Tekening PDF omzetten naar CAD?

Hallo!

Even een vraagje: ik heb een tekening van een indoor 3d model in PDF formaat. Hier wil ik graag een bestand van maken waarmee een CNC freemachine overweg kan. Ik heb de maker van de tekening al gevraagd of hij hem niet als CAD file heeft.... maar helaas die staat hij niet af.

Zijn er converters? Of is het makkelijk over te tekenen in CAD?

Groet
Ruud

Standaard is dat denk niet mogelijk, het PDF-formaat is niet bedoeld om ingelezen te worden in andere programma's.
Het enigste wat je kunt proberen is het wegschrijven van een plot-file in HPGL oid. Misschien dat een Cad-programma er dan nog iets mee kan. Zal afhankelijk zijn of de informatie als raster of lijn-figuur wordt afgedrukt.

De meeste indoor 3D modellen zijn vrij simpel opgebouwd, profiel (kruis-rompen) en vlakke vleugel. Natekenen is redelijk snel gedaan, alleen mooie curves is meestal wat meer werk.

Rick

Beste Ruud,

Het is inderdaad mogelijk om een PDF om te zetten naar DGW.
Echter je hebt daar een programma voor nodig en helaas kan ik even niet op de naam daarvan komen.
Ik weet niet of je er haast mee hebt, want ik heb deze week nog vakantie maar volgende week wil ik op mijn werk even navragen welk prog dit precies is.
Misschien dat er andere forum leden zo de naam weten van het progje dan ben je eerder geholpen anders moet je even geduld hebben tot volgende week.

heb nog even gegoogeld en kwam dit tegen : http://www.eprintdriver.com/to_pdf/DWG-to-PDF-ex.html
Ik weet niet of je er wat mee kan maar succes ermee dan .........

Groet Harry

Als je een PDF hebt kan je het model toch zelf in CAD tekenen dan kan je nog modificaties doorvoeren als je wil ook.

corel draw kan ook een pdf openen. Als ze de tekening als vector tekening hebben opgeslagen in de pdf kan je er zo een dwg van maken.
Ik wil het ook wel voor je doen..

Peter

Ruud,

Ik heb laatst ook een tekening van een shockflyer om gezet van pdf naar CAD. Ik kan vanavond wel even kijken met welk programma ik dat heb gedaan, zit nu namelijk op mijn werk.
Het is wel zo dat de tekst die erop staat niet goed of helemaal niet wordt overgenomen. Maar dat is voor jou toepassing niet van belang lijkt mij.
Het resultaat van de CAD file is wel goed. Het plotten van de file gaat zonder problemen.

Groeten
Arjan

Ik heb dit via adobe photoshop gedaan, pdf openen en als formaat voor autocad opslaan...
De tekening die je dan krijgt, kun je weer openen in autocad (in mijn geval autocad 2006)

Groeten,
Jan

Ik heb dit via adobe photoshop gedaan, pdf openen en als formaat voor autocad opslaan...
De tekening die je dan krijgt, kun je weer openen in autocad (in mijn geval autocad 2006)

Groeten,
Jan

Photoshop genereert toch alleen bitmap bestanden!? Heb je die dan overgetekend in AutoCad?

Bedankt voor alle reacties! Ikzelf heb Coreldraw dus ga daar is even mee experimenteren.

@arzeg
Ik heb het programma gedownload. Mocht het met Coreldraw niet lukken dan probeer ik dat.

Groet
Ruud

Hallo,

Ik zal ook nog een duit in het zakje doen...

PDF= Portable Document Format is niets anders dan een grafische computertaal afgeleid van Postscript (ook van Adobe). HPGL (o.a. .prn of .plt) is de Hewlet Packert Graphic Language variant hierop.

Al deze talen kunnen zowel pixel als vector informatie bevatten.

Photshop heeft al vanaf versie 2 (1992!) de mogelijkheid om een pad als vector element te exporteren (tracen), wat met een programma als Streamline/Coreltrace wat meer geautomatiseerd wordt. De CS versies van Photoshop kunnen idd direct vectorinformatie isoleren/exporteren.

Ik zou de pdf rechtstreeks in Illustrator of Freehand openen (versies 8/9 en hoger) en daarna als .dxf exporteren of een .plt bestand maken mbv een generieke plotter/printerdriver.

Let wel op dat de meeste dxf importfilters alleen rechte lijnen en perfecte cirkels kunnen inlezen. Dat betekent dat mooie gebogen lijnen (bezier-curves) eerst omgezet moeten worden in een polyline. Dit doe je door ankerpunten toe te voegen, waarna je alle bezier-informatie mbv simplify object omzet in rechte lijnen.

Zorg ook dat alle boolean en groepeerbewerkingen ongedaan worden gemaakt (release compound en release group/ungroup).

Op deze manier krijg je 'schone' vectorbestanden die je daarna kan verwerken tot freesdata.

Ter illustratie: al mijn freesfiles maak ik op een Apple Mac/Illustrator, waarna ik mbv een paar scripts (de visual basic variant van Macintosh) de boel exporteer als .dxf versie 13. Dit wordt direct geaccepteerd door de Step-four freessoftware die op een oude pentium/DOS draait...echt cross-platform dus!

Hans

Back