tandwiel geen tanden meer hoe kan dat

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door P@trick, 21 aug 2003.

1. P@trick

P@trick Guest

Bij mijn schakelbak op mijn auto heeft de 2e versnelling geen tanden meer hoe kan dit dat het alleen de 2e versnelling is zal ff fototje posten

2. P@trick

P@trick Guest

hier de beloofde foto

3. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    waarschijnlijk is er een steentje o.i.d. tussen gekomen die je hele tandwiel kaal heeft gevreten. Als je tandwielen niet goed afgesteld zouden zijn, zou je 1e versnelling ook wel kaal zijn. Het moet dus wel een steentje o.i.d. geweest zijn.

4. P@trick

P@trick Guest

hmm ok dat is dan goed om te horen ik heb alle tandwielen nieuw besteld ook voor op het motortje en ook de 1e versenlling maar ik dacht als het mischien de afstelling was dan moet ik er beter op letten.

een papiertje er tussen door laten draaien toch dat moet de afstelling zijn.

of een papiertje er tussen doen dan het blokje goed zetten en vast schroefen en dan het papiertje er tussen uithalen :S

wat is precies de volgorde.

5. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    het maakt niet echt uit. De truck is dat je het papiertje er uiteindelijk uit moet kunnen halen/door moet kunnen draaien zonder dat er gaten in komen. Hij mag dus wel helemaal verkreukelen en een klein beetje beschadigen, maar echte gaten erin niet. Anders zitten je tandwielen te strak.
    Het handigst is inderdaad om het paiertje er alvast tussen te doen en dan alles vast draaien. Dat werkt het makkelijkst en dan zit het meetsal in een keer goed.

6. Jaap J.

Jaap J.

Lid geworden:
    11 apr 2003
    Ik heb precies hetzelfde gehad met de bak in mijn Carson, ook tweede versnelling naar de Filistijnen. Bij mji kwam het omdat er teveel ruimte zat tussen de motortandwielen en de bak. De (metalen) tandwielen gaan dan meer langs de plastic tanden van de bak, zodat die kaalgesleten raakt. Was dus geen steentje. Zag er preicies hetzelfde uit, ljikt me dus plausibel (tenzij je zeker weet dat dit het niet was natuurlijk)

7. lauterbacher

lauterbacher Guest

ik heb het met de carson gehad stond de motor iets scheef door dat hij klap had gehad alleen de 2 versnelling kapot elkekeer

8. vazkhor

vazkhor Guest

ik rij er gemiddeld wel een per twee maanden kaal :roll:
    een keer verkeerd landen van een grote sprong ... chassis flex en ZZZzzzzzrrrrrrrrr weer een kaal spurgeartje ....

maar over het algemeen komt het inderdaad doordat er te veel of te weinig speling is tussen de clutchbell (dat tandwiel aan je motor) en je spurgear (het plastic tandwiel op je versnellingsbak)
    en een dik papiertje er tussen rollen is DE manier om het goed te krijgen ... let echter even nog op een dingetje ... of je motor recht op het chassis zit (of de clutch en het spur recht op elkaar staan) ... als je je motor net iets scheef vastzet kun je ook nodeloze slijtage veroorzaken ...

9. P@trick

P@trick Guest

ok allemaal hartelijk dank.

ik weet nu de verschillende factoren waar het door kan komen en volgens mij was het dat de motor iets te schuin zat.

als de nieuwe tandwielen binnen zijn zal ik er eens veel tijd in stoppen om het goed af testellen.

tnx

10. Neo

Neo Guest

Heb dit ook al voorgehad en 't was duidelijk door een steentje want dit zat er namelijk nog in...

11. hilbren

hilbren Guest

daar hebben ze bij HPI de slipkoppeling voor uitgevonden ;)

12. vazkhor

vazkhor Guest

ik heb een slipkoppeling ... sterker nog ik heb er 3 geprobeert ... de stock tmaxx koppeling .... de robinson racing koppeling en de strobe koppeling :)

de laatste bevalt het best overigens

13. I_PANDA_I

I_PANDA_I Guest

Geh geh,...
    Heb dit probleem ook gehad me de carson. Nadat ik de motor dr een keer afgehaald had om schoon te maken en ik weer ging rijden hoorde ik dat t niet helemaal goed was,.... Waren dr stuk of 4 tanden afgeslagen en dr rest was beetjuh versleten. Heb geprobeert dir op te lossen maar da wilde niet echt meer lukken.
    Heb toen de versnellingsbak dr maar afgehaald, aangezien hij t toch niet deed en ik m niet bijgestelt kreeg. Nou geen problemen dr mee. :D

14. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Ehhhh.... dit noem je toch een wiel en geen tandwiel?

:lol:

15. Blade_3

Blade_3 Guest

je kunt de speling ook op gevoel doen, door het afte stellen, vast te draaien en eventjes het tandwiel draaien, als het 2e tandwiel dan te laat draait is de speling te groot, draait ie meteen is er geen speling en draait ie een fractie nadat je begonnen was is ie perfect, ik doe dit altijd zo met mijn xray werkt perfect :D

16. P@trick

P@trick Guest

Jongens jullie zitten op een post van meer dan een maand oud te reageren denken jullie niet dat het probleem inmiddels is opgelost nou ik wel :D .
    Maar in ieder geval bedankt.

Deel Deze Pagina