Ik hoor wel vaker over TEC 7 als lijm voor bijna alles. Dus heb ik op internet hun website bekeken. Ten eerste erg hoogdravende taal, er is niets beter. Dat zet me al aan het denken. Ten tweede schrijven ze nergens, althans niet door mij gevonden, wat voor soort lijm het is. Twee-componenten? Siliconen? Het zou goed overschilderbaar zijn, siliconen kan dus bijna niet. Blijft het soepel of hard het volledig uit? Ten derde: verkooppunten in Nederland worden niet gegeven. Alleen België. Ook in Nederland zijn diverse leveranciers van allerlei kitten en lijmen. Zijn daar geen vergelijkbare kwaliteiten bij?
Tec7 is een MS Polymer. Het is een lijmende kit, welke een redelijke mate van flexibiliteit houdt. Hecht en hardt uit ook onder water als het moet. In Belgie is het een kit welke een enorm marktaandeel heeft. Nu willen ze ook Nederland veroveren. Momenteel verkrijgbaar bij o.a. www.polyestershoppen.nl (webshop, onder "lijmen") en bij www.brandscomposiet.nl (geen webshop, maar per mail te bestellen). Leverbaar in wit en zwart.
Ik ben ook gaan zoeken. In Nederland zijn nogal wat fabrikanten/leveranciers van allerlei kitten en lijmen. "den Braven" heeft eenzelfde polymeer lijm/kit, vooral bekend in de professionele wereld, onder de naam Zwaluw, High Tack. Die kokers zijn in Nederland op heel veel plaatsen verkrijgbaar, ook in detailhandel. Ik betaalde zowat 8 euro voor een koker bij Eindhoven.
TEC7 is goed spul, sommige opdrachtgevers schrijven het ons zelfs voor. Ook in Engeland bijv is het goed te verkrijgen, het dus is niet zo dat het alleen in Belgie populair is. Maarrr: afhankelijk van het toepassingsveld zijn er natuurlijk genoeg alternatieven die ook prima voldoen, waaronder den Braven idd.
Reactie vanuit Belgie Hier is het inderdaad erg populair, en in zowat elke DHZ of bouwmarkt te vinden. Overigens wel in meerdere kleuren, wit, bruin, grijs, zwart, de overige kleuren (terracotta, beige, groen en eik ben ik nog niet zo snel tegengekomen....) Overigens is er ook een transparante kit, maar die noemt dan Trans7, en deze is overigens iets minder krachtig dan de Tec7 In vergelijking met silicone is het taaier, minder vloeibaar (je moet harder knijpen bij het spuiten) en minder flexibel, maar veel duurzamer en bestand tegen weersinvloeden. "overschilderbaar" ben ik iets minder over te spreken, ja het is beter overschilderbaar dan echte silicone, maar zeker niet zo goed dan een echte "overschilderbare" kit. Verder kan je er bijna alles mee lijmen, en tevens als afdichting gebruiken. Ik gebruik eigenlijk sinds een jaar of 10 enkel nog Tec7 ipv silicone. Wel opletten met de hechting op glas, dat is echt niet goed. Heb ooit een ruit van een aquarium met Tec7 geplaatst, dat begon na 3 jaar te lossen (en te lekken) terwijl de aanhechting van dezelfde Tec7 onder water, tussen hout/ijzer, hout/hout of ijzer/ijzer wel perfect stand hield.
Ja. voor het verlijmen van aquaria wordt het door Tec7 niet aangeraden. Toch is dat verhaal op een paar aquariafora wel de wereld in geholpen. Voor achterwanden etc is het wel weer bruikbaar, desnoods onder water verlijmd. Er zijn idd vele andere kleuren, maar er moet wel een bepaalde vraag naar een kleur zijn om deze in het assortiment op te nemen. Trans7 is overigens geen MS Polymer, maar een poly oxi silicaat uit mijn hoofd. Acrylaatkit is idd nog beter overschilderbaar, maar dan mis je de flexibiliteit.
een paar jaar terug had je ook transparante tec7, gebruikte ik altijd als dichting. Nu vind je dat niet meer, en inderdaad die trans7 is niet zo goed. Iemand een idee hoe het komt dat die weg is? Heel deftig spult hoor, ik heb nog maar weinig tegengekomen dat het niet goed werkt. Maar inderdaad: stugger. Denk dat het vergelijkbar is met de pattex alleslijmen en andere. Meerdere merken bieden tegenwoordig iets dergelijks aan. Hybrifix heriner ik mij ook, maar vind je minder vaak denk ik
ik zweer erbij als ik iets van siliconen kit moet gebruiken voor kleine en grote prutsen. Echter het hard wel redelijk stevig uit, het is niet zo soepel als nodig voor bepaalde klusjes (in mijn ogen), in mijn aquarium gebruik ik het niet. 'k heb al vele tubes op het dak gebruikt (en het blijft goed na VELE jaren), zelfs voor dakgoten. Heb er al metselwerk van de regenwater (en andere...) putten mee gemaakt. Gisteren nog rot hout mee proberen op te lappen in het kippenhok. Op de (echte) boot gebruik ik het ook als dichting. In Nederland gebruikt men wel andere kit om dichtingen op boten te doen, jullie hebben silcaflex ofzo? Blijkt ook zeer goed te werken, misschien wel iets harder na uitharden. Hiermee zijn de motorbouten etc gekit en ook na vele jaren lijkt dit prima te houden. Patrick