Tekening stirling motor

• Topicstarter Topicstarter bangels
  • Startdatum Startdatum
B

bangels

Guest
Hallo

Ik ben van plan om een stirling motor te maken namelijk een LSE-01. Ik heb van dit model bouwtekeningen gevonden. Met de volgende site: Section of LSE-01 -English-. Hier zie je het totaal van de stirling motor. Maar ik snap één ding niet waarom is er een verbinding tussen de warme en koude cilinder. Ik weet wel dat dit wordt gedaan met stirling motors. Maar toch niet op deze manier, je hebt toch geen verbinding met de druk in de warme cilinder voor de koude te laten werken?

Kan er iemand mij dit a.u.b uitleggen?

dank u

je hebt toch geen verbinding met de druk in de warme cilinder voor de koude te laten werken?

deze zin snap ik niet. je zegt dat je wel weet waarom het wordt gedaan, maar het niet snapt.. nu snap ík het niet meer!

kijk eens naar deze site: http://ocw.mit.edu/NR/rdonlyres/Mec...C30F-9300-423A-8327-327205C8ED66/0/engine.gif
hier zie je ook dat de cilinders met elkaar in verbinding staan. het enige verschil is dat in deze link de cilinders in elkaars verlengde liggen, en in jouw link liggen ze parallel elkaar. en dus is er in 'mijn' link een iets ander mechanisme nodig voor de verbinding tussen zuiger en krukas. (heet het hier nog steeds een drijfstang?)

Jouw model snap ik wel, Maar waarom is er in mijn model een gleuf in de bovenste plaat uitgehaald? is dit wel echt nodig. Of moeten de twee cilinders gewoon bij elkaar in verbinding staan door middel van de krukas?

de cilinders 'moeten' met de krukas in verbinding staan (er bestaan modellen waarbij dat niet is) maar het belangrijkste is toch wel dat de lucht van de ene, naar de andere cilinder kan.
let wel op: de toleranties van de compressiecilinder zijn heel klein. (denk ik honderd-duizendsten!)

Ik heb daar, vele jaren geleden, nog officieel aan gestudeerd. De thermodynamica ben ik allang vergeten, maar het principe van de Stirlingmotor komt erop neer dat je een warme en een koude ruimte hebt, en het gas (of de lucht) daar tussen heen en weer pompt. Als je dat doet met 90 graden faseverschil ten opzichte van de arbeidszuiger, kun je vermogen aan die arbeidszuiger onttrekken. Hoe je dat heen en weer pompen bereikt is niet belangrijk, het kan dus met twee aparte cylinders of gecombineerd met twee concentrische zuigers in dezelfde cylinder. Ik heb ook voorbeelden gezien van een viercylinder, waarbij de ruimte onder de zuiger van de eerste cylinder verbonden werd met de hete ruimte boven de tweede, de ruimte onder de tweede met de derde, enzovoort. de truuk is dan om het geheel zo te bouwen dat alle wegen zo kort mogelijk blijven (en om een fatsoenlijke afdichting van de onderste ruimte en de krukkast te maken).

Groeten,
Max.

Laatst bewerkt:
Back