Stroomverbruik ECU als installatie af staat?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Richard Branderhorst, 16 aug 2006.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Vanwege vliegproblemen in Deelen (inmiddels opgelost) hebben mijn twee jets enkele maanden idle gestaan.
    Toen ik vorige week de zaak weer eens oplaadde, bleek dat beide ECU accu's nagenoeg leeg waren gelopen. Nieuwe accu's. Jetcats.

    Trekt de ECU dan stroom, als de ontvangstinstallatie af staat?
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Klopt helemaal, Richard. Altijd de stekker eruit halen na een dag vliegen.
    Overigens hebben de laatste versies van de Jetcat ECU een beduidend lagere lekstroom.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Hoi Bert,

    Tks, opgelost dus.

    Ik heb de laatste versie ECUs erop zitten, want het is idd niet snel gegaan, ik heb het eerder dan ook niet gemerkt, omdat ik met korte tussenpozen altijd wel aan het vliegen of proefdraaien was.

    Hopelijk kunnen we nu de komende maanden voor de winter weer lekker de verloren dagen inhalen! Heb er zin in.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Zo, Deelen vandaag...
    Diverse mods uitgeprobeerd, oa CG van de F16 weer iets verder naar achteren, nu is hij mooi lo speed te vliegen, inclusief de final, zie plaatjes....

    Zelfs een paar touch and goes gemaakt (tuurlijk Thomas gevlogen..)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Richard, leuk te zien dat je weer druk bezig bent! Gelukkig dat we weer af en toe kunnen scheuren daar...
    Hoop over een maandje mijn F16 weer airborne te hebben, kan ik ook eindelijk weer eens aan mijn trekken toekomen :D

    Groet,
    Gerald
     
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi


    Als jullie weer gaan vliegen op Deelen, zou ik het graag willen weten, ik woon er namelijk maar 10 km vandaan en zou graag eens willen kijken als jullie aan het vliegen zijn.

    Ik weet dat ik me moet aanmelden daar, maar als jullie het ook leuk vinden als ik kom kijken, krijg ik ik dan een uitnodiging van jullie ???

    Zou ik erg gaaf vinden.

    Anders ga ik met een verrekijker kieken hihi.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Richard, waarom geen schakelaar ertussen?? Ik weet, iets stroom verlies, schakelaars kunnen ook een keer falen maar je stekker een keer vergeten moet je ook niet té vaak doen, vindt die accu niet zo fijn...

    Mijn Orbit regelaar heefd precies hetzelfde. Ook al staat de ontvanger switched off, er blijven altijd een paar circuits in de ECU op spanning. Bij Orbit krijg je er dan ook standaard een schakelaar met laad stekker geintegreerd bij, zie foto hieronder van mijn F16:
    - bovenste schakelaar van ECU
    - daaronder RX schakelaar
    - daaronder DSC aansluiting. (Vooral op wedstrijden met zender bewaking heel nutting)
    - rechts daarvan RX batt. laad bus.
    Schakelaars staan ook in dezelfde "flow", alle twee naar voren is uit en naar achteren dus aan.
    [​IMG]

    Ieder op zijn eigen manier, ik vind dit wel handig.

    Groet,
    Gerald
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Gerald.
    Ja, idd ook een oplossing.
    Het ging er mij om, om bevestigd te zien wat ik vermoedde. Dat blijkt dus zo te zijn.
    Omdat ik via een MPX stekker in het circuit (snel) kan laden, laat ik tegenwoordig deze stekker dus nu maar afgekoppeld als hij thuis opgeslagen ligt.
     
  9. Sandor

    Sandor Guest

    nou richard
    ik gebruik de graupner high power schakelaars
    deze kun je via de normale laadkabel met 2000 mah laden.
    ik gebruik ze in alle jets.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb aan de accu's overal dikke draden zitten.

    Bij de F16 kan ik makkelijk bij de Emcotec RV6 en ze daar direct van af trekken om te laden.
    Bij de Hotspot zit alles verstopt en heb ik een extra MPX stekker ingelast die op een bereikbare plaats naar boven komt.

    Ik laad met 5Ah op het veld, thuis normaal. Bij de Swiss Trainer, overdag tussen de sleepvluchten door, doe ik dat ook al jarenlang hetzelfde, nooit problemen. Al 1200 vluchten dus.
     
  11. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hallo Richard,
    Hoe ver heb jij je zwaartepunt naar achteren gelegd vanaf het originele plek? (het is toch een PA f-16)?

    Groeten,
    Peter Coers (881 fotoalbum)
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Peter,
    Beetje Of Topic maarreeee.....

    Nope, het is nunne Spiderjets F16.
    Het CG ligt nu op 347mm vanaf de achterlijst, maar ik weet niet in hoeverre dit met de PA F16 vergelijkbaar is. Hier vliegt-ie nu erg fijn mee....
    Het is een verschrikkelijk leuke bak, best wel goedmoedig, maar van de andere kant toch een hele bak om te vliegen met superkleine vleugeltjes. Ongelofelijk hoe dat het allemaal in de lucht blijft met die kleine flappen....

    Heb deze week de allerlaatste basic kit van Nicolas gekocht, nu is het echt afgelopen met de productie....
     
  13. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Tja, ik had al een vermoeden gezien de dragchute housing en dat voor een F-16 liefhebber :oops:
    Voordat ik mijn PA F-16 kocht had ik ook veel interesse voor de spider kit.
    Ben later toch voor die van Philip gegaan. Intussen ben ik zeer nieuwsgierig naar de Skymaster jet. Net wat groter en toch niet zo kolossaal als die van Marijn.
    Misschien kom ik ook wel naar Rozenburg, is wel een end rijden vanuit het hoge noorden.
    Gr. Peter
     

Deel Deze Pagina