hallo mensen ik ben nu in bezit van een stoomketel eigen bouw heb ik gekocht en nu nog een machine die er achter hoort dan kan ik weer verder met de sleepboot en er komen twee flampijpen op de ketel mvg hendrik
okee u heeft gelijk heb gekeken maar geen foto maar er zitten 6 gaten door de ketel heen met buisjes gevuld aan de voorkant twee doppen en boven op een gat er in het zegt me nu nog niks maar later wel hoor
Kan u zelf geen photo maken en dan op het forum zetten ben wel nieuwsgierig naar de ketel Volgens mij is hij nog lang niet af en ook nog niet gekeurd. Dus wees voorzichtig met het varen bij clups enz enz want je blijft verantwoordelijk voor alles. dus zorg a u b vooor een keurinsbewijs van het stoom wezen . Niet negatief denken he maar serieus nemen Ik waarschuw alleeen maar met goede bedoelingen verders nog veel plezier met het stoomgebeuren he
De heer van Gent geeft inderdaad een goed advies: laten keuren die ketel :!: Voor het keuren kun je contact opnemen met de NVM (www.modelbouwers.nl). Zij hebben veel kennis over dit onderwerp. De risico's die verbonden zijn aan een ketel hebben mij nog steeds weerhouden echt aan stoom te gaan. Een ketel onder druk is geen speelgoed! Een niet gekeurde ketel onder stoom kan zelfs gevaarlijk zijn! Maar, zoals de heer van Gent terecht zegt: Succes, en houd ons op de hoogte! Wim
Een late reactie op een topic maar van algemeen nut: Stoom is een fantastisch medium, laat ik dat voorop stellen! Ik ben nu circa 15 jaar bezig met modelstoommachines en heb daarom wel enige ervaring op dit gebied. Stoomketels tot en met 3 bar zijn tot op heden nog steeds keuringsvrij ! Echter, is op dit moment de regel per 2005 ingegaan dat eigenlijk ieder model met een stoom ketel t/m 3 bar een certificaat van deugelijkheid moet hebben. Dit wil zoveel zeggen dat de bouwer/eigenaar hiermee aangeeft dat de ketel in kwestie deugelijk gebouwd is met deugelijke materialen waar indien mogelijk een certificaat van is (dit is vaak niet mogelijk omdat men veelal gebruikt maakt van afval materiaal van bedrijven en er dus geen papieren zijn) edoch geeft dit certificaat aan dat de eigenaar van de ketel verantwoordelijk is. dit certificaat is te downloaden op: http://www.stoomgroepholland.nl In de scheepsmodelbouw zal men niet gauw meer dan 3 bar nodig hebben, tenzij het een behoorlijk groot model gaat worden voorzien van een echte expansie machine. Dit wil zeggen dat het een 2 of meercilinder stoommachine is waarbij de stoom uit de eerste cilinder nog arbeid verricht in de opvolgende cilinders. Hiervoor is echter een hoge druk nodig in de eerste cilinder, 3 bar is dan echt te weinig. Maar dit soort machines komen nauwlijks voor in modellen omdat deze niet makkelijk zelf aanlopen en moeilijk vanaf afstand omkeerbaar zijn (achteruit/vooruit). Meestal wordt gekozen voor een 2cilinder voldruk machine met krukken onder 90 graden en een omkeerschuif, zie de machine in de otto laufer. Dit soort machientjes blinken uit door eenvoud maar zijn toch voldoende krachtig om een scheepsmodel voort te stuwen en dit soort machientjes zijn ook makkelijk in draai richting om te keren. Stoom ketels: Bouw ALTIJD vanaf een tekening! Gebruik NOOIT messing voor de appendages, kraantjes, veiligheidsklep, enzovoort. Door het kokende water wordt het zink uit messing getrokken, het zogenaamde ontzinken en blijft er alleen poreus koper over, dit is zeer broos en breekt snel. Gebruik ten alle tijde brons om appendages van te maken. Als ketelmateriaal is roodkoperplaat of buis het materiaal. Ook hier NOOIT messing voor gebruiken. Om een buis af te dichten worden meestal " fronten " gemaakt. Om een hardhouten mal welke even groot is als de binnendiameter van de buis minus 2x de plaatdikte van het front wordt een koperplaatje omgeflenst door mideel van gloeien, afkoelen(hierdoor wordt koper boterzacht) en met een houten hamer om de mal kloppen, regelmatig opnieuw uitgloeien want koper verhard tijdens het kloppen. Uitgloeiend is het koperen plaatje met een brander tot kersrood heet stoken en daarna laten afkoelen. Soldeer alle delen van de ketel met zilver soldeer (hardsoldeer) met een smeltpunt van minimaal 600 graden. Ga nooit klooien met lood/tin soldeer dit is vragen om moeilijkheden. Pers je ketel met een plujer pompje af op 2x de werkdruk, 3 bar werkdruk = 6 bar persdruk. Als je ketel dit minimaal 10 minuten zonder drukverlies en/of lekkages volhoud mag je er van uit gaan dat je soldeerwerk goed is. Er zijn vele ketel ontwerpen, waarbij voor in schepen het type met 1 vlambuis erg geschikt is, hierbij loopt er een relatief grote buis door de ketel van voor naar achteren en hier in wordt dan een gasbrander geplaatst. Eventueel worden in deze vlambuis nog diagonaal zogenaamde dwarsbuisjes gesoldeerd, hierdoor wordt het verwarmd oppervlak vergroot en is de circulatie beter welke de stoom vorming verbeterd. Gas is met beleid een goede brandstof voor een stoomketel, ook hier geld, als je de gastank zelf maakt doe het dan veilig. Spiritus kan ook maar doordat een schip altijd schommelt en helt tijdens het draaien is de kans op morsen/weglekken van spiritus erg groot met als grote gevaar dat je een live scheepsramp hebt die je niet zomaar blust. Op de site van stoomgroep holland is meer informatie te vinden over ketels en veiligheid. Het forum aldaar wordt nog niet erg vaak bezocht maar wie weet na deze posting. Wat heb je zelf dan vraag je je mischien af: 5 kleine stationaire machientjes, 3 ketels gemaakt en als klap op de vuurpijl: op dit moment een werkend model van een stoom vrachtwagen, truck met oplegger in de schaal 1:6, totale lengte van deze combinatie 1 meter en 50 centimeter, in staat om 2 volwassen personen te vervoeren. Ook wel de clayton undertype steamwagon genoemd. Werkdruk 6 bar -> betekdn dus keuren bij de veiligheidcomissie van de NVM (nederlandse vereniging van modelbouwers) met bij behorend keurings bewijs en elke 2 jaar her keuren. Roodkoperen ketels mogen maximaal op 6 bar stoomdruk werken !! Zo een heel verhaal, maar ik hoop dat diegene die aan een stoommachine willen beginnen in hun model hier iets aan hebben. PS. de stoommachine welke in de otto laufer ligt is voor een beetje hobbyist met draaibank in een paar avondjes te bouwen. Ook de ketel is niet echt bijzonder echter moet je wel in het bezit zijn van de nodige apparatuur om iets dereglijks te bouwen en als je dat niet hebt dan ben je zo € 2000 verder aan machines en gereedschap om zo`n machientje te bouwen, kompleet kopen is dan een optie welke een stuk betaalbaarder is.
Hallo john33 Waarmee kun je het beste de nippels solderen die buiten de stoomketels zijn zoals de stoomleiding naar de stoomcilinder of naar de condensor of stoomfluit. ik wil die eigelijk solderen met tinsoldeer met een klein beetje zilver erin, of moet ik die echt met zilver solderen . Mijn ketel is van regner met 1 vlampijp deze wil ik in een sloep bouwen verder heb ik ook een 2 cilindermachine voor de aandrijving. zie meer voorbeelden op http://www.krmodelbouw.nl
@ hendrikstuurman :!: Waar zou onze bouwer: nu toch blijven met ze.n STOOMBOOT.Begrijp er niets meer van :roll: Gr. van. Gent .oftewel FREDERIK
sorry f van gent ben vanaf april aan het werk dat heeft bij mij de eerste priorytyd vandaar dat ik er niet veel tyd meer voor heb maar ben aan het sparen voor een kant en klare stoommachine lijkt mij de makkelijkste oplossing maar wel de duurste nog effe door spaaren mvg hendrik