Tamiya Durga

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Vin, 27 jan 2008.

  1. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    [​IMG]

    De Durga is een nieuwe 4WD elektro buggy van Tamiya. Hij is afgeleid van het huidige top model de TRF501X. Ik heb de Durga gekocht als opvolger van mijn Dark Impact. De TRF501X was geen optie voor mij, aangezien ik daar andere accus voor moest aanschaffen en de hele aandrijflijn open ligt. Een dichte aandrijflijn is voor mij echt een vereiste, ik ben geen wedstrijd rijder, maar gebruik de auto gewoon in de buurt.

    Linkjes:
    -De handleiding: http://www.tamiya.com/japan/download/rcmanual/58395_db01.pdf
    -Tamiya Hop Ups: Tamiya America DB01 Chassis Hop-Ups
    -3Racing Hop Ups: 3Racing


    Ik ben de auto in Nederland nog niet tegenkomen en heb hem dan ook uit Hong Kong laten overkomen samen met wat "Hop Up Parts". Voordat ik aan de bouw begon heb ik verschillende online review gelezen. Het kan dus zijn dat sommige adviezen die ik geef je bekend in de oren klinken.

    Hop ups en extra's

    Ik zal de Durga uitrusten met de volgende opties:

    -( 54018 ) Slipper Clutch set (zodat de klappen op de aandrijflijn worden opgevangen)
    -( 53926 ) DF-03 Aluminum Oil Damper Set (Zaten eerst op mijn Dark Impact)
    -( 53940 ) DF-03 Hard Turnbuckle Shaft (Komen ook van mijn Dark Impact)
    -( 49431 ) DF03 Setting Spring set white
    -( 51320&51321 ) Witte wielen (gewoon puur voor het uiterlijk)
    -( 53837 ) TA05 Aluminum Motor Heat Sink

    Ik gebruik de Aluminium schockbrekers van de DF03 omdat die ik nog had liggen. Was dat niet het geval geweest dan was ik op zoek gegaan naar de schockbrekers van de TRF501X, want die schijnen een stuk beter te zijn. Tamiya brengt die schockbrekers binnenkort uit als set!

    De Durga wordt standaard al geleverd met turnbuckles, maar omdat de Hop Up turnbuckles van de Dark Impact mooi blauw zijn zal ik (voor zover mogelijk) die gebruiken. Het oog wil ook wat ;)

    Toch laat Tamiya een steekje vallen als het om hop ups gaat. Op verschillende fora wordt er namelijk gemeld dat de wielophanging nog wel eens los wil schieten, maar Tamiya brengt (voor zover ik weet) geen aluminium wiel ophanging bevestiging (alu suspension mount) uit. Andere fabrikanten zoals 3Racing doen dit wel:

    [​IMG]
    [​IMG]
    De aluminium suspension mounts van 3Racing

    De verpakking en inhoud

    [​IMG]
    De inhoud van de doos en de hop ups op tafel

    De verpakking is goed verzorgd en de doos zit stamp vol! De auto wordt compleet geleverd met kogellagers (behalve vier 850 kogellagers voor de stuurinrichting, daar zijn bronzen lagers gebruikt). In tegenstelling tot de Dark Impact zijn ook de turnbuckles bijgeleverd. Verder is er een motor bijgesloten maar geen regelaar.

    'Vroegah' sorteerde Tamiya alle schroeven etc altijd in genummerde zakjes. Bij de Durga is dit niet meer het geval, alle schroeven zitten door elkaar. Dit zorgt ervoor dat je wat meer moet zoeken. Verder heb ik niets op de verpakking aan te merken.

    De handleiding bestaat uit twee losse delen. Een boekwerk voor het chassis en een los blaadje voor de body (zo'n zelfde blaadje als er bij een losse body parts set wordt geleverd). Het is dus vrijwel zeker dat er nog meerdere bodies voor dit chassis zullen uitkomen! En dat is maar goed ook, want om nu te zeggen dat ik verliefd ben op de body van de Durga...


    [​IMG]
    De futuristische body

    De bouw

    [​IMG]
    Het chassis

    Bij de Durga is er gebruik gemaakt van het zogenaamde 'carbon reinforced plastic' , dit is plastic wat verstevigd is met vezels. Onder andere het chassis en de demper bruggen zijn van dit materiaal gemaakt. Het is veel stugger dan het plastic gebruikt bij de Dark Impact (dat is ABS). Dit 'carbon reinforced plastic' is dusdanig hard dat het een pré is alle schroefgaten met een M3 tap te behandelen. Anders is het bijna niet te doen.

    [​IMG]
    Let goed op het gedraaide pijltje

    [​IMG]
    Het voor en achter diff

    De diffs zijn voor en achter identiek en maken gebruik van witte tandwielen van de TRF501X World Edition. De onderdelen BG8 en A7 moeten gelijmd worden. A7 is van plastic, ze hadden die onderdelen in mijn ogen beter van staal kunnen maken. Let goed op het pijltje in de tekening. Er schijnen nogal veel mensen te zijn die dat pijltje over het hoofd zien, de dogbones passen dan niet goed en de auto kan dan weer uit elkaar!

    [​IMG]
    De demperbruggen

    Voor het monteren van de demperbruggen moeten de schroefgaten echt getapt worden, anders is het bijna onmogelijk om de schroeven erin te krijgen met een dolle schroef als gevolg.

    Als je de foto's met de handleiding vergelijkt mis je op mijn foto's de bodysteunen. Aangezien de kap aan het chassis wordt bevestigd met klitterband lijken vier van die doelpalen in mijn ogen weinig toe te voegen! Vandaar dat ik op de Durga geen bodysteunen gebruik. Tijdens een crash zal de body toch geen klap krijgen aangezien hij op de demperbruggen, wielen of spoiler zal landen..

    [​IMG]
    Het achterdiff gemonteerd in het chassis

    [​IMG]
    De Slipperclutch

    De slipperclutch had ik eerst volgens de handleiding in elkaar gezet, maar toen was er nog wat speling aanwezig. Na het toevoegen van twee 0.2 mm shims was de speling weg.
    De motormount leek op het eerste gezicht van aluminium gemaakt, maar het schijnt een soort porselein te zijn. Jammer dat Tamiya hier geen blauw aluminium voor heeft gebruikt. 3Racing springt hier slim op in en brengt een blauwe aluminium motor mount uit.

    [​IMG]
    De stuurinrichting

    De stuurinrichting is van plastic. Als hop up zou een gedeelte van de aluminium stuurinrichting van de TRF501X gebruikt kunnen worden, maar één 'arm' schijnt niet te passen, wachten op een beter alternatief dus! Ook 'missen' er vier kogellagers, hier worden bronzen lagers voor gebruikt. In de toekomst zal ik de vier kogellagers toevoegen.

    [​IMG]
    De achterwielophanging

    [​IMG]
    Plastic spacers en een 2,6mm schroef

    De achterwielophanging kan met spacers volledig ingesteld worden, maar alle bijgeleverde spacers (de A parts) zijn wel van plastic. Volgens mij heb ik wat tegen plastic want ook dit bevalt mij niet echt. Ik had liever stalen spacers gezien. Ik was trouwens zo druk met de M3 tap dat ik een gat teveel getapt heb, namelijk een gat waar een 2,6 mm schroef in moest, veel te ruim natuurlijk! Gelukkig kon ik het probleem oplossen met een 3mm schroef.

    [​IMG]
    De dogbones en kussentjes

    De aluminium dempers lijken wat lang, de dogbones zitten bijna op de rand van de diff joint. Ik heb de achter dampers uit elkaar gehaald en er een extra spacer (5mm) tussen gedaan. De auto heeft nu een normale rij hoogte en de dogbones zitten netjes in het midden van de diffjoint (staat niet op de bovenstaande foto)!

    [​IMG]
    De voorwielophanging

    De schokbrekers aan de voorkant geven gelukkig geen problemen. Deze zijn gewoon goed op lengte. Alleen de hard turnbuckle shafts van de Dark Impact passen niet op de stuurinrichting, ze zijn te lang. Ik heb dus de standaard turnbuckles gebruikt die bij de Durga geleverd werden. Dit zijn de beste turnbuckles die ik tot nu toe ben tegengekomen (alsin het makkelijkste te bouwen). Meestal gaat het in elkaar zetten van turnbuckles gepaard met een hoop gescheld, maar deze ziten zo in elkaar. Een pluspunt voor Tamiya!

    [​IMG]
    [​IMG]
    Bevestiging voor de wielen

    Voor de bevestiging van de wielen gebruikt Tamiya een ander systeem dan de normale 12mm zeskant. Aan de achterkant is alleen een pin aanwezig, deze valt rechstreeks in het wiel. Aan de voorkant is wel een zeskant aanwezig, maar deze is een stuk kleiner dan de 'normale' zeskant.

    Het gebruik van velgen van bijvoorbeeld de Dark Impact gaat dus niet. Velgen van de TRF501X passen wel! Het monteren van de wielen gaat wat moeilijker dan normaal, het luistert allemaal heel nauw. Verder heb ik de pinnen voorzien van wat vet zodat ze er moeilijk uitvallen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Gebouwd chassis zonder elektronica

    Na het monteren van de wielen is het chassis klaar. Over de spur gaat een kap die ook gelijk de spur op z'n plek houdt. Op de foto's heb ik deze eraf gelaten zodat de spur en de slipper clutch goed te zien zijn. Ik kan niet wachten totdat Tamiya een doorzichtige 'spur gear cover' uit brengt!

    Nadeel van deze cover is trouwens dat hij als een klankkast werkt. Vooral op lage snelheden (denk aan 2 km/h) is het net of er een Nikko voorbij komt..

    Nu de elektronica nog!

    [​IMG]
    [​IMG]
    Blauw, Blauwer, Blauwst

    Als eerste gaat de motor erin. Om het koeloppervlak te vergroten heb ik de heatsink van de Ta05 gemonteerd, echt een giga ding! Voor het monteren van de motor is een 'speciale' inbus sleutel nodig (wordt bijgeleverd).

    [​IMG]
    De plek van de elektronica volgens Tamiya

    Het inbouwen van de overige elektronica gaat wat moeilijk, er is weinig plek. Volgens Tamiya kunnen de servo en de ontvanger naast elkaar, maar het is gewoon veel te krap (met een normale servo en een normale ontvanger). Ook zit de ontvanger dan bijna tegen de motor aan, volgens mij geeft dat alleen maar meer kans op storing. Ik heb de ontvanger in de 'transponder bay' geplaatst. Hiervoor moest ik wel de bevestigingsplek voor de transponder weg vrezen.

    [​IMG]

    De kap

    [​IMG]

    Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik geen fan van deze body. In box art (dus het kleurenschema waarin Tamiya hem op de doos zet) vind ik hem al helemaal afzichtelijk. Na er een paar nachten op geslapen te hebben bedacht ik dat de body zo moest worden:

    [​IMG]
    concept van de body

    Verder besloot ik de ramen doorzichtig te laten. Een paar jaar geleden was dit bij alle Tamiyas het geval, maar de laatste tijd leveren ze er raamstickers bij. De body spuit ik altijd van donker naar licht, dus eerst gun metal dan oranje en als laatste wit. Het afplakken kostte trouwens aardig wat tijd:

    [​IMG]
    De body tijdens het spuiten

    [​IMG]
    De spoiler

    Bij buggies worden de spoilers meestal doorzichtig gelaten. Dit is logisch omdat bij een verkeerde landing de spoiler snel krast (en de verf er dus af gaat). Toch vind ik een gespoten spoiler mooier, dus ik heb het kleurenschema van de body doorgetrokken in de spoiler. Het oranje en grijs is aan de onderkant gespoten, het wit is zowel aan de boven én onderkant gespoten. Mocht de spoiler dus (door bijvoorbeeld een slechte landing) toch krassen dan zal dat aan de bovenkant niet te zien zijn.

    Als je goed naar de foto kijkt zie je boven de schroeven vier bultjes zitten. Op deze hoogte horen de gaten voor de spoiler eigenlijk te zitten, maar dan leunt hij iets op de achterste demperbrug. Bij de Durga schijnt de achterste demperbrug bij een crash snel breken. Dit zou kunnen komen doordat de spoiler z'n krachten dan doorgeeft aan de damperbrug. Deze mod (de spoiler wat hoger monteren) heb ik trouwens van het oOple forum.

    [​IMG]
    Klitterband en foam

    [​IMG]
    De twee manieren om de body te knippen

    De body sluit niet mooi aan op het chassis. Tamiya heeft foam bijgeleverd om de gaten op te vullen en klitterband zodat de body aan het chassis geplakt kan worden.

    De body kan op twee manieren geknipt worden (zie plaatje). De body ligt in mijn geval wat hoger, de TA05 heat sink zit namelijk iets in de weg. Hierdoor sluit de body volgens manier 1 achter niet aan op het chassis. Ik heb de body dus volgens manier 2 geknipt, voordeel is gelijk dat de elektronica wat meer koelere lucht krijgt, nadeel is wel dat er nog meer vuil naar binnen gegooid zal worden. Dat vuil zal met een dichte aandrijflijn en een waterdichte regelaar hopelijk geen problemen geven.

    Het Eindresultaat

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ben erg goed te spreken over de Durga. Het is een waardige opvolger voor de Dark Impact. De auto is zeer scherp geprijst (200 euro in Nederland, 100 euro in het buitenland), maar wordt zeer compleet geleverd (denk aan turnbuckles en een carbon reinforced chassis). Zorg als je gaat bouwen wel voor een M3 tap, die zal je namelijk vaak nodig hebben.

    De enige nadelen die ik kan verzinnen zijn de beperkte ruimte om de elektronica in te plaatsen en de spur gear cover die als een soort klankkast werkt.

    Zoek je dus een buggy en is de TRF501X wat te hoog voor je gegrepen kijk dan eens naar de Durga. Ook in wedstrijd verband schijnt de auto super te gaan. Zo rijdt de reviewer bij oOple (Jimmy) met z'n Durga veel duurdere modellen 'zoek'.


    Update


    Inmiddels heb ik de brushed motor vervangen door een brushless setje van Castle Creations namelijk de Mamba Max ESC met Mamba 6900KV motor. Loopt echt als een zonnetje! Voor bevindingen zie:

    Mamba-power to the DURGA!!!
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2008
  2. Friso

    Friso Guest

    Tot zover een erg mooi verslag!
    Om sneller foto's te uploaden, dan kan je vriend van het forum worden, dan kan je ze zo uploaden maar dat kost je 17,50.

    Ik ben benieuwd naar het vervolg! succes!
     
  3. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    hey Vin, topper man je verslag..
    Hoop hem ook spoedig aan te kunnen schaffen:D
    Keer hem eens goed binnenste buiten om te kijken welke mods er het beste gedaan kunnen worden. jij bent de eerste hier op eht forum nu met deze buggy dus jouw advies zqal goud waard zijn:D

    uploaden gaat redelijk snel bij foto.modelbouwforum.nl
    Probeer maar volgens mij kan je inloggen met je code die je voor het forum ook gebruikt.

    suc6 met de bouw verder!

    EDIT: even een tip voor de achterophanging. je moet de kussentjes in 2en snijden (gedeelte bij het diff iets groter of als het 2 kussentjes zijn blijven ze gelijk natuurlijk) en deze verdelen over beidde zijden. zo voorkom je dat hij uit de diffjoints loopt. dit is vooral opletten bij de voorzijde gezien bij de DF-03 hij ook vaak eruit liep aan de zijde van de stuurblokken.

    Groeten bono
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2008
  4. Ziet er goed uit Vincent :)
    Goed alternatief voor je imagehosting is photobucket.com
     
  5. p.s. de stuurinrichting van de trf501x past niet in de durga, dus een waarschuwing voor iedereen ;)
     
  6. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt voor de reactie jongens. Ik heb de fotos op foto.modelbouwforum.nl gezet, werkt een stuk beter!

    @Bono

    Het zijn twee kussentjes dus ik verdeel ze gewoon links en rechts, moet goed gaan. Wel grappig ik dacht net aan dezelfde oplossing en toen poste jij je bericht :D
     
  7. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    lees in je verslagje trouwens al veel over de 3racing parts.
    Nou staan die erom bekend dat ze alternatieve hop-up mogelijkheden aanbieden voor veel tamiya modellen. (kijk maar naar de ta-05 bijv. Alle alu spares zijn er ook van 3racing en die heeft er zelfs nog meer) maar dat ze zelfs eerder zijn dan tamiya had ik niet verwacht :D

    kun je een linkje sturen waar je deze in NL kunt bestellen? ik kan ze alleen nog in HK vinden :p

    suc6 met de bouw verder. het verslag ziet er in ieder geval top uit met de tekeningen erbij !!!:D

    groeten bono
     
  8. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Volgens mij kan je bij Mc Modelbouw in Bilthoven 3Racing parts bestellen (MC Modelbouw), op de website staat er niets over vermeld. Ik raad je aan om ze even te bellen.
     
  9. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Update! Het chassis is klaar, nu de elektronica en de kap nog. Ik hoop alles dit weekend af te krijgen.

    Edit:

    Zo gaat de body er ongeveer uitzien. De kleuren zijn Gun Metal , Orange en Pure white

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2008
  10. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Mooie kleuren combinatie!
     
  11. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt Petter!

    Zoals je kunt zien is de Durga af. Ik heb hem uitgelaten op een plek met genoeg zand en kort gras en hij rijdt heerlijk! Heel erg wendbaar.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2008
  12. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Ziet er erg mooi uit! Zijn die foto's gemaakt bij het henschotenmeer?
     
  13. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist

    Klopt! Ik heb hem daarna even uitgelaten bij het Hens, heeerlijk !
     
  14. Friso

    Friso Guest

    Hey, mooi auto! Kap is ook erg mooi gelukt!

    Maar even een vraagje, wat is een m3 tap?
     
  15. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Een tap om de schroef gaten iets beter uit te snijden zodat de schroefen beter passen.
     
  16. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Dank je wel! Er is standaard volgens mij geen schroefdraad aanwezig in de gaten. Daarom gaan de schroeven er wat moeilijk in. Dat schroefdraad maak je dan zelf met een m3 tap
     
  17. Friso

    Friso Guest

    ja, dat had ik ook al begrepen. Maar hoe ziet zo'n ding eruit, en waar kan je dat kopen?

    Had al gegoogeld, maar daar vond ik niet veel erover.
     
  18. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Gewoon bij de ijzerboer om de hoek. Ze zien er zo uit:

    [​IMG]

    Je kan ze met de hand tappen of voorzichtig met de accuboormachine
     
  19. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    Netjes VIN. leuk verslag gemaakt zie ik. nog wat actie pics of komt hij in de vitrine te staan? ;)
    Leuk gespoten ook die body.

    veel plezier ermee.

    Groeten bono
     
  20. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Haha dank je wel! De auto is absoluut geen vitrine model, hij was vanmiddag dan ook aardig 'zanderig' . Ik heb niet echt action pics, maar deze komt het dichtste daarbij in de buurt:

    [​IMG]

    Dit is wel een leuke foto, maar dat is dan weer geen Durga

    [​IMG]

    De Durga staat wel in actie op film, ik zal kijken waar ik die even kan hosten, waarschijnlijk kan dat op TamiyaClub.com wel. Als die er op staat post ik de link wel hier.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2008

Deel Deze Pagina