Collegae! Afgelopen weekend had neef Joost de tekening van een Bae Hawk bij zich, zoals die in juni 2001 gepubliceerd is in RCM&E. (De tekening schijnt van Niek te zijn, maar dit terzijde.) Zie http://www.modelflying.co.uk/features/feature33/ Spanwijdte 75 cm. Makkelijk en snel te bouwen, met duw prop. Ik heb nog een mega 16/15/4 liggen (zat ooit in de 'Upstart', zie het foto-album), dus dat leek me wel aardig. Maar ja, je gaat eens kijken op internet :? , en komt dan van alles tegen Onder andere dit bestand, van de T-45: Nu ligt er thuis ook nog een F-16 van Flying Styro Kit, met Vasa 60 fan (de diameter is tenminste 60 mm; op de site zie ik hem niet . . . :roll: ) plus Model Motors MINI AC1215/12. http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=mini_ac1215_12&id_odkazy=m_ac Ik heb me lang het hoofd gebroken over de vraag: hoe krijg ik een nette tunnel in die F-16 :?: (dat valt niet mee), en wat zal ik eens met die Mega doen :?: En ik denk dat ik nu het antwoord weet :idea: : die Mega zet ik (tzt.) achterop de F-16, en de Vasa fan komt in de Goshawk (US marine versie). Volgens mij is er genoeg ruimte in de romp om een Y-tunnel in te bouwen. Concrete vragen aan de EDF-specialisten: - ziet dit er uit als een haalbare kaart :? - hoe maak je, zonder met polyester etc. te hoeven werken, een beetje redelijke tunnel (met ‘Hose’) maakt? Ontwerpparameters, constructie, materialen? :roll: - wie weet van het bestaan van (internet-)artikelen over ontwerp en constructie van EDF-tunnels? :roll: (Hadden de Van der Vechts ook niet ooit iets dergelijks bij zich op het electro-treffen in Nijmegen? :roll: ) Dank. jan
Ha Jan je wil dus de Hawk ombouwen naar EDF? vrij weinig info over te vinden http://www.usrcjc.org/edf_faq.htm http://www02.so-net.ne.jp/~p-bear/kuma/miniep/fsf16/fsf16e.htm. http://www.ejf.com/docs/rafale/ejfraf.htm wou je er ook zo'n broekstuk in bouwen?
Jan, Leuke kist maar zal niet eenvoudig zijn met die kleine inlaten en uitlaat, eerlijk gezegt niet mogeljik. Een optie is de RBC A4 Skyhawk te nemen als basis en die ombouwen naar de T-45. De basis is dan oke en vliegt goed en met jouw aanpassingen naar de T-45 moet dat zeker gaan lukken. Durf het bijna niet te zeggen maar een alternatief is natuurlijk een prop in de staart dan kun je het model zou houden met de kleine inlaten en is zeker eenvoudiger als eigen ontwerp. Aan jouw de keus :wink: ik zou gaan voor de A4 ombouwen of als eerste kennis making met EDF. Ton
Jan, misschien heb je iets aan de volgende link: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=5100 Dit is een draadje waar de T-45 Goshawk van EAM wordt besproken. Deze kit (en ook de ducting) is weliswaar in gfk, maar de afmetingen zijn volgens mij zo wel gelijk en kan dus als inspiratie dienen. Je kan ook even de search op rcgroups raadplegen met de keywords "FSA" & "inlet" & "outlet". Moet je zeker wat interessante topics vinden.
Collegae! Dank voor de reacties! @Joost bedankt voor de links! Info van de eerste is ook bij http://www.wemotec.com/ te vinden. En ja, met 'broek' (zie jij hoe het anders kan? :wink: ) @Ton: een fan van 60 mm. resulteert in twee halve cirkels als inlaten (en als duct) met elk ook 60 mm diameter. Dat past er wel in . . . @Jonathan: ja, die T-45 ken ik ook, maar is toch weer een heel ander model . . . Overigens is mijn fan helemaal niet van Vasa :? , maar van Alfa Models! http://www.alfamodel.cz/index_eng.htm Ik had zelf nog de volgende links gevonden (even zoeken op de sites): http://www.vasamodel.cz/en/ductedfans.htm en http://www.schuebeler-jets.de/ Schuebeler mailde mij het volgende: Ich empfehle Ihnen zur Kanalherstellung folgende Bauweise: Schneiden oder Schleifen Sie sich Ihr Positiv aus Schaum und bespannen Sie es mit Oracover. Anschließend laminieren Sie beim Einlauf 2 Lagen 105g/qm Galsgewebe und bei der Düse 1 Lage 105g/qm Glasgewebe auf. Nach vollständiger Durchhärtung des Harzes waschen Sie den Schaum mit Verdünnung innen aus und ziehen die Folie raus. Sie können auch die etwas ungünstigere Form für Ihren Einlauf wählen, solange der Winkel nicht zu steil ist. Mit freundlichen Grüßen Daniel Schuebeler Zit je toch weer met matjes en polyester te knoeien . . . :evil: (Uitbesteden? :roll: ) Iemand ervaring met de 'lost foam method' :roll: Links? De ongunstige vorm verwijst naar deze figuur: Als je nou eens - rechthoekige stukjes dik balsa neemt, - daar vanaf de rand een halve cirkel uitsnijdt/uitzaagt, - die stukjes afschuint - en op elkaar plakt (moet allemaal wel een beetje precies . . . ), dan ontstaat er ook een gekromt kanaal . . . Zo, nu eerst maar weer eens aan het werk . . . jan
Jan, ik heb zelf onlangs naar informatie gezocht over de 'lost-foam' method. Even wat linkjes: http://home.scarlet.be/~ls6pjc/Construction methodes.htm http://www.favonius.com/soaring/lost_foam/lost_foam.htm http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=130225 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=142708 Ik ben van plan binnenkort deze techniek zelf te gaan gebruiken voor de vervaardiging van een romp. Voordeel is dat je binnen paar uur een glasvezel/epoxy vorm kan maken, nadeel dat het een smerige boel wordt (iemand vergeleek het met een mix van 'honing en benzine' :? ). Je kan het best gebruik maken van aceton om het schuim op te lossen, maar thinner en stickerverwijderaar schijnen ook goed te werken.
Jonathan! Dank voor links, precies naar zoiets was ik op zoek. Is misschien toch het overwegen waard . . . :? (Om het eens te proberen, met die LFM (LFM = Lost Foam Method :wink: )) Overigens denk ik ondertussen dat die Alfa fan een beetje aan de kleine kant is. Altenatief: Wemotec HW 505? :roll: http://www.wemotec.com/ jan
Hoi Jan, Mooi toestel dat je wil bouwen...!!! Uit foam een tunnel maken dan glasmat er rond doen met epoxy natuurlijk :lol: en als deze droog is er een beetje aceton in gooien, zodat de foam weg is. Succes Tom
Weet je zeker dat het zo werkt? Zou goed uitzoeken welke inlaat, Fan en uitlaat -oppervlakte en verhoudingen het best zijn. (als ik a4 enveloppe kan vinden gaat tek. vandaag op de post)
@Joost! Nou ja, moet je luisteren, ik doe m'n best . . . :? Maar met de links die ik nu heb (en het boek 'Electro Impeller' van hoe heet 'ie maar weer . . . :roll: Retzbach of iets dergelijks (heb ik thuis ) hoop ik een heel eind te komen . . . Daar staat redelijk wat in over het ideale verloop van tunnels / kanalen / ducts, diffusors, 'einlauflippen', düsen, plaats van de impeller, etc.etc. En in Dortmund maar eens kijken wat er aan literatuur te koop is . . . 8O En ik hoop dat Schuebeler ( 8) ) er zijn licht even over laat schijnen (een ongemeen heldere geest! :idea: ). En misschien wil Tom een tunnel van schuim voor me snijden (maak er dan gelijk twee :wink: (drie :roll: ), en dan maar eens proberen met de loast foam methode. 8O (Ik dacht eerst nog even: zo'n hose is symmetrisch (twee identieke pijpen), als je er één maakt en die twee keer gebruikt, ben je eerder klaar! :rolling: ) Ik zou zeggen (zo kijk ik er nu tegenaan): we gaan het gewoon proberen, zien wel wat er van komt. (De lol van het uitdenken / ontwerpen etc. is minsten zo groot als het vliegen (gaat voor mij toch veel te hard . . . ) jan