Tamiya TRF416 Build Up

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door jerome2710, 15 aug 2008.

  1. jerome2710

    jerome2710 Guest

    Jaaa! Hier is het bouwverslag van mijn TRF416!
    _____________________________________________________________

    Allereerst, de doos. Een mooie stevige doos :roll: die zelfs mijn koffer overleefd heeft. :lol:

    [​IMG]

    Vervolgens de inhoud, alles zat netjes verpakt en aluminium onderdelen waren gescheiden van plastice door een kartonnen plaatje. Meteen viel de hoeveelheid blauw en ook dat er geen benaming was voor de zakjes.

    [​IMG]

    De eerste stap, het voorbereiden van de bodemplaat door de rand te lijmen en de accuslots uit te vijlen. In het boekje gebruiken ze Tamiya Cement, ik gebruik gewoon Bison Tipper wat ik uitsmeer over de rand.

    [​IMG]

    Daarna het maken van het diffrentieel. Hier wordt meteen duidelijk dat het om een TRF gaat. Alles is keurig afgewerkt en alles past precies in elkaar. Ook voor bekende mankementjes zijn simpele oplossingen bedacht waar ik later nog op terug kom. Ook hier weer, het is enorm zoeken naar onderdelen, verderop tijdens de bouw wordt het steeds makkelijker omdat je weet waar welk zakje ligt en de codes herkent.

    [​IMG]

    Vervolgens de bulkheads, geweldig al dat blauw. Zeer netjes dat alles met imbus schroeven gaat. Het is aangeraden een goed setje imbus sleutels te hebben. In de tweede foto zie je welke ik gebruik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het plaatsen van het diffrentieel en de riemen ging heel makkelijk. Even goed opletten dat het pijltje de goede kant op wijst, dit geeft aan hoe strak de riemen komen te staan.

    [​IMG]

    Hierna een plaatje carbon, de voorste bulkheads, steering post, de eerste suspension mount, de spur en de voorste riem. Let goed op dat de pulleys goed zitten, want deze zijn enorm lastig los te krijgen.. :roll:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan het voorste diff, een one way. In de TB Evo zat ook al een one way, ik moet daar nog eens goed mee gaan oefenen maar dat gaat wel goed komen. Heel netjes is dat de speling in de joints met de shaft's voorkomen wordt met o-ringetjes. Met de TB Evo heb ik hier veel last van gehad. Het is duidelijk dat Tamiya hier aandacht heeft besteed aan het zoeken van een goede, simpele en makkelijke oplossing.

    [​IMG]

    Vervolgens de stuurinrichting. Ik heb altijd al problemen gehad met turnbuckle's.. Ook nu zijn ze een beetje beschadigd.., het valt niet zo op. En het is gelukkig niet goed op de foto's te zien.

    [​IMG]

    Gevolgd door het upperdeck. Heel netjes afgewerkt, alles past echt perfect! Overal weer imbus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een klein dingetje wat toch wel mijn aandacht trok. Een flinke kier tussen de motormount en de bodemplaat. Na flink uitspitten op internet in de handleiding bleek dit gewoon te kloppen... Hoe vreemd het er ook uitziet..

    [​IMG]

    En toen de onderste draagarmen. Niet veel over te zeggen, flink zoeken naar de ringetjes. Het klopt geloof ik niet helemaal, maar er is geen speling en alles loopt soepel. Een kleine tip, er is zat AW grease, doe een klein beetje op je vingertoppen zodat je de ringetjes beter kan oppakken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het maken van de front axles ging voorspoedig, ook hier niet veel over te zeggen. Veel ringetjes voor minimale speling.

    [​IMG]

    Bevestigen van de axles en turnbuckles, kleine beschadigingen aan de turnbuckle-shafts.

    [​IMG]

    Voorste draagarmen met stabilasator bevestigingen. Aparte vorm van de draagarmen, maar het zal wel ergens nut voor hebben. :lol:

    [​IMG]

    Voorste knuckles, niet veel over te zeggen. Ook hier een aantal ringetjes voor minimale speling.

    [​IMG]

    Inclusief turnbuckles lijkt het al aardig op een 1:10 tourwagen :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens de stabilisatoren. Redelijk standaard denk ik?

    [​IMG]

    Gevolgd door de dempertjes en demperstay! Ziet er zo geweldig uit he! :D

    [​IMG]

    Zie eens hoe mooi die Novak machted!

    [​IMG]

    En als laatst de rest, bumper, bodypost, elektronica enz.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Buitenfoto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Accudraad is toch wel erg lang :lol:

    _____________________________________________________________

    Vertel me wat je ervan vind! Ik ben er ontzettend blij mee!

    Hij gaat gebruikt worden voor driften, binnenkort een spool bestellen zodat het balldiff voorin kan en de spool achter.
     
  2. Bear D

    Bear D

    Lid geworden:
    11 jul 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Alkmaar
    Trf416

    Mooi verslag, ga je met deze auto alleen maar driften of ga je er ook wedstrijden mee rijden?
     
  3. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Mooi blauw is niet lelijk! Wat een gave bak, *kwijl* ;) .
     
  4. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk bouwverslag... Wat ik miste was het deel waar je de lagers uitspoeld en opnieuw in de olie zet voordat je ze monteerd... Tamiya staat bekend om het ietwat dikke vet in de lagers. Als je dit eruit spoeld en dan lagerolie erin doet lopen ze aanzienlijk beter en soepeler...

    Ik zou de motordraden ook wat korter maken...

    De TRF416 heeft zich inmiddels al ruimschoots bewezen dus daarover verder geen commentaar...

    Joost. :D
     
  5. jerome2710

    jerome2710 Guest

    Bedankt voor jullie reacties!

    @ Bear, ik doe er nog wel eens Corally Take Off's onder om bijvoorbeeld eens een flitspaal te pakken.. Verder wordt deze het meest gebruikt voor het driften.

    @ Joost, Hmm, van die lagers heb ik inderdaad niet gedaan. Misschien als ik over een half jaartje vervangingsonderdelen ga kopen zoals nieuwe bodemplaat dat ik dan ook een nieuw setje lagers erin doe. Motordraden worden ingekort zodra garantie van het Novak setje is verlopen :wink:
     
  6. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    De lagers hoeven niet vervangen te worden. Gewoon even weer eruit halen en schoonmaken zodat het dikke vet eruit is en dan met goede lagerolie inoliƫn. Dat is voldoende. Dan krijgt de auto meer roll... Als je de rijhoogte een beetje netjes houd blijft je bodemplaat ook goed. Dat is overbosig...

    Maar ehh... Driften met een TRF416??? In mijn ogen een dood-zonde maar goed, je steelt er wel de show mee...

    Enne, door het inkorten van de motordraden verloopt de garantie niet... ;-)

    Joost. :D
     

Deel Deze Pagina