Storing door bluspompje in werkschip

Discussie in 'Werkschepen' gestart door mvanderweijden, 23 okt 2005.

1. Heeft iemand kennis van zaken omtrent storingen op bv de roeren wanneer de bluspomp wordt gestart. De roeren beginnen nml als een gek heen en weer te flipperen. Nu weet ik dat de e-motoren ook ontstoord dienen te worden (dit is reeds gedaan bij mijn model). Is dit ook een mogelijkheid voor de bluspomp ?

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Wat denk je er zelf van ?????? :?:
    Een motor is een motor toch. :!:
    Zou het in ieder geval dan wel doen hoor :D
    En dan succes er mee he :|

3. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Uiteraard moet een bluspomp ook worden ontstoord. Dit doe je op dezelfde manier als met je aandrijfmotoren, dus met 3 condensatoren. Zie ook de faq: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=18&start=0

Als je een pomp hebt met een plastic ommanteling wordt het lastig om condensatoren aan het motorhuis te solderen. Zelf heb ik bij mijn VDO-pompen een gaatje geboord door de plastic huls heen en een paar mm in het motorhuis. Hierin heb ik een messing parkertje geschroefd, waaraan de condensatoren zijn gesoldeerd. Dit zit al 25 jaar zo.

4. Bedankt voor de idee om een gaatje te boren in de kunstof motorbehuizing omdaar dan een parkertje in te schroeven om zo de condensatoren vast te solderen.
    Hopelijk gaat het werken en is mijn probleem daarmee opgelost.

Bedankt.

5. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Wel voorzichtig doen, hè! Iets te diep boren en je gaat door de behuizing heen en je raakt een veldmagneet.

6. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Heb vroeger hetzelfde probleem gehad met een goedkoop plastic pompje.
    Heb dit opgelost door het pompje in een metalen "doosje" te stoppen: een kooi van Faraday!
    Misschien werkt dit ook wel met een doosje van gaas in plaats van massief, maar ik ken de relatie tussen de gaaswijdte en de stoorfrequentie niet. Wellicht iemand anders?
    Dus: welke gaaswijdte kan het doosje nog hebben om voldoende de storingen te dempen?

Wim

7. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Hallo Wim,

Er was vroeger een Club die Scheepsmodellen en Raceauto's had dat was nog in de tijd van alleen 27 Mhz.
    Daar dit allemaal op hetzelfde terrein plaatsvond hebben ze de Racebaan met Kippegaas overspannen.
    Simpel maar doeltreffend.

Gr Jan

8. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Jan,

dat zou betekenen dat een kooi van Faraday, gemaakt van fijnmazig gaas (kuikengaas of kleiner) al zou werken.

Wim

9. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    We gaan van onze scheepsmodellen natuurlijk geen kippenhok maken, dus gewoon normaal ontstoren die motoren!

Je kunt overigens wel kijken of een condensator tussen beide motoraansluitingen al voldoende is. Bij de miniatuur-vertragingsmotortjes (die trouwens gigantische storing geven) is dit in ieder geval genoeg om de ontvanger rustig te houden.

10. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat heb je nu eens leuk gezegd CORRIEN geen kippenhok. :D :D
    Kakelen dat doen ze wel hoor.
    En niet zo wienig :oops:

11. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Corrien,

ontstoren door een condensator over de motoraansluitingen te zetten hielp onvoldoende.
    Omdat de behuizing van plastic was, kon ik geen condensatoren naar dat huis leggen (de bovenstaande tip van het schroefje kende ik toen nog niet) dus restte mij niets anders dan de grove manier: een metalen bakje. Ik had geen problemen met gewicht, een metalen bakje was voorradig, dus de keuze was snel gemaakt.

Wim

12. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, Wim. Een oplossing voor een probleem is een goede oplossing als 't ie het gewenste resultaat heeft.

13. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Bedankt Corrien, weer helemaal opgelucht :wink:

Het is inderdaad de laatste mogelijkheid die je kunt proberen. Als dit niet helpt, helpt er niets.
    Daarom toch nog eens de vraag: wat zou de maaswijdte maximaal moeten zijn om storingen tegen te houden?
    Een "kippengaas"oplossing is voor sommige mensen dan de op een na laatste oplossing, die lichter is dan een totaal gesloten metalen bakje.

:!: Misschien nog een mogelijkheid: motortje in alu-folie verpakken. Let wel op dat je in dat geval al het blanke metaal goed isoleert (tape o.i.d)

Wim

14. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @Wim:
    Als je je eigen frequentie weet, kan je wellicht de maaswijdte van het gaas daarop aanpassen, maar wat nu als er een ander model naast het jouwe vaart? (Uiteraard op een andere frequentie :wink: )

En ja, ik weet het, dit valt onder de categorie 'spijkers op laag modelbouwwater zoeken'...

15. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Roel,

Samen met jou heb ik ons op het verkeerde been gezet :oops:

De storingsbron is de motor!
    Niet de besturing.

Je kunt deze storing filteren wanneer je de frequentie van DIE storing hebt, niet die van je besturing.
    Dus:
    wat is de frequentie van "storing" :wink:

:wink: Inderdaad: er is niet 1 frequentie, maar een hele brede frequentie-range met storing.
    Dus: dat filteren wil alleen met een hele kleine maaswijdte, dus toch alu-folie?

Wim

16. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Zelf blijf ik erbij dat blik (ijzer!!) een betere kooi maakt dan aluminium. Ijzer heeft nu eenmaal betere magnetische eigenschappen dan alu.

17. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Klopt ook weer Gilbert,
    maar alu-folie is iets eenvoudiger verkrijgbaar dan bv ijzer-folie

Wim

18. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Groente blikjes bij overvloed he :D :idea: :!:

19. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Mr van Gent heeft gelijk, conserveblik in overvloed. Veel van de drankblikje zijn erg dun, en de meeste zijn van ijzer, een testje met een magneet kan uitsluitsel brengen. De scherpe kanten omflenzen of afplakken met dikke tape, om verwondingen te voorkomen. Op het 10-tal boten waar ik al aan gewerkt heb, bleek bij 2 dit systeem over de aandrijfmotoren, de enige oplossing om de reikwijdte van 10meter, naar normaal te brengen. Alle 2 betrof het "toevallig" goedkope (1Eur) Buhler-motoren vanop een beurs.

20. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Goh Corrien nu duw ik het hele model in een blikje
    Hoe vindt je dat in plaats kippenhok he :D :D :D

Deel Deze Pagina