Symmetrisch maken van zelfbouwmodellen en vacuüm vormen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Satoer, 22 jan 2004.

1. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Michel, uiteraard de oven niet te heet laten worden. Even erbij blijven voor het beste resultaat. En soieso niet in de oven van moeder de vrouw. Als het te heet wordt dan berg je maar ...

2. L U U K

L U U K Guest

Bij welke winkel kopen jullie zulk plastic?
    En wat is de naam ervan?

3. lorenz

lorenz Guest

op school deden wij het plastic verwarmen met een heeele hete
    feun (of hoe je dat ook schrijft) :lol: dat ging goed alleen dat duurde 10 minuten

lorenz.

4. Kris Panis

Kris Panis

Lid geworden:
    19 mei 2006
    Hey,

Kijk eens op http://kris-panis.magix.net bij Spitfire....

Foto's canopy ergens in het midden van de fotoreeks...
    De canopy trek ik vacuum met gewone stofzuiger en verwarmen doe ik met een verfstripper. Plastic is van het merk Veralite en komt van een handelaar in plastic platen. Het is geen lexan (zoals de body's van telegeleide auto's) maar wel speciaal voor vacuumvormen.
    Bij verwarmen zie je eerst de plastic smoelen trekken...bij verder verwarmen komt de plastic terug strak te staan...dat is het punt om de stofzuiger aan te zetten en de doos dicht te klappen. Verder verwarmen doe je dan NAAST het model. Dan rekt daar de overtollige plastic uit en wordt je cockpit zelf niet te dun...minder kans op gaten. Daarom is de vacuumdoos ook een stuk groter dan het model...

Grote vormen maak je volgens mij nog altijd beter in glasvezel. Hoe je een symmetrisch model maakt zie je bij foto 1 van bovenstaande link (Spitfire). 't Is wel veel werk...
    Groeten,
    Kris

Deel Deze Pagina