Goede avond, Een vraagje voor de turbinegoeroes onder jullie, andere mogen ook antwoorden hoor . Vandaag na ongeveer 3 jaar geen turbine gevlogen te hebben toch maar weer eens gaan vliegen met de JTM XXX met een VT80 turbine erin. Thuis alles mooi getest en goed bevonden. Eerste vlucht geen probleem voor te starten en nadien ook voor te koelen. Klaar voor de 2e vlucht wou de motor ineens niet meer starten. Het voorverwarmen gaat goed, starter slaagt aan tot +/- 5000rpm daarna wanneer de kero ontbrand wil de starter de motor wel harder laten draaien maar lukt niet. Temp stijgt binnenin de motor maar geen hoger toerental. Eerste vermoeden een defecte stuurplaat. Daarnet de motor open gedaan en naar de printplaat gekeken, niets aan te zien van een opgeblazen component. Ook de motor manueel een startertest laten doen is allemaal geen probleem. Nu zie ik dat de rubberen ring binnenin de bendix een heel schuine kant heeft. Ik vermoed nu dat deze versleten is en wss door de jaren heen wat hard geworden is en doorslipt op de compressormoer tijdens het optoeren. Tijdens de start zie je het toerental op de display ook wel af en toe omhoog schieten. Andere die hier al een gelijkaardig gedrag hebben gehad al dan niet met een JetsMunt turbine? Mvg, Ben PS: het was wel balen na een eerste stressvolle maar bevredigende vlucht dat de motor geen zin meer had.
Als het rubber hard wordt dan kan deze idd slippen. Je hoort dan dan de start motor ook duidelijk versnellen en vaak zie je het toerental van de motor zakken. Wat ook kan is oude dikke olie welke aankoekt in de lagers waardoor de startmotor deze niet meer goed op toeren krijgt. Hoe loopt de motor uit? Blijft deze lang door draaien? Kan je anders een video maken met goed geluid?
De motor had ervoor al gelopen dus de olie vermoed ik niet. De rotor loopt mooi uit. Morgen nieuwe O-ring erin en testen maar.
Jammer genoeg ligt het probleem niet aan de versleten O-ring in de starter. Na een nieuwe gestoken te hebben doet de turbine nog steeds hetzelfde. Heb wel gemerkt dat het toerental enorm verspringt tussen 6000-18000 rpm zonder dat er een merkbare verhoging is van toerental. Dit wordt dus opsturen naar Spanje. De motor heeft een 20 tal uren gelopen ondertussen en zou in principe nog 5 u doorkunnen. Nu deze toch binnen moet ineens maar eens zien voor het 25h onderhoud en eventueel de brushless conversie van pomp en starter, nu deze er dan toch gaat zijn. Ondertussen kan ik een zelfde motor met reeds brushless uitrusting lenen van een clublid die voorlopig toch niet vliegt om de tijd op te vangen tot de mijne gemaakt is. Nadien komt die motor dan in een Carf Joker van hem. Toch leuk zo'n toffe clubgenoten hebben.
Vraag wel na of Xicoy deze serviced. Ze doen niet veel jetmunts meer. Uwe kannapin (turbine rescue) is ook een optie
En het springende toerental bij het starten is normaal voor de oude fadec. Kabels wat verder uitelkaar moet dat oplossen.
Nooit geen problemen mee gehad door de kabels. De motor zit zo al een 6 tal jaar er in en heeft altijd goed gewerkt.
Deze week bericht gehad van Jets Munt wat er met de motor aan de hand is. ECU binnenin de motor heeft een probleem. Na overleg met hen laat ik een upgrade uitvoeren op de motor door Brushless pomp en restart functie van de motor. Hierdoor moet de ECU toch veranderd worden. Terzelfdertijd wordt een 25h onderhoud gedaan omdat de motor toch al 20h op de teller had.