Storing 1e vluchten na winter, motor houdt in.

Discussie in 'F3A' gestart door 1crash2often, 27 mrt 2010.

  1. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hallo mensen, was vandaag voor het eerst weer aan het vliegen met mijn Twister met de Jeti-99 en Pletty Evo 30-10. Bij de tweede vlucht bij de opgaande verticale lijn hield de motor soms in (net als een brandstof motor die net te arm staat). Niet helemaal maar een beetje stotend (aan/uit?). Daarna geland en met een ander pakket nog eens geprobeerd. Zelfde verhaal, en het gebeurde vaker tijdens de vlucht tijdens vol-gas. Toen maar snel geland.

    Regelaar gaf geen vreemde waardes (motor temp, max. amps etc. en geen storingen). Motor mechanisch geinspecteerd, niets raars.

    Wat denken jullie? Ik kan me niet echt voorstellen dat er iets met de motor is; denk meer richting regelaar.

    Volkert

    PS: ik heb de header aangepast, probleem lijkt toch eerder batterij gerelateerd dan regelaar/motor
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vreemd, je zou denken dat de motor teveel stroom trekt, maar als je dat hebt gechecked, dan zal dat het niet zijn. Eventueel zijn je accu's niet goed meer?

    Met de Spin 99 heb ik in +/- 100 vluchten nog nooit een hikje gehad:)
     
  3. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Tot nu toe nooit enige hikje wat dan ook gehad. Nu 150 vluchten gevlogen. Ik dacht ook teveel stroom of een te laag voltage (packs hele winter gelegen). De uitlezing op de regelaar was laagste voltage 36.iets; in de regelaar staat de cut-off op 28.5 V. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar die meting van de regelaar is.

    Volkert
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    150 vluchten zonder problemen is geen toeval, ik zou het toch in de accu's zoeken dan.....

    p.s. niet teveel trainen hoor, hahaha
     
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Zo schiet het in elk geval niet op met dat trainen )-: Nou ja, we zien het wel! Anders vlieg ik wel met de Inspire-90!

    Volkert
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat was de maximum temperatuur van de regelaar, kan ook met jeti box uitgelezen worden. De maximale stroom door de regelaar geregisreed is
    over een periode van 4 sec, als je niet 4 sec achter elkaar vol gas gevlogen
    hebt is die waarde niet te gebruiken.

    Had bij mijn Yak een grotere prop er op gezet en bij een meskant low pas,
    kapte de motor er een seconde of 3 mee. Was in mijn gedachte al een extra
    78" aan het kopen, maar vlak voor een landing bij de buren mocht ik weer
    gas geven :-(. Max temperatuur 101 graden, beveiliging staat default op
    100 graden max.

    Oja de volgende keren heb ik mijn stroomtang bij.
    Bart,
     
  7. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Nee, geen temperatuur probleem. Max.Amp volgens de regelaar 73A, is normaal. Ook de regelaar met de hand gevoeld, was handwarm.

    Volkert
     
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Te warm merk je op de grond niet meer, moet je echt uit de regelaar halen.

    Wat voor Accu pak vliegje
    Je kan van mij 6,7,8,10,11s 5000mAh G3's lenen om even te proberen.
    We kunnen ook een eagletree 150A monteren(zit op het moment niet in een kist). Kunnen je de spanning en stroom zien.

    Bart,
     
  9. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Rhino 4900 10S

    Regelaar was niet echt handwarm nu ik er over nadenk. Was eigenlijk helemaal niet warm.

    Volkert
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    laat maar horen 2 x5s 5000mAh CX G3 wegen het zelfde als de rihno's.
    welke aansluiting heb je ik heb female 4mm op plus en male 4mm op min.
    eagltree heeft de zelfde aansluitingen

    Bart
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zet de timing naar 15 graden.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die heb ik ook, die mag je continu met 150A leegtrekken.....
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoe reageert die 99 op hard cutoff, ( bij mij staan ze allemaal op soft )
    direct af slaan onder een bepaalde voltage, maar wat gebeurd er als je er weer boven komt, door dat je de belasting weg neemt ?

    Bart,
     
  14. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Bert: weet ik niet.

    allen: ik heb het idee dat de amperes missen, echter de batterij werkt als stroombron; je zou niet verwachten dat dan het voltage overeind blijft (36V tijdens vlucht). Vraag is dus of de Jeti-99 niet goed uitleest of tóch het voltage overeind blijft terwijl de amperes missen....

    Ik had niet de indruk dat de motor er helemaal mee kapte, meer dat hij inhield...

    Volkert
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Dat laatste kan niet. Als een accu de gevraagde stroom niet kan leveren, zakt de spanning in. Dat is natuurkunde.
     
  16. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Dat lijkt mij ook, maar toch...?????
     
  17. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Nou, saai middagje op- en neergevlogen maar lijkt geholpen te hebben. Vliegt weer als vanouds en geen inhouden meer met verticaal up. Kan dus straks weer aan mijn programma gaan werken!

    Volkert
     
  18. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    @Volkert:

    wat was er nu aan de hand?

    en off topic 2e vraagje: heb jij op je Inspire90 rolroer differentiatie toegepast?
     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ben geen accu expert maar het lijkt erop dat de chemische processen weer een beetje op gang moesten komen. Ik had de accus in november weggelegd op "storage" (dus 3,85V per cel) in de garage (temperatuur 5 - 10 graad celcius). Dat zou dus prima moeten zijn.

    Echter als ik vol gas vraag houdt hij wat in. Verder geen drama's of foutmeldingen, alleen wat inhouden bij vol gas. Nu lijkt het weg te zijn (na drie vluchten per accu).

    Andere vraag: ik heb daar een hoop aan zitten sleutelen, ik zal het even controleren wat het nu is. Volgens mij nu geen differentiatie.

    Volkert
     
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hmm, nu wel programma gevlogen en toch weer problemen tijdens de vlucht. Niet alleen upline maar bijv. ook tijdens rollen horizontaal. Ook op alle drie packs. Begin langzamerhand te denken dat failsave inkomt af en toe. Vlieg Futaba 2.4Ghz. Schiet mij maar lek. Heb nu een nieuwe ontvanger accu besteld. Als het dat niet is zender/ontvanger maar opsturen. Balen!

    Volkert
     

Deel Deze Pagina