Spuitcabine gevaarlijk of niet?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Hoefhaan, 5 nov 2013.

1. Hoefhaan

Hoefhaan

Lid geworden:
    22 feb 2010
    Ik lees op diverse plekken over spuitcabines die zelf gebouwd worden.
    Het lijkt me erg praktisch, maar ik zit wel met een vraag over de veiligheid, waar ik tnt nog niet een heel duidelijk antwoord op heb gevonden;

Is een zelfbouw spuitcabine dmv een kist met een afzuigkap of een badkamerafzuiger veilig?
    Ik spuit met acryl lak, maar ook op die bussen staat dat het zeer licht ontvlambaar is.
    In een spuitcabine krijg je een nevel, die wordt weggezogen door ventilatie. Maar is juist die ventilatie niet het probleem? Is een afzuigkap 100% vonkvrij? En hoe zit dat met badkamer afzuigers? Onder de fan kun je de spoelen gewoon zien zitten.

Of is de mate van ventilatie dusdanig dat er eigenlijk geen ontvlambaar (ontplofbaar) gas kan ontstaan?

Graag jullie reactie!

Johan

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zolang er geen koolborstels in de fanmotor zitten, is de motor over het algemeen vonkvrij. Bij afzuigkappen met meerdere snelheden heb je over het algemeen helaas wel koolborstels want een eenfasemotor is niet met weerstanden te regelen qua toerental.

Dat je de spoelen kunt zien zitten doet niet ter zake, maar koolborstels zijn het gevaar....

Je kunt dus beter een los fanmotortje met een condensatormotor op de kop zien te tikken. Bijvoorbeeld het fannetje uit een oude CV ketel is erg geschikt en als je er eentje neemt uit een ketel met een rookgassen-fan, is de motor gegarandeerd van een vonkvrije constructie.

Overigens is het gevaar maar relatief klein, want je moet flink doorblazen met je verfspuit voor je een ontsteekbaar mengsel ter plaatse van de fan hebt.
    Probeer voor de grap maar eens van welke afstand je met een lucifer het gas in je keuken aan kunt steken: buiten die afstand is het gasmengsel al niet meer brandbaar vanwege te weinig gas en teveel zuurstof, en dat is zonder gedwongen ventilatie. Pas als je de hele nacht het gas open laat staan met alle ramen dicht, wordt het gevaarlijk in de keuken.

Maar het is toch een risico wat ik niet snel zou nemen, en minstens proberen een vonkvrije fanmotor op de kop proberen te tikken. Je weet namelijk nooit....

Groet, Bert

3. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Ook zat ventilatoren uit oude computers e.d. te scoren. De meesten zijn Brushless DC fans. Ik heb het onlangs daarmee geprobeert. werkt ook. Als ie dichtslibt van de verf pak je de volgende .....

Steven.

4. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    kun je ook nog paintstop filter tussen hangen, blijft je fan ook mooi schoon

5. Hoefhaan

Hoefhaan

Lid geworden:
    22 feb 2010
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga e.e.a. eens verder uitzoeken.
    Ik bent echt een leek op electro gebied dus dat zal nog wel even zoeken zijn.
    Hoe zie ik bv aan een badkamerventilator of daar koolborstels in zitten?
    Daar heb ik er nl twee van liggen, met een gez. capaciteit van 370 m3/h
    Leek mij wel voldoende.

6. Hoefhaan

Hoefhaan

Lid geworden:
    22 feb 2010
    Pfoe, eens even op internet zitten kijken maar ik geloof dat ik niet zo heb opgelet bij natuurkunde :shock:

Klopt het dat een brushless motor altijd drie aansluitdraden heeft? Of kunnen er, zoals in het geval van de badkamerafzuiger, ook gewoon twee draden naartoe lopen waarbij de regelaar binnenin zit? Als ik in de ventilator kijk zie ik een kroonsteen waar twee draden op kunnen (eigenlijk drie maar de derde is een aardedraad groen geel) en vervolgens verdwijnt e.e.a. in de behuizing. Voor mij dus een soort goocheltruc, abracadabra.

Het punt is een beetje dat ik echt geen idee heb waar ik op moet letten als ik ga zoeken naar een andere ventilator / motor en hoe je e.e.a. dan aansluit.

Mijn electrokennis gaat zover dat ik een stopcontact of schakelaar kan aansluiten maar dan moet het al niet een hotelschakeling zijn want dan kan ik het al niet helemaal meer volgen.
    Als jou (vitale) organen dwars doen dan weet ik er veel van en wat ik er aan moet doen maar een elektromotortje wat niet wil is voor mij een groot mysterie.

Brutus schrijft over een ketel met rookgassenfan, maar dat zegt me niets, in die zin dat ik daar dus ook niet gericht naar kan gaan zoeken.

Iemand die mij in hapklare brokken (Jip en Janneke taal) kan vertellen waar ik een juiste ventilator vind en hoe ik die aansluit?

Het punt is dat ik echt zit te springen om een spuitcabine met goede afzuiging omdat ik met name in de winter modelbouw en in zeeland er dan geen dag voorbij gaat dat er niet een flinke zucht wind om de hoek komt, dus buiten werkt meestal niet echt. Meer spuitverf de lucht in dan op mijn model....

Laatst bewerkt: 6 nov 2013
  7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Bij een afzuigkap of in een badkamer komt er over het algemeen geen explosief gas vrij. Bij de afzuigkap is het de bedoeling dat het aardgas brandt, anders heb je geen afzuigkap nodig; geen warmte betekent immer: geen dampen. Als het gas niet brandt, is de verhouding lucht / gas bij de afzuigkap al dusdanig dat de LEL niet bereikt zal worden. Te weinig gas op een te grote hoeveelheid lucht.
    In een badkamer heb je alleen te maken met waterdamp. En die is, volgens mij, nog steeds niet explosief.

Even een klein foutje van Bert wegpoetsen: waar hij hierboven "zuurstof" heeft staan, zie ik dat graag vervangen door "lucht". Die gemiddeld 21% zuurstof bevat, en voor de rest heel veel stikstof... Zit je op een hoger niveau zuurstof, wordt het bijzonder gevaarlijk in de keuken..;)

Nu even praktisch: gebruik een paar (redelijk grote) ventilatoren van computervoedingen. (Bij bijv Conrad te koop, maar bij een doorsnee computerzaak kun je ze vaak voor niks meekrijgen!!)
    Zitten twee draden aan en die kun je gewoon aan een accu aansluiten. Meestal 12V, maar dat staat vaak op de ventilator.

Om te voorkomen dat ze dichtslibben met verfnevel kun je ze voorzien van een stoffilter; Als ze uiteindelijk de geest geven inderdaad een nieuwe in je spuitcabine zetten.
    Overigens is het best interessant om te weten met welk type verf je spuit... Is dat Acrylverf met een airbrush is het risico laag.
    Is het verf met oplosmiddelen uit een spuitbus, wordt het risico wat groter.

Gezond verstand blijven gebruiken en geen spuitsessies van 4 uren uitvoeren...

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou, je zou zomaar gelijk kunnen hebben....

Maar da's allemaal nogal academisch, want er is mij geen methode bekend om het zuurstofpercentage in een gemiddelde keuken (of waar dan ook) significant te verhogen, tenzij moeders de vrouw standaard een lekkende AcOx set in de verder hermetisch afgesloten keuken heeft staan.... :D

Groet, Bert

9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    :D Ik zie dat jij mijn echtgenote nog niet kent...;)

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gelukkig niet: Nasi goreng knalpang met AcOx bereid..... nee dank je....

Groet, Bert

11. Hoefhaan

Hoefhaan

Lid geworden:
    22 feb 2010
    Soortje babi pangpang

Maareh, terzake:
    Roel van Essen, je bedoeld dus te zeggen dat zowel een afzuigkap als een badkamerventilator nooit vonkvrij worden gemaakt?

ik was idd wel van de computerventilatoren tegen gekomen maar was er niet van uit gegaan dat deze vonkvrij zouden zijn. Is het zo dat die altijd brushless zijn vanwege de langere levensduur? Want ik zie geen reden om perse een vonkvrije fan in een computer te hebben, of zijn die bits en bytes zo licht ontvlambaar :p

Het enige wat ik dan nog een beetje ontzie is het moeten werken met een accu. Maar dat zou ik evt kunnen oplossen door een trafo cq adapter als voeding te gebruiken toch? Of een voeding van een pc?

12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee, er is geen enkele reden om een afzuigkap of douchefan vonkvrij te maken, en dan doet men het niet (tenzij vonkvrij goedkoper zou zijn, maar dat is het voorlopig nog niet),

Computer fannetjes zijn meestal brushless vanwege de levensduur, en mogelijk vanwege eventuele storingsvelden, maar dat laatste is maar een goekje van mij. Er is in elk geval geen brand-technische reden om ze burshless te maken.
    Hoe kleiner de motor, hoe korter de levensduur van de borstels in absolute draaiuren. Een geborsteld motortje ter grootte van een computer fan, haalt mischien 1000 uur, en dan heb je wel een héééél goede. echter veel computerfannetjes draaien 8000 uur op jaarbasis (24 uur per dag....)

Groet, Bert

13. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Hoi,

een brushless fan kan je gewoon met een adaptervoeding o.i.d. voeden. Da's geen enkel probleem. Heb je er 1 met een variabele uitgangsspanning (vaak in stapjes met een schakelaar) dan kan je ook nog het toerental van de fan regelen. En een beetje overspanning kunnen ze ook nog wel hebben.....

Steven.

14. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Zeg nooit nooit, maar de huis-tuin- en keuken afzuiging: nee. Anders zou die namelijk een veelvoud kosten van de huidige prijs en zou er een "explosieveiligheidsdocument" bij geleverd worden... Daar gaat je bankrekening niet blij van worden!

De reden van het BL zijn van PC-fans staat hierboven al.
    En als voeding kun je een oude voeding van een PC gebruiken.

Deel Deze Pagina