Heren, We zijn denk ik allemaal wel eens met een boekje naar de copyshop geweest met de vraag: kun je deze afbeelding/tekening bv. 7 keer vergroten? De kwaliteit is dan soms maar matig: wat eerst een lijn was, bestaat nu uit allemaal kleine blokjes. Zijn er kopieerapparaten waarbij dat niet het geval is? Maw.: zit er veel kwaliteitsverschil in? jan.
Sommige (tegenwoordig waarschijnlijk zelfs de meeste) kopieerapparaten scannen het origineel, voeren de vergroting digitaal (dus niet optisch met lenzen) uit, en printen dan de vergroting. Ik weet dat sommige kopieerapparaten standaard op 150dpi scannen. Als je dat dan 7 keer vergroot, en vervolgens afdrukt, dan hou je nog maar 20dpi over (150/7). 20dpi zijn blokjes van ongeveer een millimeter groot (25.4mm/20). Als je het kopieerapparaat instelt om 1200dpi te scannen, en dat dan 7 keer vergroot, hou je nog 170dpi over. Dat zijn nog steeds blokjes, maar elk blokje is maar 0.15mm groot. Sommige (zelfs goekope) scanners gaan tot 4800dpi, of 9600dpi. Als je dat 7 keer vergroot, hou je nog steeds meer dan 600dpi over, en daar zie je de blokjes niet meer van. Dus, ja er is een kwaliteitsverschil tussen kopieerapparaten, maar ik denk dat de eerste stap is om aan degene die het apparaat bedient te vragen: wat is de hoogste resolutie dat die apparaat kan scannen? Wat zijn de afmetingen van je origineel? Have fun @ Altitude100
Hoe groot moet het worden? Want als je conventioneel zou vergroten kan het best zijn dat je de korrel van het papier gaat zien, laat staan de oneffenheden in de inktlijnen.
Gestoken scherp origineel, vergrotingsfactor 7. Een half A4 kan makkelijk op een huis-tuin-en-keuken flatbed-scanner of multifunctioneel kopieerapparaat (print+scan+kopie). Een scanner die 4800x4800dpi aankan, is consumenten-kwaliteit (en prijs). Ik mag hopen dat een professionele copyshop dat zonder veel moeite ook aankan.
Ik ga maandag eens rondbellen. Op de site van de zaak waar ik vaak kom staat dat ze tot max. 2400 dpi gaan . . . jan.
2400dpi is OK hoor! (maar dan moeten ze die resolutie ook daadwerkelijk gebruiken) 2400dpi/7 = 340dpi, oftewel een pixelgrootte van 0.075 mm (13 trapjes per mm) Je moet al goed kijken om dat te zien met het blote oog, en als je in hout bouwt is dat nauwkeurig genoeg. Misschien hoef je dus alleen maar te zeggen: "Scanresolutie op 2400dpi instellen a.u.b., en dan 7 keer vergroot afdrukken" Have fun @ Altitude100
In de gauwigheid en enthousiasme niet goed gekeken . . . Zij gaan ook niet verder dan 600 dpi. Iemand enig idee wie (bij voorkeur in de buurt van Groningen) wel een ding heeft staan dat tot 2400 dpi gaat? jan.
Iemand die (oa.) foto's en dia's etc. inscant heeft de afbeeldingen met 2400 dpi ingescand en me de files toegemaild. Als ik die bekijk en opblaas, ziet het er prima uit. Mooi zo! jan.