Stirling motor toegepast

hallo,
Ik ben een beetje aan het opzoeken over Stirling engines, meerbepaald het vermogen dat ermee opgewekt kan worden.

De 'eenvoudigste' types, de LTD (low temperature difference) die je bv kan laten draaien op de warmte van een kop koffie lijkt mij enkel geschikt om zichzelf op gang te houden, niet om nog extra vermogen te leveren?

Ik vroeg me af of er hier iemand weet heeft van stirling engines die echt toegepast worden in de praktijk om vermogens te leveren of om iets mee aan te drijven?

Mvg Bavo

Er rijden (of hebben gereden) in Eindhoven 15 stadsbussen van de firma Philips met een Stirlingmotor.
De Stirling drijft een vliegwiel aan om de energie in op te slaan om de bus van zijn plaats te rijden.
Ook met remmen wordt de remenergie in het vliegwiel gestopt.
De Stirling zelf is nl niet geschikt als tractie motor, bij stationair gebruik is hij alleen effectief.

Of het waar is weet ik niet, maar ik heb me laten vertellen dat stirling motoren ook in kernonderzeëers zouden zijn gebruikt om warmte in vermogen om te zetten. Dat zouden dan wel machines met een ander gas dan lucht, en onder hoge druk en met hoge temperatuurverschillen zijn.
Waar ze exact voor gebruikt werden (voortstuwing of hulpvermogen) en of ze nog steeds gebruikt worden weet ik niet, maar naar ik weet diende het om het geluid van pompen te verminderen (voor een stoomsysteem met turbines heb je een aantal hogedruk pompen nodig die het nodige lawaai kunnen maken).

Vroeger werden in Amerika (eind 19e eeuw, begin vorige eeuw) Stirling motoren gebruikt op afgelegen plekken waar geen (of te weinig) water voorhanden was om een stoomketel mee te vullen. Toepassing moet je dan denken aan kleine grondwater pompen en kleine agrarische of thuisfabrikage machines zoals dorsmachientjes, waterpompjes of weefgetouwen of spinmachinens.
Stuk makkelijker in het gebruik vanwege het ontbreken van een grote stoomketel: Er is meer kennis voor nodig dan je denkt om een stoommachine goed aan het lopen te houden, dat laat je niet aan een kind van 10 over. En het loopt op alles wat branden wil, wat bij een stoomketel niet zo vanzelfsprekend is. Geen hoge druk of andere gevaarlijke dingen, gewoon fikkie stoken en het vliegwiel een zetje geven. En dát kun je wel aan een kind van 10 overlaten..... Verder op droge plekken natuurlijk zonde dat het water wat je oppompt, gelijk weer verbruikt word in de stoommachine die het oppompt....

Groet, Bert

Ik dacht te herinneren dat in de VS Sterling motors in de jaren '70 in 'Motor homes' en sleurhutten te krijgen waren voor batterij ladingen dus als 12 volt generator, op een 'camping'. Duur en niet erg populair.
R

Back