Tamiya TL01 rally ombouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door anthem2, 19 jun 2016.

  1. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Als klein extra projectje ben ik onlangs bezig geweest met een tamiya TL01 om te bouwen voor rally.
    Op zich niet veel speciaals maar wel al een stuk meer rally gericht zo.

    Als eerste heb ik het chassis volledig uit elkaar gehad,opgekuisd en de nodige ball bearings geplaatst.Ook heb ik rally bandjes gemonteerd want chassis stond nog op slicks.

    Daarna echt begonnen en de ground clearance aangepakt.
    Nog standaard frictie dempers en veren maar langere rod ends onderaan = al een wereld van verschil.

    [​IMG]

    Ik had op verschillende forums gezien dat ze bij de TL01 de overige gaten van de motorschroeven dicht maken dmv een plastic plaatje ervoor te monteren. (Anders vuil en zand in de tandwielkast)
    Dit ook maar gaan fabriceren en gelijk het gat ernaast ook gedaan.

    [​IMG]

    Chassis is nu mooi dicht! Qua elektronica heb ik gekozen voor een traxxas xl5 brushed set en traxxas servo. Deze set had ik gewoon nog liggen, ik wou ook wel iets pittig maar brushless vond ik ook weer teveel van het goede. Dus dan maar de gulden middenweg en een snelle brushed set die ook nog eens waterdicht is :)
    Heb in het chassis een stukje moeten dremelen zodat de regelaar lekker laag ligt, weg van vuiligheid en een lager zwaartepunt.

    [​IMG]

    De originele stuurlinks van de auto waren stuk, dus zelf maar ineens verstelbare gemaakt van m3 draadstang en rod ends op balletjes. Deze hebben meer flex en dit is nodig doordat er nu een stuk meer veerweg is in de ophanging.

    [​IMG]

    Als laatste mod nog een skidplate gemaakt. Dit is een prototype en zal nig verbeterd worden. Maar eerst deze maar eens uittesten.

    [​IMG]

    En dan tot slot de bodies:

    Mitsubishi lancer (zat bij de auto)
    Lancia delta
    Alfa romeo

    [​IMG]

    Edit:

    Gisteren nog even aan het denken geweest om een meer beschermende bumper te maken want dit stoorde mij erg hard dat de wagen dit niet had. Ook had ik bang om het chassis te breken vooraan, dit lees je vaak van een TL01 chassis omdat ze geen foam bumper hebben zoals bijvoorbeeld een TT01.
    Bij gebrek aan zoiets maar eens gekeken in de onderdelen bakjes en daar had ik nog een bumper van een tamiya cc01 chassis liggen. Deze heb ik aangepast en werkt perfect! De body's passen er nu net over dus deze zijn ook meer beschermd ipv dat grote lege stuk tussen body en chassis.

    [​IMG]
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Mooi mooi. Betere schokdempers lijken mij volgende logische stap.
     
  3. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ja ik denk eraan maar ik wou het zeer low budget houden,met spullen zelf te maken of die ik nog had rondslingeren.Maar ik denk dat ik nog wel ergens plastic tamiya oliedempertjes heb liggen,ga ik eens naar kijken!En anders misschien een chinees alu dempersetje,zijn er genoeg te vinden voor weinig! Maar zou dit voor rally echt zo'n groot verschil zijn? 'T is niet dat ik rallycup ga rijden ofzo,eerder een vervelings projectje :p


    Ondertussen is het chassis ook gedremeld om zowel ronde als vierkante lipo's te gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2016
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.371
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    doe vooral waar je zin in hebt zou ik zeggen :)
    funprojectje!
     
  5. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Nog wat geknutseld tegen vocht en stof.
    Achteraan vast met bodyclip en vooraan met velcro.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2016
  6. sennetje

    sennetje

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Steyl
    Tof project! Heb nog een tip. Bij mijn bajaking (TL-01B chassis) kwam de accu steeds vast te zitten door opgehoopt vuil en zand. Heb er nooit wat op weten te verzinnen, maar heb er ook niet veel meer mee gedaan...
     

Deel Deze Pagina