mogelijk of niet mogelijk,, dunste triplex/multiplex is 3,6mm en mdf 4mm is het mogelijk om een schip van +/- 1,5meter te bouwen met dit materiaal dus ook voor de romp? heeft iemand hier al ervaring mee? en wie o wie heeft nog mooie tekeningen van wat bredere schepen met meer draagvermogen,, zoals vrachtschepen olietankers (digitaal het liefste) ik wil het namelijk gewoon eens gaan proberen om schepen te bouwen met hout van de bouwmarkt krijg zoiezo 20% korting en zagen is gratis . (jaja werken heeft zo zijn voordelen ) ik zat te denken om allemaal latjes van 2mm te maken bij 3,6 / 4 mm dan om zo de romp te bekleden. welk materiaal is beter mdf of multiplex? en wie o wie heeft nog tekeningen van wat grotere schepen??? (wegens het gewicht)
heeft de romp van zijn schip ook in eerste instantie gemaakt met hout uit de bouwmarkt. Maar ja hier hadden ze wel 2mm watervast verlijmt triplex en multiplex voor de spanten. Alleen heb ik van deze houten romp een contra-mal getrokken en weer een polyester romp gemaakt. en niet alleen voor het gewicht maar ook voor de ruimte :wink: want de spanten namen veel te veel ruimte in om er nog wat in kwijt te kunnen GR Martin
ik heb mijn spanten van de stan patrol gemaakt van 4mm balsa en ik breek de spanten later altijd weer gewoon af wat ik niet nodig heb,,, heb in me stan patrol dan ook meer dan zat ruimte echter zal het met mdf of triplex spanten veel lastiger zijn om achteraf te verwijderen maar het is wel mogelijk.
Hoi Cheeta, Kijk eens naar de bouw van mijn Smitwijs Singapore. Al dat hout kwam bij de plaatselijke Gamma vandaan . Ik meen alleen dat het triplex, wat ik voor de beplanking heb gebruikt, 2.8mm dik was, maar ook dat kwam van de Gamma . Groetjes, Danny.
Cheeta, als je opvoorhand de spanten wat verkleint, met een 3-tal millimeter, kun je toch triplex latjes laten zagen van 10à12mm breed. Voor een cargo van 1,5-2 meter mogen die best zo breed zijn.
oke het is dus mogelijk maar alleen vraag ik mij af of iemand tekeningen heeft van wat grotere schepen a ongeveer 1,2meter het liefste waar tog aardig wat gewicht in mag zeg zo'n 15 - 20 kg mag maar het liefste minimaal 5kg. (graag digitale tekeningen) WIE O WIE heeft nog wat liggen wil sneller kunnen doorbouwen
Hierbij een paar foto's van mijn "bouwmarkthout" model Ik heb hier maar een paar spanten gebruikt. Door de vorm van het schip heb ik oog grote stroken hout kunnen gebruikten. Hierdoor is er genoeg stevgheid met weinig spanten. Weet nog dat ik tijdens de bouw bij bijna elk stuk hout vergeten had de outdikte er af te halen en alles in eerste instantie 3 mm te lang, dik, hoog was. Dit heb ik inmiddels opgelost. Ik heb merantitriplex gebruikt ongeveer 3,6 mm Groeten Arnold
Ik zou geen MDF gaan gebruiken. Ik was ook van plan het dek van een van mijn modellen van MDF te gaan maken..... Werd me door Adam ten zeerste afgeraden. MDF zuigt zich helemaal vol met water..... Mijn tegenwerping over het goed aflakken e.d. werd gelijk verworpen. Een gaatje voor een schroefje en zo moet je dus ook gelijk behandelen.... ciao, Ronald
dus het moet zoiezo meranti triplex worden, oke dan weet ik dat in ieder geval alleen kan iemand me nog helpen aan digitale bouwtekening van schepen vracht schepen, container schepen, kustwacht enz enz..
Bij de Bouwgroothandel is triplex met een dikte van 1.5 MM te koop. Platen zijn 122 X 122 CM groot. Ik zou geen Marantie nemen of je moet van plamuren houden.
oke ik moet even kijken wat voor hout we precies allemaal hebben staan in het vak,, maar is er niemand met digitale tekeningen?
Hoi Cheeta, Bij scheepsbouw algemeen vindt je een lijnte over het zelf tekenen van spantenplannen met behulp van een programma genaamd freeship. Dit programma kan je gratis downloaden. Op de site van freeship vindt je ongeveer 80 voorbeeld tekeningen die je met dat programma simpel kan bekijken en uitprinten. Er zitten ook een aantal fraaie cargo's tussen. Met (berken)triplex van 3 mm kan je met gemak een schip van 2,5-3 meter bouwen. Wel moet je de spanten op niet te grote afstand van elkaar zetten 7-9 cm. Het onderling verlijmen van de latjes verstevigd het geheel enorm. Ik heb mijn vrachtschip ook op die manier gebouwd en heb ervaring tot 3,5 meter bij een vaargewicht van 130 kilo met deze bouwmethode. Bij die laatste heb ik overigens 4 mm triplex gebruikt. Succes er mee. Groeten, Marco
Plamuren, iets er op smeren om er later er weer af te halen? Rare lui die schippers. lamineren?, mischien ook een oplossing.
lamineren kan maar als je niet begind met een glad en 100% vlak oppervlak moet je alsnog plamuren :wink: Groeten Gerjan