Hoi, Voor diegene die het interesseert.... Ik ben overgestapt naar een handzender en de DX-8 is mijn keuze geworden. Mede doordat er ontvangers zijn van Orange en Lemon. Ook zijn er veel vliegtuigen (kleintjes van parkzone) die alleen met DSM2 of DSMX werken. Orange producten: Radios & Receivers>2.4Ghz OrangeRX Lemon producten: Lemon RX Online Shop Mensen die twijfelen moet gewoon de originele Spektrum gebruiken. Voor hen is dit draadje niet bedoeld. Inmiddels heb ik al veel toestellen voorzien van de R620 en R710 en zels R410 (Hacker SkyFighter) Het zijn de nw Orange met een langere atenne. (R620 en R710) Een model heb ik met satteliet, omdat het een gfk model betreft. Maar of het nodig is betwijfel ik. Voor dat ik ze gebruik doe ik reikwijdte test met DX-8 en alle ontvangers slagen met vlag en wimpel. In gebruik momenteel: 8x R620 , 1x R710 , 1x R410 Nog inbouwen moet ik 1x 710 en 2x R620 van Orange. Tevens heb ik Lemon satelietjes gekocht en hun 6 kanaals (5gram) ontvangers. Deze gebruik in de kleinere kistjes. Verder wacht ik ook nog op 2x Orange 8 kanaals DSMX ontvangers (deze zijn ook nw). Efin... ik zal berichten hoe het gaat. Tot op heden ben ik super blij met de DX-8 en alle Orange ontvangers die ik heb. Echt een top hand zender met veel functies. De Orange ontvangers werken zonder enig probleem en "alle" kisten die ik heb gaan weer vliegen ipv van aan de muur te hangen, omdat ontvangers dik 60 euros kosten...
Voor de MiG-3 heb ik van de Orange 620 het buitenkastje eraf gehaald en met shrinkwrap de ontvanger voorzien van buitenlaag. Dat scheelt 6gram. Op dit kistje is dat veel. Zodra de Lemon ontvanger er is, haal ik hem weer eruit en gaat het kastje er weer om. De Lemon ontvangers worden zo geleverd en moet je dus altijd voorzien van een shrinkwrap. Ik heb fotos gemaakt en ziet er mooi opgebouwd uit. De atenne is zelfs niet gesoldeerd, maar kan naar links en recht bewegen. Zit met een soort klem op de printplaat. Het printje bevat niet veel componenten. 2.4 word natuurlijk in vanalles en nog wat gebruikt, wat het mogelijk maakt dat deze techniek betaalbaar is. Ik zal kijken of ik fotos kan uploaden.
Zo ziet een R620 van binnen uit: Andere fotos: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=25990290&postcount=1311
Inmiddels heb ik 4 Lemon 6kanaals Feather light receivers ontvangen en tich sattelietjes. Ziet er prima uit! De sattelietjes moet je zelf van 'shrinkwrap' voorzien, of eventueel zo gebruiken. Een ontvanger heb ik al in gebruik. Werkt prima. Zijn mooie printjes. Het enigste wat ik miste was een beschrijving. De aansluitingen zijn te lezen op de printplaatjes, maar een papiertje waar het opstaat is handiger.... Inmiddels vliegen al 8 kisten op de R620 ontvanger van Orange en eentje op de R710 van Orange. Reikwijdte test zijn prima, totaal geen issues gehad. Werken prima. Het binden van de ontvangers gaat de ene keer sneller dan de andere keer. Maar dit heb ik ook gezien bij een RC collega van mij, met de Spektrum ontvangers. Af en toe lijken ze geen zin te hebben en pakt hij pas bij de tweede keer. Wat ik super vind bij Spektrum is dat je niet per abuis het verkeerde model kunt kiezen! Bij Jeti kon dat wel gebeuren...en is me als een gebeurd....... Tot op heden ben ik superblij met de overstap naar Spektrum en Orange/Lemon ontvangers. Trouwens, de Lemon ontvangers zijn super licht omdat er geen kastje omheen zit.
Inmiddels heb ik ook de 8 kanaals Orange met DSMX ontvangen. Deze ontvangers zijn groter, twee atennes en twee extra s-bus aansluiten. Nog niet in gebruik, maar zien er prima uit. Zo te merken is er weinig interesse op dit forum over dit thema. Zijn er geen Spektrum gebruikers die Orange of Lemon gebruiken.
Jawel hoor! alleen met orange niet dezelfde goede resultaten helaas Wat betreft de DX8, hier ga je veel plezier van hebben, ik heb het altijd een voortreffelijke zender gevonden met veel bruikbare functies. In een ander draadje gaf je een linkje naar een forum waar ze de Lemon zelfs beter vinden dan de orange ontvangers. De prijzen van de lemon zijn inderdaad zeer gunstig en ik denk erover om hiervan enkele te gaan bestellen en uittesten of deze beter presteren dan de orange bij ons op het veld.
Hoi, die Lemon heeft veel interesse in USA. Veel op te lezen. Dit is ook grappig: RC Groups - View Single Post - Lemon Rx - DSM2 Receivers. Afstand houden bij het binden. En dat klopt. Als je te dicht bij bent, bind iedere ontvanger slechter. Verzendkosten voor 7 sattelietjes en 4 6kanaals ontvangers van Lemon was USD 3.50 geloof ik. Ik heb er nu twee ontvangers in gebruik. De rest moet ik nog installeren. De boardjes zijn inderdaad heel mooi gebouwd. Zit amper wat op.. LoL De 8kanaals DSMX van Orange schijnt ook erg goed te zijn. DSMX heeft zin als je in een druk bevolkt gebied woont, waar veel 2.4 in de lucht hangt (draadloze telefoons, modems). Ons vliegveldje ligt in een rustig gebied, waardoor waarschijnlijk bij mij totaal geen problemen zijn. Trouwens bij niemand in onze club die 2.4 vliegt zijn er problemen. In het begin was er een iemand die de pech had om Graupner te hebben aangeschaft. Dat was een ramp in het begin. Ik zou de Lemon eens uitproberen. Voor de prijs van een frietje met... heb je een ontvanger. En inderdaad... erg veel positieve berichten. Alleen jammer dat ze geen hardcase versie hebben. De DX-8 bevalt echt super. De handleiding mag wat uitgebreider. Maar ben er zo ook uitgekomen. Aantal vliegtuig vliegklaar is 16........ oeps....... en alles voorzien van Orange en Lemon.
Over de Lemon 10 kanaals: LemonRX 10 Channel DSM2 Receiver | Flite Test Deze nog, alhoewel die vergelijking mank gaat, R710 versus A8000): [media=youtube]we_GiumMQrI[/media] Ze hadden het moeten vergelijken met de Orange R8 DSMX (ook twee antennes en DSMX) en niet met de R710 die een antenne heeft. Trouwens de reikwijdte van de R710 is "meer" dan voldoende voor mijn kissies. En deze heel interessante Nederlandse test. [media=youtube]3C2Z96dc_Ps[/media] Er word gesproken over een frame die bij de oude 615 wel eens mist. Ik vraag me af...of je dat merkt met het vliegen?? Gaat over een frame. Ik heb deze 615 niet, maar enkele vliegen deze met veel succes.
Video m.b.t. failsave programeren: FSQrPJVVS_E[/media] the failsafe on Orange 7 ch RX - YouTube Natuurlijk alleen betrekking op de Orange ontvanger met failsave. Zoals de R620 / R710 / R910 enz Elders hier op het forum ook beschreven door iemand (met R910): Pre-set fail safe. Insert the bind plug in the receiver. Power on the receiver. Once the LED is flashing remove the bind plug from the receiver. Once you have all sticks and switches in the desired positions on your transmitter power on the transmitter holding the bind button. This will program the Receivers fail safe in the the positions that the radio was in at the time of binding.
Inmiddels heb ik de failsave op een van mijn kisten geprogrameerd zoals omschreven. Dat werkt prima. Nu vraag ik me alleen af (en dat moet ik testen) - kun je op deze manier ook binden en meteen de failsave instellen? - bij gewoon binden, word er dus geen failsave ingesteld. Ik heb bij een reeds gebonden kist de zender uitgezet en dan blijven de servos in de laatste stand staan. Op de HK word gezegd dat de failsave word ingesteld tijdens het binden. Maar dat klopt dus niet. Dan moet je achteraf doen (zie mail 9) of meteen tijdens de eerste keer binden. Dat laatste moet ik nog uitproberen.