Staart trilt (bij spartan DS) niet weg te regelen

Hallo, ik heb onlangs een Trex 500 gebouwd op basis van de Spartan DS760. Veel over gelezen dat het een goede gyro zou zijn.

Qua instelmogelijkheden is die erg uitgebreid. Helaas is het zo dat ik een kleine trilling op de staart er nog niet helemaal uit krijg. Zou dat kunnen liggen aan onbalans in de hoofd-/staartbladen? Ik heb ze wel zo goed als mogelijk uitgebalanceerd op een 'wipje'.

Ik heb de gyro met dubbelzijdig plakband op het ijzeren plaatjes geplakt en dar weer op de heli. Ik merkte dat dat het trillen een heel kleine beetje verminderde maar helaas nog niet alles. Zie ik iets over het hoofd? De rate staat op zo'n 72%.

Alvast dank voor tips,

Remo

Staat de kabelboom die vanuit de spartan komt onder mechanische spanning ? die kan dan trillingen doorgeven een de gyro. Ik heb het zelf in een boogje lopen.
Ik heb trouwens geen problemen op een 90'er elektro. Ik heb zelfs niet het extra stalen plaatje gebruikt

Bas
ps. is de motor netjes uitgebalanceerd ? Kun je gemakkelijk proberen door het motortandwiel ervan af te schroeven en dan te laten lopen. Als het frame heel erg trilt weet je dat de motor teveel onbalans heeft en de gyro teveel laat trillen .

OoK geen gyro kabels en servo kabels bij elkaar gebonden ?
met Rate word gain bedoeld ? deze al wat lager geprobeerd te zetten ?

Dank voor de snelle terugkoppeling, ik heb de motor nog niet zonder pinion. Kan zijn dat daar nog wat onbalans is, indien dat blijkt hoe moet ik dat uitbalanceren?

Ik heb alle bedrading netjes in van die kabel'worm' bevestigd en dan met ty-raps op het frame gemonteerd. Het kabeltje van de gyro hangt ongeveer een kleine 10 cm. los. Het veerkussentje heb ik ondertussen verwijderd, het stalen plaatje is er nog, helaas trilt de staart nog wel al is wel wel mee te vliegen. Met de rate bedoel ik idd de gain. De servo kabeltjes zijn los gemonteerd van de gyro maar die is wel met de staartgyro gecombineerd in een kabel'worm'. De staartbladen hebben wel wat beschadigingen vanwege een windvlaag maar geen stukjes er af. Die heb ik overigens ook gebalanceerd, ik zal de kleine oneffenheden wegschuren. Wellicht dat dat soelaas bieden.

Ik ga eerst is kijken of het zit met die motor. Moet wel zeggen dat de Trex super veel vermogen heeft tav. de Belt CP. Maar dat was ook wel weer een goede heli om te leren vliegen, een crash kost een een beduidend minder.

Groeten,

Remo

Helaas is het zo dat ik een kleine trilling op de staart er nog niet helemaal uit krijg.
Zie ik iets over het hoofd? De rate staat op zo'n 72%.

72% is erg veel voor een spartan.
Ik zit rond de 40% (op een -100 0 +100 schaal)

Dus hier wat generieke tips:
  • Zorg dat je endpoints boven de 100% uit komen
    Pas je servo hevel hierop aan
  • Centreer je tailslider.
    Stick 0 = 0 graden = Slider in het midden (ookal staat in de handleiding 8%)
    Tip heb ik van de ontwikkelaar van de Spartan zelf (in Heading Hold Mode)
  • Start altijd op in Heading Hold
  • Controleer binding Jupiter Modelvliegclub
  • Alles moet soepel lopen.
  • Stel je gain af zodat je geen HUNTING hebt Jupiter Modelvliegclub
Ik denk dat je last van Hunting hebt met deze hoge gain.
= Gain te hoog voor jouw setup.

Wat is de headspeed van je 500? welke lipo gebuik je en welke throttle curve?

Hoi hoi, ik heb een Spectrum Dx6 zender met AR6200 ontvanger, ben er zeer tevreden over. Het trillen begint al bij optoeren in normal mode (geen indle up). Ik heb de bladen wel gebalanceert maar niet op CG. Vanavond had ik bladen gedemonteerd en bleek dat de trilling nagenoeg weg is. Blijkbaar moet het CG punt ook goed liggen, ga ze dus maar is balanceren op een staartbuis.

De heli vliegt wel als en t**t ! Echt een super heli die 500.

Groeten,

Remo

btw, ik heb van die goedkope bladen uit Hong Kong erop zitten...kosten 14 euro voor 2 set's. Zou dat veel uitmaken? Ik heb ze wel gebalanceerd zowel op gewicht als CG punt maar dan nog trilt de staart een beetje, zonder bladen (maar met paddles) is er nauwelijks een trilling waar te nemen en blijft de staart stil al staat hij dan wel op de grond.

grt,

Remo

Nou ik heb het gevonden waar die tailwag vandaar kwam !

Nadat ik de bladen nogmaals gechecked had op het CG punt en gewicht, wat goed was, en het bladspoor tot nihil gereduceerd had ben ik het staarthuis wat beter gaan bekijken. En wat bleek, het (kleine) imbusborgschroefje waarmee de staartrotorbladhouders op de staartas vastzit bleek HALF in het verzonken stukje en HALF op de as te zitten. Blijkbaar zijn de staarthouders hierdoor ietsje scheef gaan staan zodat de gyro dit continue moest corrigeerde. Overigens had ik geen tailwag in normal(rate)mode, dat vond ik dan wel weer een beetje vreemd.

Het oppervlak van het staartasje is wel ietsje gepolijst aan een kant omdat hij een fractie scheef zat. Ik heb er olie opgedaan en de boel glijdt weer goed al zit ik er wel aan te denken om het asje te vervangen.

Maar goed, ik ben blij dat hij het nu eindelijk goed doet ! Gelijk dus maar een vreugde rondje gevlogen, yahoo ! :-D

Onduidelijk over welke zender het hier gaat. Op bv. mijn zender komt 72% overeen met 44%.
HH begint boven de 50% dus bij 72% zit ik 22% in HH. Schaal is 50% tot 100% dus x2= 44%
Helihabit, bedoel je met 50% hiermee de gyro adjustment in de zender ?

Helihabit, bedoel je met 50% hiermee de gyro adjustment in de zender ?
Ja, de gevoeligheid/gain v/d gyro.

ik heb een Spectrum Dx6
Bedoel je een DX6i of daadwerkelijk een DX6?
Mocht het gaan om een DX6 dan neem ik aan dat die ook een gyro menu bezit. Daarin kan je de gevoeligheid instellen op een schaal van 0 - 100. Eigenlijk zijn het 2 schalen met als 'nulpunt': 50.
Van 50 naar 0 = van 0 naar 100 in rate mode en van 50 tot 100 = van 0 tot 100 in HH/AVCS mode.
Als je in HH mode komt zal het blauwe LED van de spartan oplichten.

Back