Storingen; Multiplex? mobiele telefoon? windmolens?

Peter Den

PH-SAM
Enige tijd geleden stond ik samen met mijn maatje te vliegen aan de Slufter/Maasvlakte.
Met enige regelmaat ondervonden we duidelijk en beiden (35Mhz), alhoewel op verschillende kanalen uiteraard, op het zelfde moment storingen.
Gevolg bij mij: 1 crash, een bijna crash en bij vliegmaat steeds weer kortdurende wilde stuurbewegingen.
Als enige verdachten konden we de in bedrijf zijnde windmolends die vlak achter ons stonden bedenken, maar ja, raar verhaal.
Eerste vraag: iemand die van deze mogelijkheid iets meer weet of ervaring heeft?

Andere redenering: op Duits forum over de combinatie Multiplex EVO met 2.4Ghz module (Jeti) rapporteerd iemand plotselinge zender/ontvanger-uitval toen hij mobiel gebeld werd (inclusief nare crash).
In de daaruitvolgende discussie wordt als grootste verdachte toch Multiplex gezien en wordt beweerd dat Multiplex op zijn site een waarschuwing heeft voor gebruik van mobiele telefoon bij zenders (niet op de site kunnen vinden) en de gedachte dat dit Multiplex en niet 2.4Ghz gerelateerd zou zijn.
Ook dat dit een specifiek Multiplex probleem zou zijn?
Nu heb ik er weinig moeite mee om tijdens vliegen mijn mobiel uit te zetten, maar wat betreft omstanders heb ik natuurlijk minder te vertellen.
Ook trof mij toen dat het in het begin gemelde probleem nu een tweede verdachte heeft nl mobiele telefoons, dit omdat het probleem zich kennelijk breed over het spectrum voordeed?
Opvallend is ook dat de melder op het Duitse forum de storing eerst wel maar daarna niet heeft kunnen reproduceren.
Is hier iets over bekend, weet iemand hier meer over?

Windmolens kunnen wel degelijk een bron van storing zijn. Officieel zou dat niet mogen, maar er is al een club in NL die op z'n minst tijdelijk geen 35Mhz vliegers toestond vanwege een enorm strooiveld wat de naburige windmolens veroorzaakten. Of dat voor 2.4Ghz ook geld, ik weet het fijne er niet van.

Mijn eigen ervaringen met multiplex zijn slecht, waarbij ik erbij moet zeggen dat ik zelf nooit een multiplex zender gehad heb, maar meerdere mensen bezig gezien heb met multiplex spullen die het niet storingsvrij kregen, echter.. er zijn heel veel tevreden multiplex gebruikers, zeker in 'de zweefwereld' worden de multiplex-zenders echt gewaardeerd. Ik denk dus niet dat het een multiplex-probleem is.

Mobiele telefoons zouden geen storing moeten geven, maar het valt nooit uit te sluiten. Het is sowieso verstandig om het ding uit te zetten als je gaat vliegen, immers, vliegen en bellen gaat toch niet tegelijkertijd en het ding kan alleen maar je aandacht afleiden, wat je niet wilt.

Hou, gezien de locatie, ook rekening met eventuele storingen door sterke radars.

Als het niet in het toestel zit (bekende stoorzaken als metaal-op-metaal contact) en de spullen op andere locaties allemaal prima werken, is er eigenlijk maar 1 oplossing.. en dat is op zoek gaan naar een andere vlieglocatie.

Multiplex en mobiel bellen is geen probleem, zelf bellen of gebeld worden tijdens het vliegen levert geen problemen op, dus dat kun je vergeten. En nee nog niet handsfree geprobeert..............;)

Hetgeen Hezik aangeeft over MPX kan ik niet beamen, ik vlieg alleen maar MPX en heb eigenlijk vrijwel nooit problemen gehad met die spullen.

Gezien de bevindingen van de MVA te Almere denk ik ook dat je het in die windmolens zou moeten zoeken, maar ook dat betwijfel ik een beetje, dan zou die storing mijns inziens constant moeten zijn en niet in fases. Ik denk eerder dat je last hebt gehad van een andere wildvlieger/rijder/vaarder die ergens anders bezig was

Een andere vlieger die op twee kanalen actief was, en ook nog eens precies dezelfde als topicstarter en zijn vriend? (beiden op 35 mHz, beiden op hetzelfde moment last van de storing) Het kan natuurlijk Theo, maar het is wel lastig denk ik :D

Andere suggestie wat nog zou kunnen.. er was hier wat discussie over de afstand tussen piloten en hun zenders en mogelijk daaruit voorkomende storigen.. misschien dat daarvan hier sprake was? Op welke kanalen werd gevlogen, waren dat kanalen die naast elkaar lagen?

@Theo: mijn eindconclusie was dat het niet aan multiplex zou liggen ;)

Het is al vaak bewesen dat mobiel bellen geen storing veroorzaakt .

Op de Maasvlakte ? Buitenlandse schippers die met sterk zend spul met de familie spreken ?

Ik ken ook veel Duitse club's met windmolen's waar helemaal geen storing is, als je maar een paar hondert meter er van weg blijft .

Mvg Johan

storing??

mijne heren
De maasvlakte is onze thuis hang
Wij (een vriend van mij en mijn zoon en ik zij de gek) vliegen er al jaren zeer regelmatig
en soms bij noordwester wind met de windmolens in je rug en we hebben nog nooit enige storing in deze richting gezien of gehoord van anderen
De enige storing die je er van kunt hebben is als je er tussen gaat vliegen door druk verschilen als er een wiek voorbij komt (trouwens leuk om te doen ,je leert er sturen mee) als je gaat landen
Dus voordat er spook verhalen komen ,ook als electronicus zijnde en met Radar apparatuur bekend (werk in de scheepselectronica) kan ik er ook niet mee leven.
Er moet een ander oorzaak zijn geweest
gr jan

die duitser vliegt toevallig niet met een amerikaans prototype die op 1,8ghz werkt? 1,8 ghz wordt veel gebruikt voor draadloze netwerken in amerika.

daar hebben ze er geen last van omdat hun mobiele telefoons op een andere frequentie zitten. in nederland zitten mobiele telefoons op 1800mhz.

nu kan ik me eigenlijk geen zenderset voorstellen die op 1,8ghz werkt.

maar ik weet dat een prototype van een fax met telefoon draadloos op 1,8ghz behoorlijk invloed had op de mobiele telefoons en andersom.

*is tevens ook illegaal in nederland

Moderne mobiele telefoons met "blauwetandjes" aan boord (en ingeschakeld) zouden mogelijk zenders op de 2,4GHz kunnen beïnvloeden (zeker een systeem als dat van Jeti dat met een 2-weg communicatie werkt).... maar ook allerlei (2,4GHz) modules die via een kabeltje op de leraar/leerling poort geprikt worden kunnen makkelijker storing oppikken (zeker bij foute "doe-het-zelf" gefabriceerde kabeltjes) ....

Laatst bewerkt:
Ik draag hoorapparaten.

Je wilt niet weten wat scheepsradars voor stevige 'blieps' kunnen veroorzaken.
Dit is geen storing op een frequentie, maar stevige instraling in je electronica.

Ik maak het fenomeen ook wel eens mee . Ik zelf heb een multiplex, mijn vliegmaat een Graupner zender. We vliegen op verschillende kanalen en kunnen zonder problemen om elkaar heen vliegen zonder een tik te merken op de ontvanger. Laag voor bij vliegen met motor bijna uit (dan hoor je de servo's boven de motor uit) en als je dan een storing hebt hoor je de servo bewegen . zonder dat je aan de knuppels zit

Op sommige dagen heb ik nergens last van en op andere dagen kan ik soms nog net mijn kist landen. Dan heb ik er niet alleen last van met een multiplex zender , maar zijn er ook problemen met de Graupner zender.

Of de windmolens nu draaien of niet maakt niet uit. Trein verkeer heb ik ook aan gedacht maar storingen zouden dan altijd voor moeten komen. De enige optie die ik nog kan verzinnen is een zend amateur al dan niet met vergunning.

3.6 Radio- en televisiesignalen
In een rapport van de Hoofddirectie Telecommunicatie en Post (Aitink, 1998) wordt aangegeven dat windturbines op twee manieren radio- en televisiesignalen kunnen verstoren. Er kan verstoring optreden door reflecties (de zogenaamde “backscatter” of “backward scatter”) en doordat de ronddraaiende wieken ‘hakken’ in de ethersignalen (zogenaamde “forward scatter”).
• Backward scatter kan optreden als de afstand tussen de zender en de windturbine groter is dan de afstand tussen de zender en de ontvanger. Dit effect kan leiden tot ‘dubbele beelden’.
• Forward scatter kan optreden als de windturbine zich bevindt tussen de zender en de ontvanger. Er ontstaat voorwaartse verstrooiing van het elektromagnetische veld.
Aitink geeft aan dat nog onbekend is wat de invloed van windturbines zal zijn op digitale radio- en televisieontvangst.

http://www.ggd.nl/ggdnl/uploaddb/downl_object.asp?atoom=40669&VolgNr=436

Mensen bedankt voor de input.
Wat betreft de storing op de maasvlakt/slufter betreft lijkt het er toch op dat er iets breed over de band gaande is of soms kan zijn.
Onze volledige observatie: we staan vlak bij elkaar met de ruggen naar elkaar Ik met Cockpit MM en Jeti MPD ontvanger kan 63, hij met een Multiplex Europa, een oud beestje voor het zand maar met een betere ontvanger kan 72.
Geen andere vliegers en we vliegen al zeker een kwartier probleemloos.
Ik hoor mijn maat (Hans)zeggen: ''hee ik heb storing'', tegelijk tetterd mijn kist onbestuurbaar de grond in, zijn kist maakt enige wilde bewegingen en is dan weer rustig.
Hij heeft nog een betere ontvanger bij zich: die zetten we in mijn kist: ik vlieg een half uur storingsvrij terwijl Hans nog steeds af en toe tikken krijgt.
Zet mijn eigen ontvanger terug (ga niet meer vliegen) maar konstateer dan van tijd tot tijd ineens wilde storingsklappen.
Het lijkt er wel op dat de betere ontvangers met dit type storing ook beter omgaan dus.
Dit zou kunnen verklaren waarom sommigen dit euvel daar wel en anderen niet konstateren.
Dus misschien: waar vliegen de storingslozen mee en waarmee de wel gestoorden(ha ha)? bv Bergontvangers ed?
Wat de verdachten ook zijn: bewijzen lijkt er niet in te zitten en ja als het bv een schip is wat doe je er dan aan(en windmolens bevechten is ook al eens door Don Q gedaan).

Ook op de Wasserkuppe, samenstaand met veel anderen veel rare verschijnselen waar ik niet de vinger onder krijgt: storing door bijliggend kanaal? mobieltjes? iemand zit ondanks het bord op je kanaal te rommelen? (ten minste een keer gekonstateerd) enz.
Heel vreemd : vlak voor de helling en de meute vlieg ik weg: kist nauwelijks bestuurbaar: toch zo goed en zo kwaad naar een safe afstand om te landen/chrashen gestuurd maar daar ineens geen problemen meer en vlieg een half uur op 100 tot 400mtr afstand, geen problemen: kom binnen om te landen: laatste 10 meter geen besturing!

Nu wil ik, als notoir wildvlieger,(of zoals ik het zelf liever noem: vrijvlieger) over op 2.4Ghz. Lijkt mij voor mij, maar ook mijn collega-vliegers wel zo aardig, maar dat is ook wel weer een stap die je graag in een keer goed wil doen.
Vandaar mijn zorg om de mobieltjesdiscussie en de Multiplex EVO.
Met 2.4 hoopte ik namelijk in ieder geval minder kwetsbaar voor storingen van welke aard dan ook te zijn.

Pagina12c

Anderzijds heb ik door metingen vastgesteld, dat
die reusachtige mastodonten in het landschap, die
reuze windturbines waarvan die wieken wel
vervaarlijk draaien, maar in het geheel GEEN
elektrosmog veroorzaken.
Waarschijnlijk omdat de stroomkabels onder de
grond liggen.

Alhoewel deze reusachtige windmolens dan
weliswaar geen elektrosmog veroorzaken, uit
milieu oogpunt gezien kunen er toch wel
bezwaren aan kleven.
Geluid is ook vaak een vreemd probleem.
Net als bij treinverkeer, kan het ontstane lawaai op verschillende afstanden en verschillende hoogtes geheel anders ervaren worden. En dan heb ik het nog niet eens over extra laag frequent geluid (tussen 0,5 Hz en 20 Hz).
Het heeft te maken met de windrichting, de kracht van de wind, en de verschillende luchtlagen.
Daarbij speelt het profiel van het landschap ook een belangrijke rol.
De wind gaat van laminaire stroming dan over in turbulentie, en dan weer in laminaire stroming, etc. Dat is een van de redenen, dat de berekeningen van deskundigen er zo weinig van bakken.
In ieder geval is het aan te raden dergelijke windmolens toch ver van bewoonde gebieden te plaatsen, om geluidsoverlast te vermijden.

Nieuw is de uitspraak van een rechtbank te Koblenz. Een uitbater van een windmolen behoefde deze niet uit te schakelen, ondanks het feit dat deze windmolen de radiontvangst van omwonenden stoorde. In principe stoort de molen zelf niet op elektrotechnisch gebied; enkel de wieken kunnen door hun refelekterend of dempend vermogen de radiosignalen pulserend onderbreken.

Ik heb soortgelijke problemen gehad in Duitsland, met een handscanner kwamen wij er achter dat er een Turkse zender op mijn kanaal zat. (76)
Soms waren de storingen best heftig en heb bijna een schaalheli gecrashed daardoor.

In NL heb ik nooit problemen gehad met de MPX.

Vliegeniertje: idealiter stoort een windmolen inderdaad niet. Er is een heel pakket aan technische eisen waar zo'n ding aan moet voldoen en daarin wordt ook de afstraling van radiografische signalen meegenomen.

Echter.. in Nederland is er al een club geweest waar men een tijd niet kon vliegen door storing van ... een windmolen. De 'radiodienst' (of hoe dat ook heet) is daar langsgeweest en die zag enorme storingspulsen over de hele band. Die windmolen was dus gewoon niet goed ontstoort.

Het is dus niet per definitie waar dat een windmolen niet stoort, in de praktijk is gebleken dat het kan.

In dit topic betwijfel ik het echter, gezien de ervaringen van topicstarter. Met een windmolen zou je niet 'fases van storingen' krijgen, maar gewoon continu storing.

Ik vermoed dat er hier sprake is geweest van een zendamateur, radar, of iets anders wat mogelijk periodiek gebruikt is.

Windmolens, meervoud. In de bocht van de A27 richting almere.

windmolenbladen zijn gemaakt van plastic, (of overtrokken met glasfiber oid) en als dat draait,
wekt t statische electriciteit op, wat weer moet worden afgevoerd voor de bladen in de fik vliegen of zo

Deze molens hebben een goedkope manier van statische electriciteits afleiding,
dmv koperen bollen, 1 aan elke wiek, en 1 aan t huis (aan aarde dus)
ipv via de lagering oid zoals in andere molens gewoon t geval is.

Af en toe een bliksempje tussen de bolletjes en de bladen zijn weer ontladen.
Maar zoals meneer macaroni al wist, dit geeft piekstoringen over de heeele band..

Dus niet CE goedgekeurd, afbreken die molens maar weer? Nope.
Ze zijn nu gesommerd door radiodienst dit systeem aan te passen.

voorlopig is dit systeem losgekoppeld, hopen wij op wat zwaar onweer.. ;)

Laatst bewerkt:
Macaroni??? Dat kan je eten.

:-D :-D

Het verhaal van Niek met de statische electriciteit zou volgens mij de spijker wel eens op zijn kop kunnen slaan. :teacher: Ook wij hebben geconstateerd dat bij tijd en wijle de gehele 35Mhz band kortstondig gestoord wordt, dit alleen indien de in de nabijheid van het veld staande windmolen in bedrijf is. (wat dus meestal het geval is) Maar deze gedachtengang hebben wij er nog nooit aan verbonden. Het zou zo maar kunnen....

Back