gaat volgens mij het benodigde vermogen omhoog en dus ook het verlies in warmte in de motor.

    dus 2 boten met dezelfde schroef, motor en gewicht kunnen door een andere rompvorm toch verschillende snelheden halen

    of anders gezegd.

    die 2 boten kunnen indien ze elk even snel gaat, zeer verschillende warmteontwikkeling in hun motoren hebben.

    Patrick - aan het afdwalen[/url]
     
  13. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    De diameter van de schroef is maar gedeeltelijk van belang voor de belasting van de motor.

    De spoed, rompvorm en snelheid zijn minstens zo belangrijk.
    Daarnaast is de gewenste levensduur van de motor ook een punt.

    Met speed 600-tjes in een e-vliegtuig is de verwachte levensduur hooguit een seizoen. Je trekt dan wel 20-35 A met 7-8 cellen met zo'n motortje.
    Het kan allemaal ook in een boot ze zullen in een speedboot en ook raceautootjes niets anders doen. Of je dit ook wil in een schaal model is een andere vraag.
    Zeker als je continu langzaam vaart zal het niet een probleem vormen voor de levensduur.
    De vraag is alleen of een dergelijk vermogen in een schaalmodel nog mooi te beheersen is. Hiervoor zal je de motor heel laag willen belasten waardoor je een mooie curve in je toerental stijging krijgt.
    Het gaat er niet zo zeer om of de motor het trekt maar meer kan je er nog leuk mee varen zonder dat hij op de trim al in planeert.
     
  14. smartje268

    smartje268

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Herselt, belgie
    Pfff, nu weet ne mens het helemaal niet meer... :|
    Een engelse collega die ook zo'n Severn Lifeboat heeft gemaakt, die heeft er twee MFA850's per schroefas inzitten.
    De twee motoren zijn dan met een tandwiel - riem overbrenging verbonden met de as.

    Omdat ik die 850's niet kende besloot ik om twee Torque 900's te gebruiken omdat ik die al had . Misschien moet ik overwegen om ook zo'n dubbele configuratie te gebruiken van twee Torque's per as ?

    't Is zonde om eerst alles netjes in te bouwen zoals ik het dacht te doen (2 motoren), en dan tot de conclusie te komen dat het niet werkt ... en je nadien de boel weer moet wijzigen naar vier moteren... Ik weet het: deel van de hobby, zal je zeggen. Maar toch. beter voorkomen dan genezen...

    Graag nog wat reacties , pro of contra.
    In mijn jachten gebruik ik meestal 700 BB Turbo's. En dat werkt naar behoren. Maar zo'n lifeboat, da's weer wat anders hé.

    Ik krijg een punthoofd van al dat motorengedoe :?
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bij de bouw van mijn loodstender Duhnen heb ik ook geworsteld met een motoren vraagstuk.
    Lex (Verkuijl) kwam toen met een excel sheet waarmee de juiste motorisering berekend kon worden, op basis van de gegevens van het origineel.
    Naar aanleiding van die sheet heb ik toen de motoren gekozen. (Of het ook werkt weet ik nog niet, want ze is nog niet te water geweest)

    Stuur me maar via PB even je e-mail adres, dan stuur ik je de berekening toe. (Met dank aan Lex natuurlijk!)

    Wim

    (edit: kan zijn dat ik de komende dagen wat minder op het forum ben, dus wanneer ik niet direct reageer, geen paniek :wink: )
    (edit 2: file inmiddels opgestuurd)
     
  16. rdriesse

    rdriesse Guest

    Wat voor effect heb je dan als je een te groote schroef heb? :oops:
     
  17. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    overbelasting van je motor, hij kan niet op toeren komen en gaat daardoor meer en meer stroom trekken, zal daardoor warmer en warmer gaan worden totdat je er een eitje op kan bakken, of hij begeeft het, kortom je moet echt een vertraging inbouwen !!!!

    Tom Boere
     
  18. smartje268

    smartje268

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Herselt, belgie
    Heb gisteren in de catalogus van CONRAD aan het neuzen geweest.
    En als ik nu eens de truck van de engelse collega toepas en twee motoren per as voorzie, met een riemoverbrenging, en de motoren voorzie van twee poulies met 10 tanden en de poulie van de as met 15.

    Dat lijkt me toch al een goeie verhouding. Naar 't schijnt trekken die twee motoren per as , relatief gezien, minder stroom dan één per as...

    Ik heb die MFA850's gevonden bij Conrad. Dat waren de motoren die de engelse bouwer gebruikte.

    Ik denk dat die zowat hetzelfde zijn als de Torque900's.Alleen draaien die veel meer toeren en leveren toch nog meer koppel dan de Torque's. Vandaar dat een verhouding van 10 tanden naar 15 nog voldoende toeren oplevert.

    Ga dat eens bekijken. Zijn er trouwens nog mensen die twee motoren op één as hebben gezet. En eventueel met riemoverbrenging ?
     
  19. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    smartje,

    Jazeker de h... o nee kijk maar eens bij topic werkschepen Sleephopperzuiger J.F. de Nul http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32502 bouwer Dennis, hij heeft per as 2 Power 1000 gekoppeld staan, ik meen te weten zelfs via een tandriem, hij kan jouw beslist verder helpen.

    Tom Boere
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Hillegom
    Op de werkschependag 2005 was er ook een man met een stalen schip, de Jan van Hasselt sr., met daarin twee power 1000's gekoppeld door middel van kettingen. Hij dreef daarmee naar ik meen een 130 mm vierblads schroef aan. Meer dan voldoende vermogen.
     

Deel Deze Pagina