Standaard staartmotor Hummingbird lang niet krachtig genoeg?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Satoer, 20 feb 2004.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nou, het is eindelijk geschied hoor. Mijn hummingbird heeft gevlogen!!!

    Omdat ik een defecte Phoenix 10 in mijn heli had en ik het wachten helemaal beu was, kwam ik op het geniale idee om mijn Kontronik Beat 40-6-12 uit mijn logo er in te solderen (Jan, dit keer zonder gebakken tong ;) ). Whatever gets the job done. Beetje overkill natuurlijk, zo’n zware controller op een razor 350 motor. En een beetje zwaar, maar ik denk dat de heli uiteindelijk inclusief fuselage ook wel op dit gewicht komt.

    En hij deed het prima. Het besturen viel mij best tegen omdat ik niet zo hoog durfde. Maar al gauw merkte ik dat als ik wat hoger kwam de hummingbird een stuk stabieler werd.
    Alleen kreeg ik de heck niet goed onder controle. Na uitvoerig instellen en experimenteren van de revo, trim een epa kreeg ik het niet voor elkaar de heck stil te houden. Ook niet met heftig tegensturen van de heck.

    Dus uiteindelijk moest de PG-03 gyro baan ruimen voor m’n Heading-hold gyro GY-240 uit de logo. Kijken of het daar mee lukt. Alle instellingen (Epa, trim, en Revo) gereset. En vliegen maar. Stukken beter maar nog kreeg ik in hover de staart niet onder controle. Hoe dan ook hij draait de staart naar rechts.
    Alsof de staatmotor niet genoeg power heeft om tegen te sturen. Ook bij vol tegensturen draait de staart naar rechts. Ondertussen alles geprobeerd: Gyro-trimmen, zender-trimmen of mijn epa (end point adjustment) naar maximaal heeft geen zin.

    Iemand tips? Sterkere staartmotor misschien? Wel raar dat de standaard niet krachtig genoeg is om hem stil te hangen, laat staan om naar links te kunnen draaien :hammer:

    Mijn setup:
    Eclipse 7 zender
    Kontronic Beat 40-6-12 controller
    Razor 350 motor (met 10 tands tandwiel)
    2 cel Etec Lipo
    Pixie 7 staartmotor controller (kan 7 Amp cont. En 10 Amp max, dus lijkt mij voldoende)
    Standaard staartmotor.


    Groetjes Michel
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Standaard vertraagde staartrotor vervangen door GWS motortje..

    Mijn piccolo maakt per ongeluk wel eens 3 a 4 draaien voor ik van schrik de knuppel weer losgelaten heb..
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    ?? staart naar rechts..?
    Dan trekt de staarmotor te hard of zie ik iets fout?
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Staart naar rechts ja. Dus van boven gezien draait de heli tegen de klok in.

    Hmmm... dan moet ik dus toch ook aan de direct drive. Hopen dat die dan ook in de fuselage past :?
    Had je met de standaard picco-motor ook moeite de staart tegen of naar links (van boven gezien met de klok mee dus) te sturen?

    Als ik een beetje gas geef om hem hoog te houden dan is het ineens nose-in hoveren. En dat loopt meestal niet zo goed af :oops: :D
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Is dit wat?:
    High Authority Large Tail Motor
    [​IMG]

    17.90 bij hobbydeals
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    acw: $12 incl props

    en de rotor draaid van boven af gezien ook linksom?
    Dan is het motortje sterk genoeg, staat alleen te sterk afgesteld.
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dan moet ik weer zo lang wachten. Bij hobbydeals geen verzendkosten en ik heb het de volgende dag. :D

    Nee, de rotor draait met de klok mee (van boven gezien).
    Wat voor accu heb jij er in zitten Niek? misschien dat het met 3 cellel lipo wel gaat :? Ga dan toch liever voor de betere staartmotor.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Heb sprongetjes gemaakt op beide.. 2s en 3s.

    Is met de 2s 350 een idioot gezicht.. accu hangt met elastiekje aan stoke 5 a 6 cm voor de romp uit..
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    michel, brand na het initialiseren het rode ledje op je gy240 continue ??
    als dat zo is dan staat ie in heading hold en MOET de staart stilstaan.
    doet ie dat niet ? dan corrigeert ie waarschijnlijk de verkeerde kant op (schakelaartje op de gyro)
     
  10. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    De gyro reageert goed Gerard.
    Als ik opspin houdt hij hem stil. Tijdens het langzaam opklimmen in grond effect houdt hij hem stil maar geef ik dan meer power om uit het grondeffect te komen is de koek op. En begint hij te draaien. tegensturen lukt dan ook niet meer.

    M'n heli is zo zwaar dat ik de accu recht onder de rotor moet plaatsten :lol:
    Heb voor de rest alles in de punt zitten (controllers, giro, ontvanger, motor).
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en mijn vraag ? de led op de gyro ?
    das belangrijk, de GY gyros zijn zo goed dat ze op rate stand ook die staart gemakkelijk inbedwang houden, maar als ie niet op HH staat gaat het mis op het moment dat je staart ervandoor gaat door de torq van de motor of een onbedoeld rudder commando.

    ook kan je eens je rudder atvs terugzetten en flink expo erop, dan nog eens proberen.
    als je de heli opspoolt op iets glads, laminaat bevoorbeeld todat ie net los wil komen, kan je hem met de rudder dan wel allebei de kanten flink op piruetten ?
     
  12. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Weet niet of het ledje brande (zit nu op m'n werk).
    Maar ik neem aan dat ik wel iets van revo moest instellen als hij niet op HH stond.

    Op iets glad kan ik inderdaad vrolijk beide kanten ronddraaien.
    Expo en atvs moet je toch even nader uitleggen.
    (ben nog steeds newbee ;) )
     
  13. RCtechnics

    RCtechnics

    Lid geworden:
    6 mrt 2003
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Bleiswijk
    TIP VAN DE DAG!!??

    Ik heb hetzelfde gehad met de Hummie. Nu heb ik op rcgroups.com gelezen dat je 2 diodes in serie moet solderen om op deze manier de staart 1,4V minder spanning te geven.

    Nadat ik dit had gedaan was de staart veels te zwak. Nu zit er bij mij 1 diode in serie tussen en de staart is stil!

    Misschien handig om te proberen.....

    Een 1A diode (1N4001, 1N4007) werkt prima!

    Groetjes,

    Marijn
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Euhhh... jij hebt dus TEVEEL vermogen in je staart???

    Zit hier gewoon met drastisch te weinig vermogen. Als ik er nog eens een diode (diode?? geen weerstand?) tussen zet zal het natuurlijk helemaal ellende zijn.

    hmmmm misschien is die pixie controller begrensd? Kan toch niet?
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    idd marijn, de heli zijn hoofdrotor draait rechtsom, actie = tegenreactie, dus de gehele heli wil LINKSOM en heeft de staart dus te weinig power om de heli op zijn plek te houden.

    het gegeven dat je op iets glads op bijna hooverpower wel kan draaien versterkt het vermoeden dat je NIET op HH probeert te vliegen.

    ps je revo mix moet je NIET gebruiken met de gy series he !! ook niet in normale mode (niet heading hold)
    je moet je zender zo programmeren dat je kan schakelen van HH naar rate (normaal) en dan vliegen in normaal ZONDER revo mixes, en draait de heli dan weg, ongeacht welke kant op, dan compenseren met trim van de rudder tot ie (ongeveer) uitgetrimd is.
    dan je schakelaar van revo/heading hold 3 maal snel heen en weer doen, eindigend in de stand heading hold, dan synchroniseerd ie op je zenderpuls.
    controleren of je led continue brand op de gyro en dan mag de staart niet meer bewegen tenzij je zelf rudder geeft, maak daarom je rudder eens minder gevoelig in de middenstand met een klets expo dat je zeker zelf niet onbedoeld aan de rudder komt.

    edit van mij, het kan wel zijn dat je wat revo mix nodig hebt in normal vanwege de fixed pitch ipv collective pitch.
    maar zorg ervoor dat als je in heading hold gaat dat de mix dan UIT is, anders geef je meer gas en geeft de revo mix dan rudder, waardoor je heading veranderd en hij gewoon draait ondanks de heading hold.
    het ding denkt dan dat jij gewoon stuurt
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Euuhwwmmm het is een 240 hè Gerard. Geen 401. Ik kan dus de gyro (of HH) niet configureren tijdens de vlucht. Ik kan hem alleen aan zetten op de Gyro zelf (die dus aan staat).

    Verder is de revo helemaal uitgeschakeld.

    Ik zal nog eens de handleiding van de pixie 7 staartmotor controller doornemen. Misschien dat daar een begrenzer in zit?
     
  17. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    hmmm lees net in de handleiding van de pixie:

    9.3 Programming Setting 3 – Throttle Range
    Option 1: Auto throttle calibration* Recommended for aircraft use
    Option 2: Fixed throttle range Recommended for helicopter use
    Auto Throttle Calibration is a feature of the Pixie-7P that automatically adjusts the throttle range to match the range of the transmitter in use. In most cases, Auto Throttle Calibration is desirable, however,
    in some cases (such as with a helicopter tail rotor control) a fixed throttle response is desirable.

    Aangezien ik problemen heb met programmeren:
    • (Bij het programmeren van deze controller accepteert kan hij 3 standen:
      Volgas= JA
      Midden= Neutraal
      Geen gas= NEE
      Hij accepteert geen NEE. Het stomme is dat hij wel initialiseerd en dat doet hij alleen als het gas helemaal dicht staat :hammer:
      Ook met maximale EPA geprobeerd)
    staat deze dus in "option1:Auto throttle calibration" zou dit uitmaken?
    Het staat beschreven dat hij in deze modus ook de hele throttle range pakt.
     
  18. Guest

    Guest Guest

    Je zou het programmeren even kunnen proberen door de staartrotor zonder gyro aan te sluiten op een kanaal los van de pitch. Daarmee maak je het signaal naar de regelaar helemaal schoon. Dat zou goed moeten gaan. Wanneer de regelaar geprogrammeerd is kun je de gyro er weer tussen zetten en weer op het aan de pitch gekoppelde kanaal aansluiten.

    De staartmotor van mijn Hummi (vliegt nog volledig standaard) is meer dan sterk genoeg (3 lipo's), het zou me verbazen wanneer de motor te zwak is.

    Alhoewel jij volgens mij op twee lipo's vliegt, toch? (Misschien dat daar nog een oorzaak zit, maar kan me niet voor stellen)

    :D
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    michel, ik heb even de manual van de 240 ingezien, mijn verhaal klopt wel alleen kan jij niet remote schakelen tussen de flight modes.
    maar het verhaal klopt wel, eerst in normal mode en trimmen met je rudder trim, DAN uitzetten, ontvanger weer aan met gyro in HH mode, dan leest ie je puls trein en mag je staart niet meer wegzwiepen.
    ik zou zeggen probeer het straks eens.
     
  20. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    @Gerard: Maar die gyro reset zichzelf toch elke keer als je hem aanzet? (accu erop)
    Ik zal het vanavond eens proberen.
    Zal ook eens proberen zonder gyro te vliegen. Misschien dat de gyro begrenst ofzo.
    Heb inmiddels al die High Authority Large Tail Motor gekocht. Heb hem morgen binnen.

    Dat heb ik uiteraard al geprobeerd :(
    Ik denk dat 3 Lipo's zeker wel uit zouden maken. in theorie zou de staart dan een derde keer zo hard kunnen draaien (of ie het leuk vind is een tweede).
     

Deel Deze Pagina