Te zware tiny ?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door ramsus42, 1 jan 2003.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hallo,



    Ik heb pas een vliegtuigje gemaakt genaamt:Tiny van Toddsmodels

    Het toestelletje heeft een
    spw:19 inches,en een
    lengte van:19.5 inches
    De koorde van mijn tiny is:18cm en loopt taps af tot 16.5cm. :wink:
    Ikzelf heb hem gebouwt als een 40 cm toestelletje met een eigenlijk wat te grote moter :oops:

    Pas geleden heb ik er deze rc apparatuur voor gekocht
    :mpx pico 5/6 a 14 gram
    :2x servo 5.4 gram
    :reglaar slim-10 be 10/15a
    :speed 280 6v met direkt een günter prop op de moter
    Zelf heb ik het idee dat deze moter er tog wel een
    beetje groot voor is,Maar wil het tog proberen.!!!! :wink:

    Nu is mijn vraag:
    Mijn tiny weegt helemaal compleet alleen(ZONDER ACCU!)110 gram
    Weet iemand toevallig of dit niet een beetje veeeels te zwaar is voor mijn tiny met
    40cm spw!!! :?:
    Ik weet nog niet hoe zwaar de accu gaat wegen,Maar heb er al een accu voor besteld van 110ah 7cells
    Nu zou ik echt niet weten of dit allemaal te zwaar is(ook omdat ik niet weet hoe zwaar één cel van 110ah weegt)
    Kan iemand mij vertellen of dit alles niet te zwaar is voor een 40 cm toestel!!!(Ik schat zelf dat het gewicht
    niet boven de 200 gram uitkomt.... :?

    Alvast hartsikke bedankt..
    Remy

    (hier wat foto's van mijn tiny!!!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    105 gram zonder accu's is inderdaad erg zwaar... :x
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Almere
    Vleugel belasting van die tiny wordt ongeveer dubbel van wat het zou moeten wezen.

    Ik verwacht niet dat dit gaat vliegen. Indoor vrijwel zeker niet.

    Een kleiner vliegtuig moet een lagere vleugelbelasting (wortel(verkleinigsfactor))hebben wil het vergelijkbaar vliegen met een groter voorbeeld.
    Voor goed vliegen (vooral indoor, maar ook buiten) moet je eerder streven naar lage vleugelbelasting dan naar klein.

    Succesvolle tiny achtigen (met vrij normale besturing en motoren) zijn meestal groter dan orgineel dan kleier.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heren moderators kan iemand van de laatste 3 berichten een eigen draad maken gezien deze gaan over de grote van een model en het gewicht om een lage vleugelbelasting te verkrijgen.
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Zoals gevraagd
     
  6. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    ?????

    :roll: Sorry maar mag ik bij het verhaal van Harold misschien duidelijkere vertaling please???? want snap er echt helmaal niks van (kan er ook niks van uit opmaken)sorry :roll: (klinkt erg lullig maar snap er echt helmaal niks van)..........
    :oops:
    remy :oops:
    Ik zou misschien beter een vele kleinere moter kunnen kopen met vertraging
    Misschien kan ik ook proberen een accu te pakken van 50ah
    Of misschien kan ik de vleugel verlengen,een soort van tippen erop maken ofzow....
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    indoor vliegen -> zo laag mogelijk gewicht en dus zo laag mogelijke vleugelbelasting = :D

    Veel te hoge vleugelbelasting = :cry:

    Voor de apparatuur, motorisatie en gewicht die jij opgeeft heb ik een grote 80 cm Tiny al net an zien vliegen. Het symetrisch profiel geeft al niet veel lift, (dus zwaar achterover hangend vliegen) en moet knap snel gevlogen blijven geworden. Dan moet je niet bang zijn voor de muren en soms flink wat schade.

    Een 40 cm tiny klinkt mij meer voor Miromag Rc, maar dan wel bij 50 a 60 gr totaal vlieggewicht..
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ok harstikke bedankt voor u info :lol:

    Ik denk dat ik maar de rc eruit haal en niet meer ga wachten op de cellen die ik besteld heb,en die bestelling af ga zeggen :cry:
    Ik denk dat ik een soort vliegende schijf ga maken ofzow :wink:
    Die tiny van 40 cm was dus te mooi om waar te zijn (zo klein) 8O
    bedankt remy.(rot ding) :twisted: haha
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    als je toch nog een tiny wil bouwen...
    ik heb hier wel een tekening op mijn harde schijf staan
    (ik wil hem wel op internet zetten... belangstelling?)

    [​IMG]

    spanw: 24 inch = 60.96 cm
    aandrijving: 1717-1524 met een 11.8:1 vertraging en een 'braun lightweight carbon' prop
    (volgens mij is de prop zelfgemaakt)
    accu: 8-10 50mAh cellen (nicd volgens mij)
    gewicht: 4-5.5 ounces

    [​IMG]

    uitgevoering zonder v-staart
    [​IMG]


    nog meer tiny op http://www.extremeflight.nl (filmpjes en een paar foto's)
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Almere
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi :wink:

    Ik heb de tiny tekening van todds models wel(de normale)
    met een spw van 40/45 cm :?

    Als ie anders dan deze tekening hieronder is dan zou ik hem heel graag willen hebben :wink:
    Alvast harstikke bedankt
    remy :eek: :D
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  13. Didier

    Didier Guest

    Hoi Ramsus.

    Mooi gebouwd, je Tiny
    Ik zou de Tiny gewoon lekker bewaren want de "modelvlieg-elelectro-revolutie" is nog lang niet ten einde waardoor het alleen maar een kwestie van tijd is dat je zeer kleine en lichte RC apparatuur kan kopen die het zelfde kost van wat je nu hebt.

    Overigens heb ik naar de specifiecaties van jou model gekeken en heb berekend dat het vleugeloppervlak 6.9dm2 is.
    Als je de 280 vevangt door een GWS-IPS (vetraging voor zo'n kistje veeeeel beter, je moet een grote prop hebben) scheelt dat alweer 12 gram. Als je 3x Koams560 neemt (39gram) kom je uit op 137 gram (110-12+39).
    De vleugelbelasting wordt dan 137/6.9=19.85gram/dm2
    Dit zal misschien te veel zijn om te indooren, heb daar nog geen ervaring mee, maar om buiten te vliegen moet dit absoluut geen probleeem zijn en je hebt meer dan 1:1 aan vermogen!!!
     
  14. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    He harstikke bedankt... :arrow: :D :D

    Ik ga zeker nog eff wachten en laat mijn tiny maar mooi nog eff in de kast staan.. :wink:

    (Maar die kokams,ik heb er veel over gelezen op dit forum alleen..)
    Is er misschien niet een nederlandse winkel of een addres waar ik die cellen kan kopen??? :oops:

    (Ik heb bij wes techniek wel servo's 2.5 gram gezien alleen die cellen zijn peper duur!!!!!)ze vroegen er geloof ik al 67.50 voor....

    Alvast harstikke bedankt....remy :p
     
  15. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    @ramse42

    Ik vlieg zelf ook met een tiny van 62 cm spanwijdte. Voorien van een borsteloze cd-motor een veel te grote(zware 27 grams) regelaar(schultze 18 Amp) en twee Lion cellen van samen 50 gram weegt het toestel in totaal 225 gram. Ik heb hier afgelopen zondag tijdens het snertvliegen bij onze club buiten mee gevlogen. Ondanks de wind en sneeuw ging dit prima.
    Met dit toestel heb ik in Alphen ook reelmatig binnen gevlogen en dit gat ook prima. Kom a.s. zondag eens kijken dan kun je het zelf beoordelen.

    Ik heb deze tiny ook vergroot naar 1 mtr spanwijdte. Deze vliegt ook binnen en buiten prima.

    Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik dat wel.

    Geert
     
  16. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben nu ook de Tiny van Depron aan het bouwen en kom op een gewicht van 240gr, maar dat komt dat ik er een 6X 270 mA in heb.
    Vraagje wat ik niet helemaal begrijpt?
    Waarom is de hoogteroer in combinatie met de rolroeren?
    Of kan je toch ook gewoon 1X servo de rolroeren en 1X de hoogteroer?
     
  17. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    @tita

    Ik heb de Tiny met de V-staart en dan worden de richtingsroeren en airleron gecombineerd. Dit scheelt een servo en als je up geeft creeer je meer lift omdat beide rolroeren dan naar beneden gaan.
    Deze aansturing zou ook een beter gedrag in de bochten geven.
    Wat is het gewicht van jouw toestel zonder besturing? Kun je niet naar kleinere Nicads bv 50 of 110 mah? Ht vlieggedrag wordt stukken beter als het toestel lichter is.

    Geert
     
  18. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gewicht zonder besturing zit ik op 45 gr. ik kan nog wel kleinere accu's inzetten maar dan vliegt het niet zo lang meer.

    Ik wacht op de Kocams en ik heb er ook nog geen lader voor.
     
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Didier,

    Die gws-ips hoeveel is die eigenlijk vertraagd en wat voor een prop lijkt je dan het beste?
    En 3x kokam 560ma kan dus wel de gws-ips aan?
    Weet je misschien ook de gemiddelde prijzen hier van? :?
    mvgrt remy
     

Deel Deze Pagina