Hallo, Ik heb deze motorbevesttiging op de Aerosport 103. Ik gebruik een 16x8 propeller. Echter al bij 3/4 gas maakt deze combinatie bijna net zoveel lawaai als met een verbrandingsmotor. Waarschijnlijk vanwege het feit dat de combinatie tegen een aluminium motorschot geschroefd zit en dat weer tegen de aluminium constructie van het vliegtuig dicht bij de vleugels. Wat zou ik aan het geluid kunnen doen? Veel verder van de vleugels af is geen optie vanwege de groote van de propeller. Rubber misschien of heeft iemand een ander idee. Ik heb al diverse propellers geprobeerd maar zonder het gewenste resultaat. Op de rode stang liggen de vleugels en aan de aluminium kleurige stang (rechts en links) zit de besturing van stabilo en roer. Groetjes, Erik.
duw oplossingen maken altijd veel meer herrie als trek-configuraties. Zeker als de prop relatief dicht langs iets draait, in dit geval die rode stang. Een meerbladige prop (3 blads) wil wel eens helpen.
er zijn vele opties, waarbij je enigszins trial and error toe moet passen om te zien wat werkt. Ik weet ook niet wat voor geluid het is, in zoverre schiet ik bij deze een paar keer wat ideeen in de lucht.. eerste punt, wat is het toerental? een prop die (te) snel draait wil een hoop geluid geven. de snelheid aan het eind van de prop is dan belangrijk een 3 bladsprop wordt in de regel 1 diameter kleiner, dus dan zou dat wat verbeteren. (bij dezelfde motor en accu) Duwopstelling, de aanstroom van lucht is niet lekker laminair, dus "slaat" de prop steeds in turbulente lucht. daar doe je niet veel aan al kun je wel de afstand wat vergroten (paar plaatjes tussen de motor) Als de trilling uit een eigen frequentie dingetje vandaan komt, zul je moeten bepalen wat de boosdoener is. zet met elastiek een een tik spanning zijwaarts op de alu buisjes. trilt het in vlucht anders, dan zou ook de resonantie moeten veranderen. waarschijnlijk is het niet weg, maar het verschil hoor je wel.. weet je iig waar te zoeken schuim of isolatie in de romp of vleugel. vangt veel op. Kwestie testen..
Het meest waarschijnlijke is dat die rode stang wervels trekt waar de propeller telkens doorheen slaat. 1 blad heeft dan tijdelijk even minder grip en pakt die na de stang weer op, dit geeft naast extra trillingen ook een extra klapperend geluid van het blad zelf. Behalve de propeller zo ver mogelijk naar achter te plaatsen (eventeel de hele motor recht achter de stang omhoog) kan je proberen de stang met schuim of balsa aan de achterkant te stroomlijnen. Hierdoor krijgt de propeller gelijkmatiger lucht aangeleverd en zal die efficienter en waarschijnlijk ook stiller werken.
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het allemaal proberen. Het vliegtuig is een copie van de originele Aerosport 103, ultralicht en daarom vind ik dat het wel iets minder luidruchtig mag. Groetjes, Erik.
Toerental, afstand tot eindlijst of andere delen en vooral type prop. Dat kan echt heel veel schelen. Ik zou eerst eens met props experimenteren en kijken of je het toerental omlaag kan krijgen. GJ
Toerental omlaag, prop met grotere spoed nemen. Bij voorkeur eentje van SEP (classic versie) De 24e maar eens bij mij kijken hoe dat werkt.
Meest efficiente props zijn Fiala E props. 2 blads. En zijn bij normale aandrijvingen ook het stilst, hoe het bij duwprops zit kan ik niet zeggen. En ze zijn redelijk goedkoop en af fabriek uitgebalanceerd. GJ
Ik denk dat er ook wel winst is te behalen door rubberen bussen te plaatsen tussen de motorsteun en het motorschot. Ook zou ik een extra bescherming plaatsen om je motordraden (bij de tie rap) en er voor zorgen dat de draden recht langs de steun lopen en niet geknikt.