Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar een gelukje ook, gelukkig. Zo kon ik een tijdje terug een gedeeltelijk gebouwde Swiss Miss overnemen van iemand op het Modelbouwforum. De overdracht vond plaats op de heilige grond van OHA. Het ontwerp en een foto van het origineel:
Inmiddels ben ik begonnen met de bekleding. De vleugels en de romp waren al in ruwbouw af, enkel bekleding ontbrak nog. (Evenals aandrijving, etc.) Dit is een foto van de onderzijde, bespannen met Spannvlies. De spanten zijn voorbewerkt met (iets verdunde) Mod Podge. Er is verder nog niet opgespannen, want ik ben een beetje bang dat het dan weer losgaat aan de onderzijde.
Nu is de bovenzijde aan de beurt om bespannen te worden. Tevens loop ik daar aan tegen een uitdaging. Namelijk, hoe krijg ik de overgang tussen middenvleugel en oor mooi, zonder dat het Spannvlies loskomt van de rib. En, begin ik dan beter met de oren van de vleugel of het middendeel?
In feite ben je verkeerd om begonnen.. Eerst de bovenkant die je om de achterlijst slaat en ook om de voorlijst. Dan de onderkant die gelijk valt met de achterlijst ( paar mm korter) en die onderkant sla je een klein stukje om de voorlijst De bovenkant zet je eerst op de kopse kanten en daarna op de achterlijst en op de voorlijst vast...met de spanlak over de bekleding..het zakt er zo door en lijmt de bekleding aan het frame. Dan draai je de vleugel om en breng je wat Action knutsellijm op dat strookje wat om de achterlijst moet..en direct smeer je die druppels knutsellijm met spanlak uit en sla je die strook om de achterlijst. Het zelfde doe je met de voorkant. Of je met het middendeel of met de tip begint maakt niet uit maar het deel wat je het eerst doet sla je..ook weer met hulp van die knutsellijm.. een stukje naar beneden tegen de knikrib. Nu de onderkant. Met een mengsel van 1 deel knutsellijm en 3 delen thinner smeer je de onderkant van de ribben in..en dat herhaal je 2...3 x Zodra droog kan het stuk er op gelegd worden en je brengt spanlak aan op de bekleding tpv de ribben en met een vinger druk je het als het ware door. Daarna zet je het vast met spanlak op de bekleding bij de achterlijst..en weer met lijm en uitgesmeerde spanlak op die strook die om de voorlijst moet. Als alle panelen bekleed zijn ga je voorzichtig spannen met de bout..begin met eigenlijk te lage temperatuur en voer die desnoods op. Net aan strak is voldoende. Dan alles gelijkmatig met 1 laag spanlak lakken. Nu kun je als je dat wilt kleurtjes aanbrengen met tissue..bv servetten tissue..3 laags wat je splits nadat je ongeveer rondom 3 cm er af hebt gesneden..( de perforaties) Tissue moet iets van 4 lagen spanlak hebben en bij die laatste laag neem je al het spanvlies ook weer mee. Dan een laag Ceta Beaver zijdeglans meubellak er op ( is watergedragen) . Nu kunnen eventuele waterslides aangebracht worden. Als laatste nog 1 laag Ceta Beaver..laat zich het best verwerken met een afwas sponsje. Denk er aan..spanvlies heeft een boven- en een onderkant..de holle kant van de rol moet altijd aan de binnenkant komen.