Symmetrisch maken van zelfbouwmodellen en vacuüm vormen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Satoer, 22 jan 2004.

1. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Na de vele draadjes gelezen over dit onderwerp in dit forum heb ik toch nog wat vragen over dit onderwerp

Na nauwlettend het draadje “Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire” te volgen dat inmiddels is aangekomen tot het maken van een model-mal kreeg ik toch wel de echte modelbouwkriebels en lijkt het mij erg leuk mijn eigen canopy’s en helikopterromp -modellen te maken en vacuüm te vormen voor een 30-size heli (Logo 10).
    Uit andere draadjes vond ik nog al een interessante link van Jorrit: http://mvcpegasus.nl/tip8/tip8.htm
    Hier heeft iemand op een simpele manier een vacuum vormer gemaakt:
    MDFbak met gaten, plastic verwarmen, eroverheen en stofzuiger aan.
    Op zich goed te doen denk ik, echter dit is slechts een klein kapje van een vliegtuig. Wat nou als ik een kap van een 50cm bij een meter wil gaan maken. Werkt deze techniek dan ook nog goed?

Nog een vraag bij het maken van een romp. Ik zou hem uit klei of gips willen maken. Gewoon lekker grof en dan wegschuren tot er een strak model ontstaat.
    Maar heeft iemand een geniaal idee om hem perfect symmetrisch te krijgen. In de computer kan je makkelijk mirroren of flippen. Maar doen jullie dit in real-live gewoon op het oog? Of elke keer een spiegel op de snijlijn om te vergelijken.

Laatste vraagje. Wat voor materiaal is hier goed geschikt voor? Is dat makkelijk te verkrijgen (waar) en kostda?
    Bij het linkje hierboven gebruiken ze vivak-plaat. Is dat het meest geschikte?

Groetjes Michel.

2. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Je kap volgooien met gips, laten drogen en weer loslaten, dan heb je een perfecte vorm :wink: . Weet iemand nog andere (betere) ideeen?

Groeten Laurens

3. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ik wil echt de kap zelf ontwerpen dus niet meer "kopies" maken van die (lelijke) Logo10 canopy.

4. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    De meest voorkomende manier is om een de zij doorsnede uit te snijden uit hout (triplex) dan een stuk of wat zij spanten (dwars doorsneden) er haaks tegenaanplakken, dan opvullen met dik balsa of piepschuim, bekleden met glasmat en epoxy, negatieve mal maken, volstorten met gips/beton en et voila. Veel werk, maar in mij ogen de beste manier om zo'n mooi mogelijk resultaat te maken. E.v.t. kun je dan i.p.v. een kap trekken, ook een van epoxy maken. (als hij niet doorzichtig hoeft te zijn natuurlijk :wink: )

Veel succes

5. sid

sid Guest

6. jacques

jacques Guest

7. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Michel,

Ik ben in de eerste plaats blij dat mijn Bouwverslag heeft bijgedragen tot het maken van dit toch wel zeer goed onderwerp. :wink:

Voor mezelf heb ik al wel de mallen om een cockpit te trekken, maar nog geen vacuumtafel.
    Een vacuumpomp heb ik ook in mijn bezit, maar lees dat de meeste het doen met een stofzuiger, zal mijn vrouw leuk vinden. :lol:

@Jacques: De site van Willy kan je ook in het Engels bekijken. http://translate.google.com/translate?u=http%3A//www.rc-scale.com/index.html&langpair=fr|en&hl=de&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=/language_tools
    Met Willy heb ik ook bijna dagelijks contact, toffe en ervaren modelbouwer, die net als ik een Brian Taylor toestel aan het bouwen is.

Ben eens benieuwd of er nog tips komen ivm vacuum trekken van cockpit en dergelijke.

Welke zijn de beste gloei elementen hiervoor?

Tom

8. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Hoi Tom, leuk dat jij je ook mengt in het draadje :worship: ;)
    Van wat ik gelezen heb moet een badkamerstraalkachel voldoende zijn. Of het gewoon even bakken in de oven, de stofzuiger gebruiken zal geen probleem zijn maar ik denk dat mijn vriendin behoorlijk gaat flippen als ik onze combi-oven volgiet met gesmoten plastic ;)
    Ik denk zelf dat ik de eerste testjes ga proberen met ons gourmetstel (met verwijderde bakplaat). Haha ik hoor jullie lachen, Maar dat ding heeft een vrij groot oppervlak met een goed verdeeld warmte-element. Whatever gets the job done...

Proberen = Leren :D

Ik lees ook overal dat ze het doen met stofzuigers. En dat een zuiger van 1500 watt voldoende is. Ik heb er hier een staan van 1600 dus moet kunnen!
    Volgens mij maakt de grote van de vacuümbak ook niet echt uit voor het vermogen van de stofzuiger. Zolang het maar niet lekt.

Wel een nadeel wat ik mij bedacht is dat je de vacuümbak precies op maat moet maken van het te maken onderdeel. Ik kan dus geen kleine canopy gaan vormen op een bak dat ik heb gemaakt voor een grote fuselage. Het kan wel maar dan kost het heel veel overtollig plastic of ik moet al de gaatjes in de bak luchtdicht zien te maken. Misschien met een grote dikke rubberlap…

@Jacques: Goeie site! (jij ook overigens hoor Sid, maar ik kon die al ;) ) Er staan ook filmpjes op die het toch wel even heel duidelijk maken:

[​IMG] http://www.rc-scale.com/_download/video/thermof/thermomoulage1.avi
    [​IMG] http://www.rc-scale.com/_download/video/thermof/thermomoulage2.avi
    [​IMG] http://www.rc-scale.com/_download/video/thermof/thermomoulage3.avi

Ik ben inmiddels ook wat materiaalwijzer geworden. En mijn lijstje met te gebruiken materialen is tot nu toe:
    Vivak
    PVC (het beste pvc is het type dat wit wordt als het gebogen wordt)
    ABS
    Styreen
    Acetate

Weet nog niet wat het geschiktste is. Denk het spul wat het goedkoopst bij de GAMMA te halen is. Dat zeg ik ;)

@pieteralje: Dat is helemaal niet zo’n slecht idee! Misschien alleen een doorsnede maken haaks daarop op sleutelpunten (punten waar een scherpe hoek of iets anders gebeurd in het model) dwarsdoorsnede’s en vervolgens opvullen met boetseerklei totdat alles netjes egaal gestreken is

Thanx guys, we gaan nog even brainen ;)

9. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    het is wel zo dat als je straks je compleet zelfgemaakte canopy erop hebt dat dat zeker een mooi gevoel gaat geven, dat weet ik zeker. :lol:

ik heb de beschikking over een vacuumpomp, als je die nodig hebt hoor ik het wel.

10. jacques

jacques Guest

Zeg, kun je het element uit een oud broodrooster niet gebruiken :idea:

Daar zit meestal een bos weerstand draad in dat ze om een mica plaatje heen gedraaid hebben :?:

11. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Vraag mij af wat er van dat mooie gevoel overblijft als ik die canopy met de heli crash ;)

Das tof van je, maar ik denk dat het wel moet lukken met een stofzuiger.

Ik denk dat het warmte oppervlakte daarvan te klein is en daardoor minder geschikt. Het beste is natuurlijk als je in 1 keer zo'n groot mogenlijk oppervlakte egaal kunt verhitten. misschien wel voldoende voor een kleine cockpit van een vliegtuigje.

12. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    voor mensen die dit allemaal niet willen of kunnen: bij Quartel kun je in alle verschillende dikten, materialen e.d. kappen laten trekken voor ongeveer €10,00. VOor af en toe een kap is dit niet veel geld. Maar, zelf doen is altijd leuker :wink:

13. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    MIsschien een ietwat onozele vraag maar kan je niet met een verfstripper het materiaal verwarmen?

Ik heb namelijk niet de illusie dat m'n vrouw het annexeren van de oven voor de hobbie zou waarderen ;)

14. jacques

jacques Guest

@bende

Afgezien daarvan, het lijkt mij niet gezond om die kunststof dampen in je over te introduceren.

Ik vraag me inderdaad af of je geen verfbrander kan gebruiken.

Als je het systeem omkeert en in plaats van zuigt, aan de andere kan hete lucht in de mal blaast?

15. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ik begrijp je niet zo goed jacques.

Het maakt allemaal niet uit. feit is dat je het plastic zo egaal moet zien te verhitten. of je dat nu met een badkamerkachel gourmetstel of verfbrander voor elkaar krijgt maakt niet uit als het de nodige temperatuur maar kan berijken. om een plaat plastic met een verfbrander egaal te verhitten is natuurlijk wel een stuk moeilijker dan een grote straalkachel. Met de verbrander zal je een stuk meer moeten bewegen dan met een straalkachel. Voor een kleine cockpit prima te doen maar voor een flinke fuselage.... :?

16. jacques

jacques Guest

@satoer

Simpel, nu heb je een afgesloten doos met bovenop de plaat pvc ofzo.
    In de doos maak je een vacuüm als de plaat warm is en je trekt de plaat over de vorm met het vacuüm.

Als alternatief vul je de doos met hete lucht en duw je de warme plaat over de vorm.
    De afmetingen kunnen nu groter zijn.
    Eerst was de grote van de oven ( en de vorm van de oven ) de beperkende factor.
    Nu is alleen de hoeveelheid hete lucht die je kunt produceren beperkt.
    Bovendien is het plastic bij de oven truc nooit de goede temperatuur, het koelt namelijk meteen af zodra je de ovendeur opent.
    Wat van die witte vlekken in de cockpit kap heeft, het materiaal wordt getrokken in plaats van dat het vloeit. :lol:

Je noemt een gourmetstel als grap neem ik aan, maar heet water is eigenlijk niet eens zo een gek idee.
    Als de kunststof slap wordt onder 100 graden werkt dit goed, en is de wat de verwarming betreft perfect gelijkmatig.
    Nadeel! Gevaarlijk, indien het hete water weg loopt tijdens het proces.
    Je zou de bak zoals in het voorbeeld boven de plaat kunststof een hoeveelheid heet water kunnen plaatsen.
    Het plastic wordt slap als gevolg van de warmte en wordt door de water druk om de vorm geperst. :)

Voor hogere temperaturen kun je olie gebruiken.

Cockpit o bien marie :lol:

17. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oven werkt goed, geen hersenoplossende dampjes.

18. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Nee hoor, was serieus over dat gourmetstel (lees eerste post). lijkt mij overigens veel lastiger hoor, die manier van jou. Ook dat met water en olie. Je zou hem zo wel egaal kunnen verhitten, maar dan... lekker smeerboel gaat dat worden :lol:

Dacht je dat die dampjes in die oven bleven? huis tuin en keukenoven (haha tuin-oven.. hum :p) blaast die hersenoplossende dampjes er gewoon weer uit hoor.

Komen er zoveel gassen vrij bij het verhitten van plastics? zolang het niet begint te branden valt het volgens mij wel mee.

19. jacques

jacques Guest

Heb je wel eens in de oven gekeken na hem een tijdje gebruikt te hebben :?:
    Die vieze smurrie die er dan in zit is er dus duidelijk niet uit geblazen ( hier hebben ze de "oven reiniger" voor uit gevonden ) :lol: .
    Het zelfde geld voor de stoffen die uit het plastic diffunderen tijdens het verhitten.

Een deel verlaat de oven, en een deel blijft achter.
    In die vieze laag dus samen met de vet resten van de kerst kalkoen.
    De meeste weekmakers in plastics zijn niet echt gezond.

Die zitten dus na verloop van tijd in verdunde vorm in je appeltaart.
    8O :?

Bon appetit :lol:

Dat schoonmaken valt wel mee volgens mij, zeker met water.

De methodiek is niet echt uniek! het word soms gebruikt om staal plaat te bewerken.
    Ook wel in combinatie met slag snoer, ook wel explosief forceren genoemd.
    Waarbij water het medium is om de druk gelijkmatig te verdelen.

20. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    misschien :offtopic:

www.exploform.com

voor de liefhebbers van explosief vervormen waar Jacques over schrijft. Een techniek (hoe kan het ook anders) over komen waaien uit Rusland. Nu ook hier in nederland driftig aan het expirimenteren maar vergunningen blijft een probleem.
    Ben redelijk op de hoogte via een van de initiatief nemende bedrijven, vandaar.

Groetjes

Mark

Deel Deze Pagina