Zojuist heb ik een geslaagde proefvaart gemaakt met mijn Nessy. Maar, ............ bij volgas begint ie te stuiteren, en wil hij om zijn lengte-as draaien. (rollen) Gelukkig had ik de gas-uitslag begrenst op 70%. Anders was ie zeker omgeslagen. Gegevens bootje: - Lengte: 68 cm. - Rompvorm: van Deep-V(voorkant) tot vlak(achterkant). - Motor: ULTRA 1600-8 (18Volt) - Schroef: 45 dia , spoed: 1,6x dia. - Cellen: 20 st. à 2400 mAh. - Regelaar: electronisch, 20-30 cellen, 100/120A. Het zwaartepunt ligt exact volgens tekening. Vraag: Wie weet hoe ik z'n projectiel bestuurbaar houd, en liefst met de schroef naar beneden? Groeten, Louis.
Zo te horen lijkt de boot zijn grenzen al aardig opgezocht te hebben :wink: . Is het misschien zo'n oude Nessy van Robbe? Die komt qua grootte aardig overeen dacht ik. Je kunt nog wel wat uittesten. Probeer 's wat kleinere schroeven of schroeven met minder spoed. Ik neem aan dat het een boot is met echte onderwater aandrijving? Dan kun je 's een 45 P schroef van Graupner eronder zetten. Gewoon gaan testen en testen, anders weet je het nooit. Trimvlakken willen ook wel 's helpen, om de neus wat meer op het water te houden. Het roer kan ook grote invloed uitoefenen op het vaargedrag., vooral in bochten. Test de boot 's met een roerblad meer naar voren gericht (onderkant roer) of naar achteren gericht. In vaktermen ook wel slepend of stijgend genoemd. Is de gewichtsverdeling neutraal of is de linkerkant iets zwaarder? Door het koppel van de motor (zeker met dit type) kun je beter wat meer gewicht aan de linkerkant hebben, door het varen trekt de boot dan vanzelf min of meer recht en hangt deze niet teveel over naar de rechterkant met gevolg van slechte bochten en evt. omslaan van de romp. Probeer de cellen 's in een 12 - 8 configuratie (12 cel links en 8 cel rechts). Ligt je zwaartepunt goed? Meet de lengte van de boot en ga dan op 40% zitten, gemeten vanaf de achterkant van de romp. Als je daar in de buurt zit dan heb je het zwaartepunt wel redelijk oké. Bij teveel gewicht op de achterkant krijg je namelijk ook problemen bij topsnelheid. Groeten BJ
Hier is een goede link om je eerst eens te verdiepen in de techniek (voor als je dat nog niet had in ieder geval..... dat weet ik nl. niet). http://www.shark-racing.com/Ingles/Tecnica/atitudeing.HTM Verder hebben de meeste trimvlakken op de boot. Ik weet niet of jij dat hebt, maar dat helpt enorm. Succes, Richard